2010-03-22, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Lika underligt som en del verkar tycka att PRA och Brandt verkar ha startat en damernas detektivbyrå, tycker jag föräldrarnas och Althins uttalanden är i en intervju i en tidning.
Helt rätt. Brandt skall man inte sätta tilltro till men vederbörande har väl gjort sitt i det här målet?
Citera
2010-03-22, 10:13
Medlem
Det blir så här när FUP mer eller mindre liknar ett grupparbete på gymnasiet.
Rent töntigt när en civilanställd utredare efter att tittat in genom dörren till läkemedelsförrådet tycker att läkemedelshanteringen på BIVA är "under all kritik" och hur pinsamt är det inte när förhörsledarna inte kan förklara skillnaden mellan mord och dråp.
Citera
2010-03-22, 10:37
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friess
Helt rätt. Brandt skall man inte sätta tilltro till men vederbörande har väl gjort sitt i det här målet?

Det kan man aldrig så noga veta. kanske verkar hon i bakgrunden ändå. Det skulle inte förvåna mig alls. Har du någon egen erfarenhet av åklagare Brandt eller är det något du läst dig till i det aktuella målet?
Citera
2010-03-22, 10:41
Medlem
[quote=BoyGoneBad]Det kan man aldrig så noga veta. kanske verkar hon i bakgrunden ändå. Det skulle inte förvåna mig alls. Har du någon egen erfarenhet av åklagare Brandt eller är det något du läst dig till i det aktuella målet?[/QUOT

Brandt är inte ngn av stjärnorna inom åklagarväsendet. Mest sysslat med relationer och annan mjukvara.
Aktiv inom www.okejsex.nu.
Citera
2010-03-22, 10:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Det blir så här när FUP mer eller mindre liknar ett grupparbete på gymnasiet.
Rent töntigt när en civilanställd utredare efter att tittat in genom dörren till läkemedelsförrådet tycker att läkemedelshanteringen på BIVA är "under all kritik" och hur pinsamt är det inte när förhörsledarna inte kan förklara skillnaden mellan mord och dråp.
Nu verkar FUP ha ett minst lika märkvärdigt distributionsmönster som Thiopental då innehav verkar vara koncentrerad till medlemmar av Den Enda Sanna Tron. En märklig redistribution verkar ha skett. Svepande kritik mot FUP är svår att bemöta. Citera då hellre valda delar.
Citera
2010-03-22, 11:20
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jag vill understryka att mina inlägg om det här ärendet inte på något sätt bör tolkas som ett ifrågasättande av det du kommit fram till i din rapport. Det är inte heller min avsikt att vara nedlåtande genom att påpeka de (uppenbara) skillnader som finns mellan straffrättsprocesser och de gallrings- och kvalitetssäkringsprocesser som sker i vetenskapliga tidskrifter.

Inga problem, jag har inte heller uppfattat dina inlägg så. Anledningen till att jag tog i passusen är att jag ville visa hur jag anser att man kan (och bör) belägga åstikter och bedömningar när det gäller vetenskapligt grundade observationer. Efter att i 20 års tid ha ansvarat för marknadsföring, försäljning och support av tre av marknadens ledande dataprogram i hela norra Europa för vad som kallas referenshantering, alltså program för sökning i vetenskapliga databaser och hjälp vid publicering i vetenskapliga tidskrifter och avhandlingar kan jag konstatera att det föreligger traditionsskillnader i det avseendet mellan olika akademiska discipliner. Läkare, kemister och biokemister var vår främsta kundgrupp. RMV och Socialstyrelsen visade inget påtagligt intresse och de juridiska fakulteterna lyste i stort sett med sin frånvaro. Så, någon skillnad i hur man belägger sina påståenden och hypoteser föreligger det.

