2009-03-07, 21:57
Medlem
Det är rätt svårt att förväxla, om jag inte minns fel har t.o.m. texten på flaskorna olika färg. Det beror ju dock självklart på vilken leverantör som används.

4mmol/l används som tillsats för att få upp natriumhalten.
9mg/ml används som vätskeersättning / spädningsvätska.
Citera
2009-03-07, 22:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsgbg
Jag kan förstå att föräldrarna till den lilla flickan är upprörda över den tidigare felmedicineringen, som uppenbarligen fick allvarliga konsekvenser. Men att de försöker anklaga någon för mord för att flickans liv möjligen förkortades en aning, det kan jag absolut inte förstå. Vad hade de önskat sin dotter? Några timmar till, eventuellt med svåra smärtor?!

Jag har tack och lov aldrig upplevt det som de här föräldrarna fått uppleva men jag kan ändå förstå att de genomlidit en hel del och ärligt talat blir jag inte förvånad att man kanske inte agerar och resonerar helt logiskt och rationellt vid sådana traumatiska tillfällen...
Citera
2009-03-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentic
Det är rätt svårt att förväxla, om jag inte minns fel har t.o.m. texten på flaskorna olika färg. Det beror ju dock självklart på vilken leverantör som används.

4mmol/l används som tillsats för att få upp natriumhalten.
9mg/ml används som vätskeersättning / spädningsvätska.

Nu måste du minnas fel. 4mmol/l kan knappast användas till att få upp natriumhalten.
Citera
2009-03-07, 22:04
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Tycker det är bra att frågan prövas, en viktig signal till våra politiker.
Ja, jag håller med dig men jag tycker det är synd och tråkigt att denna läkare kommer i kläm...
Citera
2009-03-07, 22:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsgbg
Jag kan förstå att föräldrarna till den lilla flickan är upprörda över den tidigare felmedicineringen, som uppenbarligen fick allvarliga konsekvenser. Men att de försöker anklaga någon för mord för att flickans liv möjligen förkortades en aning, det kan jag absolut inte förstå. Vad hade de önskat sin dotter? Några timmar till, eventuellt med svåra smärtor?!
Nejnejnej. Det handlar naturligtvis bara om att det jävla förbannade vårdhelvetet felbehandlade deras dotter, och då tar man chansen att hämnas på det jävla förbannade vårdhelvetet så mycket som man kan.
Citera
2009-03-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonbladet
Nu måste du minnas fel. 4mmol/l kan knappast användas till att få upp natriumhalten.

4 mmol/ml
Citera
2009-03-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
En av de försvårande omständigheterna i fallet är att morfin getts utan att det noterats i journalen eller tagits ur avdelningens medicinskåp.
Detta är en oerhört central fråga för omständigheterna: All morfin, och överhuvudtaget narkotiska preparat, dokumenteras och loggas när de tas ur medicinförråd. Alltså måste detta ha skett om allt följt gängse rutiner. Detta torde vara ganska lätt att ta reda på. Varje vårdavdelning har rutiner för detta och dessa loggar kontrollförs också. Om spädbarnet har en mycket hög halt av morfin och motsvarande inte kvitterats ut för tillförsel eller dokumenterats i journalen är det mycket bestickande. Samma gäller om det "försvunnit" morfin ur avdelningens medicinskåp eller det finns utkvitterad morfin som inte använts. Det torde höja misstankegraden. Om så inte är fallet har ju morfinet tillförts från någon "annan källa". Det torde vara ganska lätt att ta reda på. Tips till dig Elisabet Brandt om du läser detta: kolla loggen för narkotiska preparat! Hursomhelst: Stefan D13 skriver att det inte loggats i avdelningens medicinskåp: Det har jag inte sett för övrigt i medierna och jag undrar vad som kan styrka att så var fallet: rykte, inside kunskap via Stefans sambo eller hur vet du det?
Citera
2009-03-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telcel
Detta är en oerhört central fråga för omständigheterna: All morfin, och överhuvudtaget narkotiska preparat, dokumenteras och loggas när de tas ur medicinförråd. Alltså måste detta ha skett om allt följt gängse rutiner. Detta torde vara ganska lätt att ta reda på. Varje vårdavdelning har rutiner för detta och dessa loggar kontrollförs också. Om spädbarnet har en mycket hög halt av morfin och motsvarande inte kvitterats ut för tillförsel eller dokumenterats i journalen är det mycket bestickande. Samma gäller om det "försvunnit" morfin ur avdelningens medicinskåp eller det finns utkvitterad morfin som inte använts. Det torde höja misstankegraden. Om så inte är fallet har ju morfinet tillförts från någon "annan källa". Det torde vara ganska lätt att ta reda på. Tips till dig Elisabet Brandt om du läser detta: kolla loggen för narkotiska preparat! Hursomhelst: Stefan D13 skriver att det inte loggats i avdelningens medicinskåp: Det har jag inte sett för övrigt i medierna och jag undrar vad som kan styrka att så var fallet: rykte, inside kunskap via Stefans sambo eller hur vet du det?

