Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Mmm... Han låter ju relevant får man säga. Men om jag drar mig till minnes så var de här frågorna så komplexa att det skulle krävas en hel hord av vetenskapsmän med olika kompetenser för att med någon grad av säkerhet kunna göra en analys. Och det propagerades för att de gängse utredningsformerna skulle utmönstras och katastrofkommissioner tillsättas. Und so weiter. Men nu duger det alltså med två personer, eller kanske till och med en?
Sarkasmer är sällan klädsamma och alltsom oftast tecken på svaghet.
För att försöka besvara din egentliga fråga/påstående:
1) En duktig analytisk kemist då RMV inte har någon vana alls av att kvantifiera Thiopental
2) En person som är duktig på distribution av fettlösliga ämnen (farmakolog/anestesiolog)
3) En person som förstår de väldigt annorlunda förutsättningar som gäller i neonataler/prematurer (så en duktig barnanestesiolog kan kombinera 2 och 3)
4) En rättsmedicinare som kan kominera 1+2+3 med tidsutdräkten efter döden.
Utifrån det som RMV representerar är således 1+2+3 de kritiska komponenterna även om ett fettlösligt farmakum och tidsutdräkten efter döden gör det väldigt svårt för vanliga rättsmedicinare.
Jag tror dock att andemeningen tidigare i tråden (vilket du naturligtvis förstår då du inte är dum) är att RMV måste förstå när de inte förstår och då ha rutiner och möjlighet att kalla på annan expertis för provtagning, analys och tolkning av data.
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hade det varit sveríges enda professor inom rättsmedicin och rättskemi, så hade jag blivit något mer imponerad.
Se svaren ovan.