2010-02-09, 00:10
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Helt enkelt baserat på vad folk skriver i tråden.

Hur menar du då?
Citera
2010-02-09, 00:36
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
Faktiskt har ett "Pentothalavdagatagande"ägt rum på ett Stockholmssjukhus i slutet på förra årtusendet!En narkosläkare fick ett spel och tryckte i en dödsdömd åldring en hästdos på operationsbordet.Patienten tvärdog.

Ja, det fallet hade jag nästan glömt. Men det var nog inget spel. Utan snarare <trådens namn>, i all välmening.
Citera
2010-02-09, 00:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja och skulle detta då vara ett försvar för att obstruera rättläkarens arbete?
Vill du ha ett försvar nu helt plötsligt? Jag hade för mig att du efterfrågade en förklaring. Det tycker jag att du har fått.

Sen är jag alltså lite osäker på hurpass mycket makt och myndighet rättsläkaren har i det här sammanhanget, och undrar vidare hurpass ofta hon har försökt få journaluppgifter från en klinik utan att kliniken är medveten om att det kan röra sig om foul play någon stans.
Citera
2010-02-09, 01:20
Medlem
datjas avatar
Citat:
Enligt förhör med rättläkaren så begärde hon ut handlngarna bla genom direktkontakt med den misstänkta läkaren vilket skulle ha varit en omöjlighet efter det att denne blivit anhållen och sedermera häktad och därefter inte i tjänst (bl a sid 28-29 FUP).

Om du nu är så bra på att läsa FUP, så hänvisar jag dig till sidan 32 i protokollet, där rättsläkaren samtalar med en åklagare och klagar på svårigheterna att få ut journalhandlingar.

Det har inte förekommit någon "obstruktion". Det är trams. Rättsläkaren klagade på att de sista anteckningarna, som redan var dikterade, ännu inte var utskrivna (sekreterarna prioriterar inte diktat på avlidna direkt). Dessutom hade Clinisoft inte funkat så bra det dygnet, så läkemedelsjournalen var kass. Det första gänget journaler fick rättsläkaren redan den 13 oktober 2008. Det är väl snarare Claesson som har obstruerat rättvisan -- vad hindrade honom att väcka åtal redan för 8 månader sen?

Tänk också på att läkaren inte hade någon sjuksköterska, dvs. hon hade ingen ordinera åt, utan utförde ordinationerna själv. I en sådan situation blir dokumentationen bristfällig, eftersom dokumentationen normalt uppstår som en biprodukt av ordinationen. Dock journalförde hon Morfinet i Take Care. Dessutom var patienten på väg att dö, och i en sådan situation är dokumentation av exakta doser helt oviktig ur ett vårdperspektiv -- dessutom fanns det ingen annan läkare som skulle ta över efter henne (och alltså behöva veta vad hon hade gjort) och det fanns ingen sköterska som skulle läsa hennes ordinationer.
Citera
2010-02-09, 01:24
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vill du ha ett försvar nu helt plötsligt? Jag hade för mig att du efterfrågade en förklaring. Det tycker jag att du har fått.

Sen är jag alltså lite osäker på hurpass mycket makt och myndighet rättsläkaren har i det här sammanhanget, och undrar vidare hurpass ofta hon har försökt få journaluppgifter från en klinik utan att kliniken är medveten om att det kan röra sig om foul play någon stans.

Jag tror nog att rättsläkaren har rätt att kräva journalhandlingar. Helt enkelt därför att det måste vara så för att rättsläk skall kunna fastställa dödorsak.

Däremot verkar det lätt paranoiskt av rättsläkaren att gnälla så mycket. Hon fick ju allt som fanns att läsa. Finns liksom ingen mördare som tjänar på att skicka sitt erkännande med B-post istället för med A-post.
Citera
2010-02-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Men båda beskriver väl dödsögonblicket?

Framkommer det alls något resonemang i FUP.et om hur man uteslutit andra tänkbara gäningsmän?

(som jag skrivit förut kan jag absolut se föräldrarna som tänkbara gm, men polisen måste väl ha utrett detta?)
Jag tar detta igen.

Jag ser ingen tydlig beskrivning av dödsögonblicket från någon i utredningen. Iaf står ingen med spruta i hand vad som sägs (särskilt inte efter). Skulle inte det senare krävas för att uppnå dessa massiva koncentrationer?

Jag ser heller inga tecken på att man utrett alternativa gärningsmän i FUP. Inga frågor som bär åt det hållet till någon.
Citera
2010-02-09, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Om hon är en barnadråpare så kanske hon inte är en förhärdad - utan en som tillfälligt flippade ur pga en extrem situation?
Utredaren ställer frågor angående just läkarens tillstånd den aktuella dagen till övrig personal.