Jag har också funderat över detta. Morfinet bör ju vara noterat i narkotikajournalen och om det 'försvunnit' utan att loggas så bör det ha noterats tämligen omedelbart.

Jag är också fundersam till var dessa uppgifter kommer ifrån. De har upprepats flera gånger i tråden men jag har själv inte hittat något som bekräftar detta i nån tidningsartikel...
Citera
2009-03-07, 22:28
Medlem
Förväxling av NaCl-lösning:
Funderar lite kring i hur stor utsträckning förpackningar konstrueras för att stötta stressad personal. Alla vet att allt skall kollas och kollas igen men ändå kan sånt här hända. Jag tycker det ligger ett mycket stort ansvar på fabrikanter att hindra/omöjliggöra misstag i så stor utsträckning det bara är möjligt.
Det är inte samma sak att i lugn och ro(?) sitta vid ett skrivbord och utforma en lättförväxlad förpackning som att stå i ett akut läge och göra ett oförlåtligt misstag med fatal utgång.

Jag funderar därför att jag hört just dessa preparats förpackningar diskuteras utifrån förväxlingsrisk. Och det var långt innan detta hände
Senast redigerad av cikoria 2009-03-07 kl. 22:32.
Citera
2009-03-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cikoria
Förväxling av NaCl-lösning:
Funderar lite kring i hur stor utsträckning förpackningar konstrueras för att stötta stressad personal. Alla vet att allt skall kollas och kollas igen men ändå kan sånt här hända. Jag tycker det ligger ett mycket stort ansvar på fabrikanter att hindra/omöjliggöra misstag i så stor utsträckning det bara är möjligt.
Det är inte samma sak att i lugn och ro(?) sitta vid ett skrivbord och utforma en lättförväxlad förpackning som att stå i ett akut läge och göra ett oförlåtligt misstag med fatal utgång.

Jag funderar därför att jag hört just dessa preparats förpackningar diskuteras utifrån förväxlingsrisk. Och det var långt innan detta hände

Angående risken för förväxling av läkemedel hittade jag en artikel från läkartidningen

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9817/LKT0828s2012_2017.pdf
Citera
2009-03-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Jag har också funderat över detta. Morfinet bör ju vara noterat i narkotikajournalen och om det 'försvunnit' utan att loggas så bör det ha noterats tämligen omedelbart.

Jag är också fundersam till var dessa uppgifter kommer ifrån. De har upprepats flera gånger i tråden men jag har själv inte hittat något som bekräftar detta i nån tidningsartikel...
Samma sak här. Jag hittade ett inlägg på Dagens Medicins sida
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/06/haktiningsforhandling-mot-/index.xml#comment
Citat:
Postad av: Fredrik läkare, 09:21, 7 mars 2009

Enligt åklagaren ska det enligt rättsmedicinalverket ha påvisats extremt höga mängder tiopental och morfin i barnets kropp, VIDA överstigande vad som krävs för att barnet med säkerhet skulle avlida. En annan omständighet är att det inte finns doumenterat uttag av motsvarande läkemedel från medicinskåp eller motsvarande dokumentation i patientjournalen om ordineratmorfin och tiopental. Det handlar alltså inte om höga doser morfin/tipental i smärtstillande/ångestdämpande syfte, utan om dödliga doser som injicerats utan dokumentation och utan känd injicerare.

I övrigt har jag inte sett en rad om detta förutom här på FB, StefanD13 använder exakt samma text som på dagens medicin kan tilläggas
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15485579&postcount=709

Edit: "injicerare"? Låter inte som en sjukvårdsterm direkt.
Senast redigerad av Frump 2009-03-07 kl. 22:50.
Citera
2009-03-07, 22:43
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telcel

En sjuksköterska hämtar, bereder och tillför preparat från medicinskåpet till patienten efter en läkares ordination.

H*n skall också göra en rimlighetskontroll av ordinationen innan det tillförs patienten.

Läkaren har alltså inte tillgång (nyckel) till skåpet över huvud taget.

Hur kan detta då vara vara en försvårande omständighet för den häktade läkaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in