Om det inte är fråga om kontamination på labbet...
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Thiopentalproverna som användes för kalibreringskurvan tillblandades på RMV i samband med att spädningen gjordes av grundprovet för att sedan analyseras i samma körning.
Om en sammanblandning faktiskt har skett kan jag inte uttala mig om. Min poäng är att det inte är en orimlig felkälla givet det extrema värdet (vi pratar storleken en kubikmilimeter thiopentalsalt i provet som kontaminant - dvs 'damm'). Återigen omöjliggör dubbelprov och vävnadsprover en kontroll.
Min poäng är att jag tror många inte inser att RMV hanterade thiopentalsalt i samma laboratorium och samtidigt som proverna gjordes i ordning. Kontamination är inte alls en orimlighet.
... så är det fråga om tidigare, lagliga tiopentaldoser...
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag har förstått att det finns ganska mycket mer information kring just den här händelsen och att flickan fick thiopental mot terapiresistenta kramper dagen innan hon dog (totaldos kan vara ganska hög). Oklart varför FuPen inte innehåller mer information.
Riktlinjer vid status epilepticus (vuxna):
"Initial intravenös bolusdos om 100-250 mg, injektionstid cirka 20 sek, följt av ytterligare bolusdoser om 50 mg var 2-3 min under EEG-monitorering till dess att anfallskontroll uppnåtts. Därefter fortsättes infusion så att anfallskontroll (burst suppression på EEG) vidmakthålles minst 12 timmar, ofta cirka 3-5 mg/kg/timme."
Poängen är inte att det exakt är de doser som anges ovan utan att det handlar om betydande mängder thiopental OM det faktiskt visar sig att thiopental användes för kramphävning dagen innan hennes död (och jag har sagt det förut - i det läget faller åklagarens fall).
Ja jag har alltså inte mer att tillföra än det att jag delar dina synpunkter till fullo.
Tar man sedan i beaktande av att flickan hade problem att metabolisera substanserna så kommer man nog till slutsatsen att dessa terapeutiska doser kan ge det utfall som provet, med hänsyn taget till felkällor, gav.
... som naturligtvis inte journalförts.
Eller så är mätvärdet för babyliket orimligt p g a att tiopental i blodet garanterat i stor omfattning redistribueras ut till fettet i kroppen även om det är fråga om lik som legat i kylrum ett bra tag. Och detta trots att det inte verkar finnas några vetenskapliga artiklar som säger att tiopental redistribueras till fettet i betydande omfattning i lik som legat i kylrum någon dag.
Och på grundval av någon av de ovannämnda "jättegrundligt" underbyggda invändningarna skulle alltså inte åtal ha väckts. Samtidigt hävdar Hamilkar att det är bäst om man inte låter alltför många "grönsaker" leva vidare (undrar hur han ser på den här babyn, men man kan ju ana svaret). Men den åtalade läkaren kan naturligtvis inte ha tänkt så.
Mitt intryck är att det är mer sannolikt att babyn fick en jätteöverdos tiopental och morfin och att anledningen till att läkarna i den här tråden är mot att läkaren åtalas inte beror på att det är osannolikt att babyn fick dödliga överdoser utan på att det är bäst om man inte låter alltför många "grönsaker" leva vidare.