2009-04-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om man resonerar som du kan ju en läkare medvetet döda sina patienter för skojs skull utan att riskera straff.
Det låter bra, vi stannar vi den tanken och mediterar en stund!

Citat:
Vad menar du då med kommentaren "blanda inte juridik och medicin"?
Att man inte ska stämma/bestraffa en läkare varenda gång en operation eller en behandling inte är till 100% framgångsrik!

Den modige åklagaren ska rida in på sin vita springare och tukta dom onda läkarna och sjuksköterskorna som enbart vill alla sina patienter illa.
Har åklagaren dessutom någon privatmoral han vill påtvinga sjukvården är det fritt fram att åtala.
Skriver sjuksköterskan ut p-piller till en 14-åring, ja då är det åtal för medhjälp till våldtäkt och fängelse som gäller!
Nationella insatsstyrkan tillkallas och släpar ut sjuksköterskan i håret, hon ska veta hut, på ett sjukhus är det minsann åklagaren som har makten!
Senast redigerad av Lars365 2009-04-28 kl. 23:27.
Citera
2009-04-28, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Det låter bra, vi stannar vi den tanken och mediterar en stund!

Att man inte ska stämma/bestraffa en läkare varenda gång en operation eller en behandling inte är till 100% framgångsrik!

Den modige åklagaren ska rida in på sin vita springare och tukta dom onda läkarna och sjuksköterskorna som enbart vill alla sina patienter illa.
Har åklagaren dessutom någon privatmoral han vill påtvinga sjukvården är det fritt fram att åtala.
Skriver sjuksköterskan ut p-piller till en 14-åring, ja då är det åtal för medhjälp till våldtäkt och fängelse som gäller!
Nationella insatsstyrkan tillkallas och släpar ut sjuksköterskan i håret, hon ska veta hut, på ett sjukhus är det minsann åklagaren som har makten!
Ibland går din fantasi lite väl långt, eller hur?
Naturligtvis ska man inte få en påföljd om man inte gör något fel, men patienten dör. Det är ju något helt naturligt och ingen har påstått motsatsen.
Men om läkarens / sköterskans handlande eller brist på handlande leder till att patienter dör eller skadas är det rimligt att det även får straffrättsliga följder. Eller anser du inte det?
Citera
2009-04-28, 23:38
Medlem
Citat:
Men om läkarens / sköterskans handlande eller brist på handlande leder till att patienter dör eller skadas är det rimligt att det även får straffrättsliga följder. Eller anser du inte det?
Om världens snällaste samt skickligaste kirurg utför 100 operationer så kommer ofelbart, i någon av dessa, denne kirurgs handlande eller brist på handlande leda till att patienter dör eller skadas.
Nu anser du det vara rimligt att detta ska få straffrättsliga följder!?
Citera
2009-04-28, 23:47
Bannlyst
Citat:
Om världens snällaste samt skickligaste kirurg utför 100 operationer så kommer ofelbart, i någon av dessa, denne kirurgs handlande eller brist på handlande leda till att patienter dör eller skadas.
Nu anser du det vara rimligt att detta ska få straffrättsliga följder!?
Är du säker på att kirurger gör felbehandling vid var hundrade operation i snitt? (Japp, ordvitsen var planerad. Är kanske göteborgare egentligen.)
Det skulle innebära att att en normal kirurg kanske begår ett par felbehandlingar i månaden.

Ja. Är det felbehandlingar ska det kunna få straffrättsliga följder.
Citera
2009-04-29, 00:11
Medlem
Citat:
Är du säker på att kirurger gör felbehandling vid var hundrade operation i snitt? (Japp, ordvitsen var planerad. Är kanske göteborgare egentligen.)

Okej, där satt den!
Vad du då vill införa är att så fort en behandling/operation inte är helt perfekt utförd ska det kunna få straffrättsliga följder. Inte ens världens skickligaste kirurg ska gå säker, ett misstag och det blir straffrättsliga följder.

Så fort tennisspelaren inte servar in enbart serveess ska det kunna få straffrättsliga följder.
Liknelsen är inte ens överdriven då att aldrig göra fel, eller samma sak med andra ord, att inte alltid göra perfekt är en omöjlighet i alla yrken!

Men till skillnad ifrån alla andra yrken ska misstag ifrån en läkares sida få straffrättsliga följder.
Jag tycker det låter helt orimligt! Vad vill man uppnå? Sveriges samtliga rättssalar överfulla av läkare som någon gång i sitt liv gjort ett misstag!
Senast redigerad av Lars365 2009-04-29 kl. 00:13.
Citera
2009-04-29, 00:32
Bannlyst
Citat:
Okej, där satt den!
Vad du då vill införa är att så fort en behandling/operation inte är helt perfekt utförd ska det kunna få straffrättsliga följder. Inte ens världens skickligaste kirurg ska gå säker, ett misstag och det blir straffrättsliga följder.

Så fort tennisspelaren inte servar in enbart serveess ska det kunna få straffrättsliga följder.
Liknelsen är inte ens överdriven då att aldrig göra fel, eller samma sak med andra ord, att inte alltid göra perfekt är en omöjlighet i alla yrken!