Citat:
Skillnaderna finns dock där, och i vart fall till viss del hoppas jag vi kan enas om att de har skäl för sig. Behovet av en tydligt opartisk domstol bl.a. Jag får erkänna att jag inte riktigt förstår storheten i motförslagen (SoS, Haverikommissioner etc) jämfört med det befintliga systemet. Och dessutom känns det väl tidigt att räkna ut det nuvarande systemet såsom icke rättssäkert. Läkaren är ju faktiskt inte dömd ännu.

Det är märkligt, så fort förslag om att "irregulariteter" inom vården ska utredas av någon annan än polisen så sätter ni jurister klackarna i backen. Varför det? Kanske kan svaren på följande frågor kasta litet ljus över hur ni resonerar:

1. Varför utreddes Estonia-olyckan av en haverikommision och inte av det lokala poliskontoret i hennes hemmahamn t.ex.?

2. Varför utreddes inte haveriet med Jan Hewelius av polisen i Ystad utan av en haverikommision?

3. Varför utreddes inte den spektakulära flygolyckan i Gottröra av polisen i Sigtuna utan av en haverikommision?

4. Varför har vi en Högsta Domstol bestående av enbart jurister och hovrätter med i vart fall en majoritet av jurister för överprövning av underrätternas domslut? Varför överlåter vi inte den saken åt en grupp redliga och betrodda ingenjörer, byggnadsarbetare, läkare och rörmockare?

5. Varför utreds inte en misstänkt överdosering med thiopental i samband med en liten flickas död där man 24 dagar post-mortem konstateratat en halt av ämnet som var 1000 gånger högre än man normat kunnat förvänta sig och 5 gånger högre än det högsta värde som någonsin rapporterats i den vetenskapliga litteraturen av en lämpligt sammansatt grupp med erfarenhet och kunnande inom toxikologi, anestesiologi, neonatalogi och farmakologi utan av en grupp poliser vid Västerorts polismästardistrikt?

Citat:
Läkaren är ju faktiskt inte dömd ännu.

Hon skulle kanske inte ens vara åtalad (ännu).
Citera
2010-03-22, 11:29
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Innan vi räknar ut det befintliga systemet som rättsosäkert så kanske man kan invänta vilken dom som kommer att falla? En friande dom kan väl i viss utsträckning tala för att systemet fungerar i någon mån. Jag kan också tänka mig att åklagarväsendet är medvetna om den kritik som framförts och har vaknat till inför de särskilda svårigheter som faktiskt finns i ett ärende där inte bara juridiken är komplex, utan också de skeenden som ska bedömas. Dvs. oavsett utgång så kanske åklagarna kommer att lära sig något av det som hänt i målet.

Vilket pris ska behöva betalas för att åklagarväsendet ska ha kommit till den insikten?

Risken är väl dessutom som du säger att skulle det bli en friande dom så tar man det som etttecken på att " … systemet fungerar i någon mån" och då lutar man sig lungt tillbaka och konstaterar att allt är frid och fröjd – till nästa gång. Nej, vi måste kunna ta tag i frågor där vi upplever att juridiken inte leder rätt UTAN att behöve ta omvägen över en rättegång. Om jag får citera Jakob Heidebrinks uttalande om jurister från Debatt-programmet i TV igen: "Vi är intelligenta människor och kan bildas". OK visa då det och ta en diskussion om de här frågorna UTAN att dra frågan genom domstol. Utan att på något vis vilja öppna debatt i frågan om den 31-åriga kvinnan som begärt hjälp att få dö så anser jag att även den frågan går att lösa, om man vill, utan att gå den plågsamma omvägen via domstol.
Citera
2010-03-22, 11:32
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Även om det är bra att överväga förbättringar så tror jag vi alltid kommer att tvingas acceptera att i ett mänskligt rättssystem så kommer det handla om att få rätt, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att ha rätt.

Det är klen tröst för den som, oskyldig, ska sitta på t.ex. Hinseberg ett antal år!
Citera
2010-03-22, 11:40
Medlem
En polis och en civilutredare ska förhöra en disputerad rättsläkare. Hur tokigt blev det inte!
Citera
2010-03-22, 11:46
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Citat:
Egentligen verkar inga viktiga misstag ha skett i vården av den gravt skadade prematura flickan. Koksaltöverdoseringen har nog varken gjort till eller från. Många prematura får svåra hjärnblödningar och dör av det.

