2011-06-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
I den åberopade bevisningen ser jag inget som skulle göra oss klokare om vad som hände den dagen. I sig är ssk SS kallad att vittna med det är om det föga kontroversiella att det används tiopental på ALB. Efter två förhör utan att det är nämnt skulle ett vittnesmål från henne om dagen innan ha ett ytterst begränsat värde.

Det här är ett enigma för mig. Åklagaren verkar inte ha gjort något försök att klarlägga förloppet med flickans kramper dygnet innan hon dog. Samtidigt har jag förstått från flera källor som har tillgång till primär information att hon fick thiopental mot sina kramper mot slutet.

Processteknisk fråga: Hur sent kan åklagaren och försvaret åberopa nya vittnen inför rättegången?
Citera
2011-06-10, 21:15
Medlem
Bergakungens avatar
Enligt tidigare journalutskrifter nämns något annat bedövningsmedel som använts (fluor-nånting(?); har glömt).

Det är nog inte så troligt att det finns belägg för att det använts tiopental dagen innan. Det skulle i så fall vara något som ingen har påtalat tidigare och som skulle komma fram nu, i stunden. Eftersom Hurtig valt att försöka undvika åtal borde detta kort spelats, om det funnits. Jag tror inte att åklagaren vet något, och jag tror inte att Hurtig vet något heller. Hur rykten kan ha nått Sikhander vet jag inte, men det borde i så fall vara något som bör framföras till rätt instans.
Citera
2011-06-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur rykten kan ha nått Sikhander vet jag inte, men det borde i så fall vara något som bör framföras till rätt instans.

Jag är tämligen övertygad om att både åklagare och försvar redan känner till detta då det har diskuterats hela våren i den medicinska sfären.
Citera
2011-06-10, 21:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är ett enigma för mig. Åklagaren verkar inte ha gjort något försök att klarlägga förloppet med flickans kramper dygnet innan hon dog. Samtidigt har jag förstått från flera källor som har tillgång till primär information att hon fick thiopental mot sina kramper mot slutet.

Processteknisk fråga: Hur sent kan åklagaren och försvaret åberopa nya vittnen inför rättegången?

Hur sent som helst, i princip.
Citera
2011-06-10, 21:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag är tämligen övertygad om att både åklagare och försvar redan känner till detta då det har diskuterats hela våren i den medicinska sfären.

Jo, men är det ett antagande "att de borde, etc etc" eller har det bättre styrka än så ?
Citera
2011-06-10, 21:21
Medlem
Citat:
Jo, men är det ett antagande "att de borde, etc etc" eller har det bättre styrka än så ?

Det är kännt vem som gjorde vad et cetera - dvs starkare än borde med råge. Vad som är dokumenterat vet jag dock inte.
Citera
2011-06-10, 21:21
Medlem
Om det inte är fråga om kontamination på labbet...

Citat:
Thiopentalproverna som användes för kalibreringskurvan tillblandades på RMV i samband med att spädningen gjordes av grundprovet för att sedan analyseras i samma körning.

Om en sammanblandning faktiskt har skett kan jag inte uttala mig om. Min poäng är att det inte är en orimlig felkälla givet det extrema värdet (vi pratar storleken en kubikmilimeter thiopentalsalt i provet som kontaminant - dvs 'damm'). Återigen omöjliggör dubbelprov och vävnadsprover en kontroll.

Min poäng är att jag tror många inte inser att RMV hanterade thiopentalsalt i samma laboratorium och samtidigt som proverna gjordes i ordning. Kontamination är inte alls en orimlighet.

... så är det fråga om tidigare, lagliga tiopentaldoser...

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Citat:

Jag har förstått att det finns ganska mycket mer information kring just den här händelsen och att flickan fick thiopental mot terapiresistenta kramper dagen innan hon dog (totaldos kan vara ganska hög). Oklart varför FuPen inte innehåller mer information.

Riktlinjer vid status epilepticus (vuxna):

"Initial intravenös bolusdos om 100-250 mg, injektionstid cirka 20 sek, följt av ytterligare bolusdoser om 50 mg var 2-3 min under EEG-monitorering till dess att anfallskontroll uppnåtts. Därefter fortsättes infusion så att anfallskontroll (burst suppression på EEG) vidmakthålles minst 12 timmar, ofta cirka 3-5 mg/kg/timme."

Poängen är inte att det exakt är de doser som anges ovan utan att det handlar om betydande mängder thiopental OM det faktiskt visar sig att thiopental användes för kramphävning dagen innan hennes död (och jag har sagt det förut - i det läget faller åklagarens fall).

Ja jag har alltså inte mer att tillföra än det att jag delar dina synpunkter till fullo.

Tar man sedan i beaktande av att flickan hade problem att metabolisera substanserna så kommer man nog till slutsatsen att dessa terapeutiska doser kan ge det utfall som provet, med hänsyn taget till felkällor, gav.

... som naturligtvis inte journalförts.

Eller så är mätvärdet för babyliket orimligt p g a att tiopental i blodet garanterat i stor omfattning redistribueras ut till fettet i kroppen även om det är fråga om lik som legat i kylrum ett bra tag. Och detta trots att det inte verkar finnas några vetenskapliga artiklar som säger att tiopental redistribueras till fettet i betydande omfattning i lik som legat i kylrum någon dag.

