Tack för ett genomarbetat och belysande inlägg. Några kommentarer:
Nej, det håller jag helt klart med om. Som framgick av min kommentar ovan så menade jag endast att man har anledning att förvänta sig att utlåtandena är grundade på vetenskap och beprövad praxis, och att om det finns osäkerhetsfaktorer kring någon fråga så ska detta signaleras i utlåtandet.
Det var inte munter läsning.
Fullt medhåll.
Egentligen är det förstås värre ändå. Man ger inte stöd till ett befintligt påstående om förgiftning från åklagarens sida, man har istället avgett ett utlåtande som initierar anklagelserna från åklagaren. Och om RMV skämmer ut sig i vetenskapliga kretsar så är det förstås ett mindre problem än att man ev. bidrar till att få en enskild person dömd för ett brott, trots att hon ev. är oskyldig.
Nej, det finns ju ett försvar också och som rimligen bör peka ut de luckor i resonemangen som finns. Man får dock vara medveten om att rättsväsendet inte är ofelbart, och att även om rätten kan lagstiftningen och är bäst skickad att tillämpa den - så har man inte också spetskompetens inom det naturvetenskapliga området. Därför behöver det finnas tillförlitliga experter som avger utlåtanden.
Det som är intressant, eller i vart fall nytt för mig, i Hamilkars långa resonemang om auktoritetsbegrepp, är konstaterandet att RMV inte kan ha spetskompetens inom alla rättsmedicinska områden på den budget man förfogar över. Det här är ingenting som myndigheten själva verkar anse att döma av deras skrivningar om sig själva. Petra R-A verkar sålunda bara följa samma mönster som hennes arbetsgivare när hon avger tvärsäkra utlåtanden även i frågor där hon inte är expert.
Citat:
Det här hade jag läst, och var tillsammans med regeringens rollbeskrivning för myndigheten en orsak till varför jag tror att en representant för RMV som avgett ett utlåtande har större tyngd genom sin bakgrund än i vart fall de flesta andra. Det förefaller helt enkelt allt för orimligt att en överläkare från myndigheten skulle uttala sig i ärenden där hon saknar kompetens, och att om hon ändå skulle göra det (därför att hon måste, som jag uppfattar Hamilkar, eftersom det ändå inte finns någon som kan detta tillräckligt) så hade det varit min förväntan att hon skulle understryka den osäkerhet som omger slutsatserna.
Ursprungligen postat av Bustopher
Så långt alltså RMV:s egen uppfattning om sin roll och de förväntningar som kan ställas på dem.
Citat:
Det finns följaktligen ingen anledning för en domstol att ställa lägre krav på RMV:s undersökningsresultat, slutsatser eller bedömningar än vad man ställer på annan bevisning som ska vara grundad på "vetenskp och beprövad praxis" bara för att RMV som myndighet tilldelats rollen att sköta rättsmedicinska undersökningar.
Nej, det håller jag helt klart med om. Som framgick av min kommentar ovan så menade jag endast att man har anledning att förvänta sig att utlåtandena är grundade på vetenskap och beprövad praxis, och att om det finns osäkerhetsfaktorer kring någon fråga så ska detta signaleras i utlåtandet.
Citat:
Vad har då RMV gjort hittills?
Det var inte munter läsning.
Citat:
Så här kan inte en organisation som gör anspråk på att arbeta vetenskapligt agera om man ska ha någon trovärdighet.
Fullt medhåll.
Citat:
Ställer man upp i domstol och ger stöd för åklagarens påstående att läkaren förgiftat flickan genom en kraftig överdos av thiopental kort innan hon avled på det underlag man hittills presterat kommer man att skämma ut sig i vetenskapliga kretsar.
Egentligen är det förstås värre ändå. Man ger inte stöd till ett befintligt påstående om förgiftning från åklagarens sida, man har istället avgett ett utlåtande som initierar anklagelserna från åklagaren. Och om RMV skämmer ut sig i vetenskapliga kretsar så är det förstås ett mindre problem än att man ev. bidrar till att få en enskild person dömd för ett brott, trots att hon ev. är oskyldig.
Citat:
Tillägg: Skulle det vara så illa att en domstol sätter större tilltro till utsagor från RMV än vetenskapligt grundade uppgifter från annat håll för att man "inte förstår" och därför tar det säkra före det osäkra och förlitar sig på "myndigheten" – ja då har vi definitivt ett rättssäkerhetsproblem när det kommer till rättsfall av det här slaget.
Nej, det finns ju ett försvar också och som rimligen bör peka ut de luckor i resonemangen som finns. Man får dock vara medveten om att rättsväsendet inte är ofelbart, och att även om rätten kan lagstiftningen och är bäst skickad att tillämpa den - så har man inte också spetskompetens inom det naturvetenskapliga området. Därför behöver det finnas tillförlitliga experter som avger utlåtanden.
Det som är intressant, eller i vart fall nytt för mig, i Hamilkars långa resonemang om auktoritetsbegrepp, är konstaterandet att RMV inte kan ha spetskompetens inom alla rättsmedicinska områden på den budget man förfogar över. Det här är ingenting som myndigheten själva verkar anse att döma av deras skrivningar om sig själva. Petra R-A verkar sålunda bara följa samma mönster som hennes arbetsgivare när hon avger tvärsäkra utlåtanden även i frågor där hon inte är expert.