2010-02-02, 20:21
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den här artikeln tror jag inte någon har länkat till tidigare.

http://www.dn.se/sthlm/matvarde-miss...khus-1.1038438

Högt mätvärde hos avlidet spädbarn ifrågasätts

"Det gick mer än tre veckor mellan flickans död och obduktionen av hennes kropp. Det mycket höga mätvärdet kan ha blivit en effekt av att sönderfallande celler med fettrika membran kan ha kommit i kontakt med det blodprov som togs, enligt Lönnqvist.
- Det prov som man tror är ett blodprov är inte längre det, utan ett blodprov kontaminerat med vävnadsvätska som mycket väl kan ha helt andra koncentrationer eftersom Pentotal är så oändligt mycket mer lättlösligt i fett än det är i vatten, säger Lönnqvist, som i polisförhöret ger räkneexempel på hur mätvärdet kan ha påverkats."

Den 21 januari kallades ovanstående läkare till förhör om detta på uppdrag av den anklagade läkarens advokat.

Någon expert av denna typ borde väl åklagarna har pratat med mycket tidigare i utredningen.

Det är också lite konstigt att han inte la ner åtalet efter detta förhör.

Otroligt viktig information. Detta torde gå att undersöka vetenskapligt: man injicerar en terapeutisk dos pento i något däggdjur, mäter nivåerna i blod, dödar djuret och placerar det i betingelser liknande dem som ifrågavarande lik befann sig, och därefter mäter tiopentalnivåer i lårblod efter några veckor.
Citera
2010-02-02, 20:37
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Detta var jävligt intressant!
Där här man ju hela förklaringen (samt hela åtalet) till det smått osannolika 1000-faldiga mätvärdena.
Kemisten som agerade rättsläkare var för dåligt utbildad/påläst helt enkelt, och hela åtalet faller ihop som ett korthus... kanske?
Inget nytt precis.
Rune Dahlquist beskrev den möjligheten i sin rapport.
Citat:
Möjlig omfördelning av en substansläkemedel från vävnad till blod postmortalt, i samband
med cellsönderfall mm år en ständig fråga i rättstoxikologiska sammanhang. Detta
förhållande finns studerat för en del läkemedel från djurförsök och i vissa fall inom
råttstoxikologi. Läkemedel med mycket stor distributionsvolym (mer ån 3 L'kg) samt där
postmortala undersökningar visar stor skillnad mellan koncentration i hjärtblod och i perifert
blod (lårblod) år också de där postmortalt stegrad blodkoncentration jämfört med in vivo kan
förväntas. Thiopental har distributionsvolym i genomsnitt 2,5 Lkg hos vuxna och förhållande
mellan postmortal koncentration i hjärtblod och i lårblod har uppmätts till 1,9. Det kan inte
uteslutas att lårblodskoncentrationen vid obduktionstillfället i det aktuella fallet var högre än
lårblodskoncentrationen i det ögonblick barnet dog men min bedömning är att det år ytterst
osannolikt att denna postmortala förhöjning skulle kunna vara mer än ca tvåfaldig, dvs att
även in vivo en mycket hög koncentration Thiopental förelåg, efter att en mycket hög dos
givits.
Citera
2010-02-02, 20:40
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Inget nytt precis.

eloge, läs denna analys, och återkom därefter:

http://jheidbrink.files.wordpress.com/2009/12/darfor-kan-flickan-inte-ha-fatt-en-overdos-av-thiopental.pdf
Citera
2010-02-02, 20:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Inget nytt precis.
Den rapport du hänvisar till är svårläst och otydlig. Den förklarar att det kan var si eller så, men ändå är det troligen inte det. Från artiklen förstår jag inte varför.

Artikeln i DN är kristallklar och med en så tydlig förklaring att ingen kan missförstå.