Och på grundval av någon av de ovannämnda "jättegrundligt" underbyggda invändningarna skulle alltså inte åtal ha väckts. Samtidigt hävdar Hamilkar att det är bäst om man inte låter alltför många "grönsaker" leva vidare (undrar hur han ser på den här babyn, men man kan ju ana svaret). Men den åtalade läkaren kan naturligtvis inte ha tänkt så.

Mitt intryck är att det är mer sannolikt att babyn fick en jätteöverdos tiopental och morfin och att anledningen till att läkarna i den här tråden är mot att läkaren åtalas inte beror på att det är osannolikt att babyn fick dödliga överdoser utan på att det är bäst om man inte låter alltför många "grönsaker" leva vidare.
Citera
2011-06-10, 21:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är kännt vem som gjorde vad et cetera - dvs starkare än borde med råge. Vad som är dokumenterat vet jag dock inte.

Trovärdiga vittnen kan nog räcka en bit, men det får förstås inte vara alltför vagt. Journalbristen är förstås inte bra.
Citera
2011-06-10, 21:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
... Samtidigt hävdar Hamilkar att det är bäst om man inte låter alltför många "grönsaker" leva vidare (undrar hur han ser på den här babyn, men man kan ju ana svaret). Men den åtalade läkaren kan naturligtvis inte ha tänkt så...

Men snälla Pcuri, alla visste ju vad som skulle hända och att det var oundvikligt. Det som beseglade barnets öde (litet melodramatiskt, så där) var ju att man tog henne ur respiratorn. Själva brottet är ju principiellt till sin natur, det är bara därför det är viktigt.
Citera
2011-06-11, 11:44
Medlem
Citat:
Men snälla Pcuri, alla visste ju vad som skulle hända och att det var oundvikligt. Det som beseglade barnets öde (litet melodramatiskt, så där) var ju att man tog henne ur respiratorn. Själva brottet är ju principiellt till sin natur, det är bara därför det är viktigt.

Med sådana där inlägg är det ju svårt att få till en vettig debatt! Att brottet bara är "principiellt", styrker mig i min uppfattning att det bara handlar om prestige från åklagarsidan!

Detta eftersom uppsåtet faller bort helt då patienten, precis som du beskriver, var moribund och SoS ger mycket stor frihet till behandlande läkare att vidta åtgärder i den vårdsituationen.

Jag börjar ifrågasätta om händelsen är ett brott äveni det fall åklagarens gärningsbeskrivning är korrekt. (Vilket jag alltså inte anser, av numera väl kända orsaker!)
Citera
2011-06-11, 13:35
Medlem
Citat:

Jag kanske inte har läst den här tråden tillräckligt noga, men jag har hittills inte sett att man presenterat några belägg för att det MÅSTE vara så att babyn inte skulle klara att andas själv under en längre tid. Babyn klarade uppenbarligen att syresätta sitt blod under ett rätt bra tag. Tycker själv att andningen borde ha stärkts allteftersom allteftersom lungfunktionen tränats upp. Med tanke på att babyn fick stora mängder morfin som försämrar lungfunktionen tycker jag spontant att babyns lungfunktion borde ha haft viss potential. Jag är inte utan vidare beredd att köpa argumentet att babyns lungor ändå inte skulle orka med.

Sedan finns det ju också olika knep man kan använda för att få lungorna att funka sämre. Sluta ge blodförtunnande så kommer patienten att andas väldigt häftigt och hjärtat kommer att få jobba väldigt hårt. Fick den här babyn blodförtunnande, förresten?
Citera
2011-06-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag kanske inte har läst den här tråden tillräckligt noga, men jag har hittills inte sett att man presenterat några belägg för att det MÅSTE vara så att babyn inte skulle klara att andas själv under en längre tid. Babyn klarade uppenbarligen att syresätta sitt blod under ett rätt bra tag. Tycker själv att andningen borde ha stärkts allteftersom allteftersom lungfunktionen tränats upp. Med tanke på att babyn fick stora mängder morfin som försämrar lungfunktionen tycker jag spontant att babyns lungfunktion borde ha haft viss potential. Jag är inte utan vidare beredd att köpa argumentet att babyns lungor ändå inte skulle orka med.

Sedan finns det ju också olika knep man kan använda för att få lungorna att funka sämre. Sluta ge blodförtunnande så kommer patienten att andas väldigt häftigt och hjärtat kommer att få jobba väldigt hårt. Fick den här babyn blodförtunnande, förresten?

Nej. Det handlar inte enbart om att lungfunktionen var nedsatt. Det handlade om att flickan hade så pass svåra hjärnskador efter den katastrofala felbehandlingen med 4 molar natruimklorid som förstörde vävnader i kroppen. Den olyckan gjorde att flickan cirkulationscentrum blev utslaget.

Det är väldigt farligt att få en så pass hög jonkoncentration i blodet eftersom osmotiska krafter förstör celler där jonerna passerar. Förenklat kan man säga att vätska dras ut ur cellen och den förstörs genom att "torka ut", av de krafter som försöker utjämna koncentrationskillnaden utanför respektive inuti cellen.

Detta drabbade alltså kärlens endotelceller och säkert både primärt och sekundärt, hjärncellerna.

Flickan var moribund i och med att hon kopplades från respiratorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in