Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ditt resonemang håller inte. Om du bekantar dig med sedvanliga obduktionstekniker vid rättsmedicinsk obduktion, och elementär farmakokinetik och farmakodynamik, kommer du mycket snart att inse detta.
Naturligtvis sparas såväl leverbiopsier, helblod, plasma osv, osv. Allt ligger i säkert förvar på rättsmedicin.
Så borde det vara men så är det tyvärr inte!
Följande finns att läsa i docent Nilssons expertutlåtande till Socialstyrelsen:
sid 11
Därtill har Socialstyrelsen önskat att Rättsmedicin kommenterar kvarstående oklara punkter:
b. Kan utredningen kompletteras med mätning av tiopentalkoncentrationen i sparad vävnad från andra, om möjligt kärlrika organ.
Svar från Rättsmedicin i samråd med Avdelningen för rättsgenetik och rättskemi 090708:
Ad b. Besvaras med "... ingen sådan vävnad har tagits tillvara och dels har man svårt att hitta referensvärden för annan vävnad"
sid 14
Det hade enligt min bedömning varit av värde om blod och annan vävnad tagits till vara för kompletterande analyser . Att så ej skett utesluter konfirmerande mätningar avseende den anmärkningsvärda tio pentalkoncentrationen.
Socialstyrelsen och dess vetenskapliga råd har således fått beskedet från RMV att
"... ingen sådan vävnad har tagits tillvara”
Eftersom SoS inte uyttryckligen frågat efter blod har RMV inte heller påpekat att även om nu inte vävnad sparats så fanns blod fortfarande att tillgå (vilket vi först nu får veta att det tydligen gör). Docent Nilsson syns tyvärr ha läst in för mycket i svaret som jag nog tycker är i övermåttan ”taktiskt”.
Så var det med den saken!
Jag har själv ställt följande frågor till RMV i Linköping efter att ha fått information om de två analysmetoder (G1 och G2) som man använt för thiopental:
1. Skiljer sig G1 och G2 åt mer än beträffande pH vid upparbetning av provet?
2. Används hela butylacetatfasen på en gång när man kör GC eller använder man bara en delmängd?
3. Om man använder en delmängd sparade ni då ej använd mängd? (se även 6 nedan) Finns något kvar idag?
4. Två laboranter upparbetade var sin 1 gram del av blodprovet. Vad har hänt med det återstående grammet (jag har fått uppfattningen att provet var på 3 gram)
5. Det talas i SoS vetenskapliga råds yttranden om "kontrolldrag" som ska ha utförts. Vad är det? Det står inget om det i Gunilla Thelanders beskrivning.
6. Ni spädde tydligen det prov som upparbetats för metod G2 (som ju är den av de två metoderna som kan kvantifiera thiopental) 50 gånger. Det blev alltså en rätt hyfsad volym av det provet. Vad har hänt med det?
Frågorna besvarades med att:
”Tyvärr så kan jag inte besvara frågor rörande det aktuella fallet p g a förundersökningssekretessen. Jag har kollat med åklagarkammaren att den fortfarande gäller.”
Orsaken till att åklagarkammaren hävdar sekretess är att man anser att:
"… ett röjande av dessa uppgifter kan antas motverka syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder eller skada den framtida verksamheten."