Samtliga som får frågan svarar i stil med: Hon var som vanligt.

Situationen kan knappast ha betraktats som extrem av läkaren. (Många på rummet visst men det händer. Missnöje med vården är nog inte heller så ovanligt i situationen. Man tycker ju gärna att allt ska gå att fixa.)
Citera
2010-02-09, 08:09
Medlem
Bergakungens avatar
Det där med alternativa gärningsmän och varför de inte dyker upp i FUP:en är inte så konstigt. Förundersökningsprotokollet är en del av åtalsunderlaget och har man utrett några alternativa gärningsmän som man sedan avfärdat finns de inte med i detta (och skall heller inte vara med). De är ju inte anklagade eller åtalade.

Vänta till rättegången, så får vi se om Hurtig ställer frågan om hur man kommit fram till att någon annan gärningsman kan uteslutas. Jag skulle dock tro att det inte ligger i hans (klients) intresse att fråga det här, i vart fall inte om polisen gjort sitt jobb på ett vettigt sätt. Men har polisen satt på skygglapparna från dag ett och bara zoomat in på läkaren, så kommer frågan kanske att ställas. Det får vi se. Jag skulle i vart fall, givet en rimligt kompetent förundersökning, se det som ett "last-ditch"-försvar.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-09 kl. 08:35.
Citera
2010-02-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där med alternativa gärningsmän och varför de inte dyker upp i FUP:en är inte så konstigt. Förundersökningsprotokollet är en del av åtalsunderlaget och har man utrett några alternativa gärningsmän som man sedan avfärdat finns de inte med i detta (och skall heller inte vara med). De är ju inte anklagade eller åtalade.

Vänta till rättegången, så får vi se om Hurtig ställer frågan om hur man kommit fram till att någon annan gärningsman kan uteslutas. Jag skulle dock tro att det inte ligger i hans (klients) intresse att fråga det här, i vart fall inte om polisen gjort sitt jobb på ett vettigt sätt. Men har polisen satt på skygglapparna från dag ett och bara zoomat in på läkaren, så kommer frågan kanske att ställas. Det får vi se. Jag skulle i vart fall, givet en rimligt kompetent förundersökning, se det som ett "last-ditch"-försvar.
Jo men det finns ändå en risk för att domstolen uppfattar det som att en massiv dos tiopental har injicerats.

Sedan är det visserligen upp till åklagaren att "bevisa" att läkaren kan anses ha gjort det i så fall. Ett sätt att ifrågasätta just läkarens roll är ju att hitta andra "kandidater".

Kan man ha strukit delar av förhör med personal där frågan om andra gärningsmän tas upp ur FUP?
Citera
2010-02-09, 09:38
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Om du nu är så bra på att läsa FUP, så hänvisar jag dig till sidan 32 i protokollet, där rättsläkaren samtalar med en åklagare och klagar på svårigheterna att få ut journalhandlingar.

Nej hon samtalar med polisen vilket hon också gjorde i den delen jag hänvisade till. Du bör också notera att jag tydligt klargjorde i frågan att jag inte hade läst hela FUPen frågade just efter ev förklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av datja
Det har inte förekommit någon "obstruktion". Det är trams. Rättsläkaren klagade på att de sista anteckningarna, som redan var dikterade, ännu inte var utskrivna (sekreterarna prioriterar inte diktat på avlidna direkt). Dessutom hade Clinisoft inte funkat så bra det dygnet, så läkemedelsjournalen var kass. Det första gänget journaler fick rättsläkaren redan den 13 oktober 2008. Det är väl snarare Claesson som har obstruerat rättvisan -- vad hindrade honom att väcka åtal redan för 8 månader sen?
.

Huruvida det obstruerats eller ej är väl alltjämt oklart, det är väl beroende av vilken tilltro man sätter till läkarens uppgifter (nota bene, jag har inte läst hela FUP så det jag påstår kan mycket väl beläggas någonstans.

Avseende åtalet så väntade åklagaren in SoS utredning, vilket du borde hurra inför du som vill göra det obligatoriskt.
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-09 kl. 09:45.
Citera
2010-02-09, 09:41
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag frågade om en förklaring nu och sedan (som en följd fråga) frågade jag om du ansåg att det var ett försvar, inget konstigt med det.
Citera
2010-02-09, 09:44
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Kan man ha strukit delar av förhör med personal där frågan om andra gärningsmän tas upp ur FUP?

Man får inte stryka delar av förhör men alla förhör behöver inte vara med (Hurtig begär dock regelmässigt tillgång till slasken så han kommer i så fall uppmärksamma ev andra kandidater).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in