Skulle det vara oetiskt att analysera blodet från andra för tidigt födda spädbarn som dött under liknande omständigheter? Analysen kunde göras både när barnet dött och efter några veckor. Det skulle ge intressanta jämförelsevärden. Men ingen läkare vågar väl föreslå detta då de också kan riskera att åtalas för dråp om värdena är för höga.
Citera
2010-02-02, 21:11
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
eloge, läs denna analys, och återkom därefter:

http://jheidbrink.files.wordpress.com/2009/12/darfor-kan-flickan-inte-ha-fatt-en-overdos-av-thiopental.pdf
Jag har läst den och de övriga rapporterna av Ingvar Ericson i ämnet. Ett imponerande arbete och en intressant läsning.
Citera
2010-02-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Fast han skulle ju stå fullkomligt med brallorna vid fötterna om han åberopade vittnen med en viss bevisuppgift om dessa vittnen inte hade sagt så i förhör, själva bevisuppgiften i stämningansökan har ju inget bevisvärde i sig så det vore fullkomligt idiotisk/kontraprooduktivt att åberopa dem om det inte stämde. Kan du (som har FUPen) gå igenom förhörspersonerna och tala om vilka som inte sagt det som de skall höras om i tingsrätten.

Beställ den själv så slipper jag läsa allt du tycker!
Citera
2010-02-02, 21:29
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Beställ den själv så slipper jag läsa allt du tycker!

Har jag inte för avsikt att göra, men i o m att du påstår dig känna till vad som inte sägs i förhören så måste du väl redan ha läst dem.
Citera
2010-02-02, 21:40
Medlem
KluvenTungas avatar
Nu är ju mitt inlägg i vissa stycken utom gränsen för trådens topic, samtidigt inte, då det här visas på några tankegångar kring åtalet från föräldrarna till ett barn som fått smaka på konsekvensen av åklagarens utdelade medicin. Publicerad för några timmar sen.
http://denstarkastestjarnan.blogg.se/2010/february/utkast-feb-1-2010.html

En annan artikel som länkas till genom bloggen är denna (i tråden tidigare visad, om jag inte minns fel): http://www.expressen.se/1.1741951

Juridikens instrument kanske inte är skarpa nog att tillämpas inom sjukvården. Och om jag har fel i detta, ville jag ändå visa på de konsekvenser detta fall ändå har kommit att bidra till.
Senast redigerad av KluvenTunga 2010-02-02 kl. 21:43.
Citera
2010-02-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Har jag inte för avsikt att göra, men i o m att du påstår dig känna till vad som inte sägs i förhören så måste du väl redan ha läst dem.

Ja, jag har läst den.
Citera
2010-02-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Detta var jävligt intressant!
Där här man ju hela förklaringen (samt hela åtalet) till det smått osannolika 1000-faldiga mätvärdena.
Kemisten som agerade rättsläkare var för dåligt utbildad/påläst helt enkelt, och hela åtalet faller ihop som ett korthus... kanske?

Det här kommer att bli sanningen tids nog.
Citera
2010-02-02, 21:51
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Otroligt viktig information. Detta torde gå att undersöka vetenskapligt: man injicerar en terapeutisk dos pento i något däggdjur, mäter nivåerna i blod, dödar djuret och placerar det i betingelser liknande dem som ifrågavarande lik befann sig, och därefter mäter tiopentalnivåer i lårblod efter några veckor.

Nej det är faktiskt helt ointressant information för detta fall.

Inget pentotal har administrerats av läkaren (enligt henne själv)
Inget betyder alltså att nivåerna och värdena är ointressanta.
Det ska inte finnas alls.

OM nu inte någon givit pentotal vid tidigare kramper (som hon ju hade)
Då infinner sig frågan om detta är en liten kvarvarande rest från långt tidigare.
Kanske är likadant med morfinhalten.

Nå.. hur var det nu igen med dom medel som bevisligen hade getts men
som inte fanns i mätvärdena från RMV? Frågan kanske skulle ställas till
Ornulf
Citera
2010-02-02, 21:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Nu är ju mitt inlägg i vissa stycken utom gränsen för trådens topic, samtidigt inte, då det här visas på några tankegångar kring åtalet från föräldrarna till ett barn som fått smaka på konsekvensen av åklagarens utdelade medicin.

Det är, hur man än vrider på det, inte åklagarens fel om läkarna väljer att minska sederingen i paliativ vård.

Antingen har de fått en felaktig bild av aktuellt mål eller så har de tidigare inte rättat sig efter lagstiftningen och nu gör det och då är det lagstiftarens "fel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in