Jag begriper inte varför såna här uppgifter inte har kommit fram. Om rättsläkaren eller åklagaren vore normalt funtade så skulle någon av dem ha snappat upp sådant som ger vid handen att förloppet är naturligt. Kanske är det som med sturebymordet en person som är drivande och manipulativ, en som är lättledd och saknar spärrar - och byter man bara ut en av dem så uppstår inte situationen.

Jomenvisst har de det!

I det ursprungliga rättsmedicinska utlåtandet den 15 oktober konstaterade rättsläkaren att ”Dödsorsak och dödssätt är fortfarande oklara, men de sammantagna fynden talar för att flickan avlidit till följd av sviterna av hjärnblödningen”. Hon konstaterade också att det inte gick att avgör om den orsakats av natriumkloridförväxlingen eller av andra orsaker.

Den 17 oktober 2008 blev första analysvärdet blev klart och GT "larmade" rättsläkaren. Uppenbarligen informerades inte åklagaren om detta utan den 6 november 2008 fattade hon beslut om att lägga ner den förundersökning som inletts (troligen med sköterskan som förväxlade natriumkloridförpackningarna som misstänkt) med motiveringen att "…det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Sedan dröjde det till den 4 februari 2009 innan rättsläkaren skickade slutligt utlåtande inklusive protokollet från den rättskemiska analysen till polisen (som vidarebefordrade materialet till åklagaren). Sedan drog cirkusen igång!
Senast redigerad av Bustopher 2010-03-22 kl. 11:57.
Citera
2010-03-22, 11:50
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Utan att på något vis vilja öppna debatt i frågan om den 31-åriga kvinnan som begärt hjälp att få dö så anser jag att även den frågan går att lösa, om man vill, utan att gå den plågsamma omvägen via domstol.

Ja det finns en toxisk tråd om det ärendet på flashback. Men i det fallet behöver du inte oroas, ity reglerna för palliativ vård (inklusive avslutande av livsuppehållande åtgärder) tack och lov (än så länge i varje fall) är sådant som definieras av vårdens tillsynsmyndighet (SoS), så domstolar kommer inte att behöva delta där. Dock skall väl någon jurist medverka såklart. Överhuvudtaget invaderas naturvetenskapen av juridik; t.ex. är det konstigt att de etiska nämndernas avdelningar skall ha jurister som ordförande. Juridik är inte etik och jurister begriper ingenting om naturvetenskaplig forskning.

PS Jag älskar Endnote!
Citera
2010-03-22, 11:56
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu verkar FUP ha ett minst lika märkvärdigt distributionsmönster som Thiopental då innehav verkar vara koncentrerad till medlemmar av Den Enda Sanna Tron. En märklig redistribution verkar ha skett. Svepande kritik mot FUP är svår att bemöta. Citera då hellre valda delar.

Att FUP:en fått en begränsad spridning får du tacka åklagaren för. Så vitt jag kan bedöma (jag har köpt FUP:en, 1000 kr) föreligger med något litet undantag (t.ex. kvittot på flickans kista) i elektronisk form hos polisen. Den ursprungliga idén var också att FUP:en skulle läggas på CD. Jag var f.ö. den förste att förbeställa en sådan kopia hos polisen så jag vet! Sedan har man fattat beslut att sammanställa allt materialet (inklusive den inscannade kopian på kvittot på flickans kista) och (antagligen) lagt det på en CD som man sedan skickat till någon "on demand printer" för utskrift i erforderligt antal exemplar som man säljer för 1000 kr styck. Enda skälet till att gå den här omvägen är naturligtvis att man på det sättet försvårar spridningen. Det hade varit både enklare, billigare och mer tillmötesgående för att inte säga mer i linje med tryckfrihetsförordningens anda beträffande allmänhetens tillgång till offentliga handlingar att köra CD alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in