Men till skillnad ifrån alla andra yrken ska misstag ifrån en läkares sida få straffrättsliga följder.
Jag tycker det låter helt orimligt! Vad vill man uppnå? Sveriges samtliga rättssalar överfulla av läkare som någon gång i sitt liv gjort ett misstag!
Menar du verkligen att en procent av kirurgernas operationer är en felbehandling? Jag hade tippat på någon promille, max.
Om man räknar som du gör förstår jag att du tror att rättssalarna ska bli överfulla.
Om man med en felbehandling orsakar en persons död anser jag att man ska kunna straffas.
Citera
2009-04-29, 00:53
Medlem
Citat:
Menar du verkligen att en procent av kirurgernas operationer är en felbehandling? Jag hade tippat på någon promille, max.
Om man med en felbehandling orsakar en persons död anser jag att man ska kunna straffas.
Om man med en felbehandling orsakar en persons död anser även jag att man ska kunna straffas, så här är vi helt överens.

Vad är en felbehandling? Här är vi dock inte överens!
Enligt dig är det felbehandling om patienten dör...
... men att det fanns en teoretisk chans att rädda livet på patienten ifall det hade varit världens skickligaste kirurg som utfört sitt livs bästa operation.

Enligt mig är en felbehandling något helt annat!
Citera
2009-04-29, 01:06
Bannlyst
Citat:
Om man med en felbehandling orsakar en persons död anser även jag att man ska kunna straffas, så här är vi helt överens.

Vad är en felbehandling? Här är vi dock inte överens!
Enligt dig är det felbehandling om patienten dör...
... men att det fanns en teoretisk chans att rädda livet på patienten ifall det hade varit världens skickligaste kirurg som utfört sitt livs bästa operation.

Enligt mig är en felbehandling något helt annat!
Ursäkta att jag frågar, men har du någon perceptionsstörning avseende synen? Eller varför tror du att jag skrivit saker som att en felbehandling är om patienten dör när läkaren gjort sitt bästa?
Det var ju faktiskt du som påstod att var hundrade operation en kirurg gjorde innebar misstag som var så allvarliga att patienten dog eller skadades.
Jag gissar att det kan bli aktuellt med åtal i de fall där läkaren förlorar legitimationen på grund av felbehandling. Det brukar röra sig om mindre än tio fall om året, om siffrorna fortfarande stämmer.
Dessa tio fall är uppenbarligen betydligt allvarligare än sköterskan som pumpade in den koncentrerade lösningen i spädbarnet som hela den här historien handlar om. I dessa fall tycker jag det är rimligt att åtala.
Inte för att få räddare läkare, men för att alla som orsakar någons död bör lagföras, oavsett yrke.
Citera
2009-04-29, 06:48
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag frågar, men har du någon perceptionsstörning avseende synen? Eller varför tror du att jag skrivit saker som att en felbehandling är om patienten dör när läkaren gjort sitt bästa?
Det var ju faktiskt du som påstod att var hundrade operation en kirurg gjorde innebar misstag som var så allvarliga att patienten dog eller skadades.
Jag gissar att det kan bli aktuellt med åtal i de fall där läkaren förlorar legitimationen på grund av felbehandling. Det brukar röra sig om mindre än tio fall om året, om siffrorna fortfarande stämmer.
Dessa tio fall är uppenbarligen betydligt allvarligare än sköterskan som pumpade in den koncentrerade lösningen i spädbarnet som hela den här historien handlar om. I dessa fall tycker jag det är rimligt att åtala.
Inte för att få räddare läkare, men för att alla som orsakar någons död bör lagföras, oavsett yrke.
Så hur hittar vi en bra definition på att orsaka någon skada inom sjukvården?
För vi skall väl inte ha det så att bara för att man arbetar inom det område där risken är absolut störst att mänskligt beteende är skadligt skall löpa större risk att bestraffas varken civilrättsligt eller på annat sätt?

Ja, ja, resonemangen blir allt mer allmänna och vi kommer inte vidare med varför just en viss läkare anses lämplig att misstänka för mord...
Citera
2009-04-29, 08:17
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Det finns visst. Åklagare kan dömas för tjänstefel. Det händer faktiskt ett antal gånger per år. Oftast efter att de missat att släppa häktade i tid.

Så här tycker domarna själva angående tjänstefelen.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5729

Intressant var domarförbundets kommentar:

Citat:
Domareförbundets ordförande Jörn Jacobsson är upprörd över att staten lägger så mycket resurser på att utreda sådana fel som han snarast betraktar som rena förbiseenden i stressade situationer, fel som vem som helst kan göra. Och som för den tilltalade innebär stor smälek, både privat och i yrket.
– Det paradoxala är att jag kan döma käpprätt åt helsike och ge en gärningsman fängelse i stället för skyddstillsyn utan att det händer något. Men om jag gör ett avräkningsfel på en dag på grund av att åklagaren angett fel i stämningsansökan kan jag bli åtalad. Jag undrar om det allmänna rättsmedvetandet tycker att det är så bra?

D.v.s. man beivrar formliafel men struntar i om domare (och sannolikt åklagare) häktar (som sannolikt i fallet på Astrid Lindgrens) eller anhåller helt käpprätt fel. Något system för att komma till rätta med sådana problem förefaller sakans inom svenskt rätssväsende.

Citat:

Vilket är en lagstiftning vi redan har idag. HSAN får som bekant inte pröva ärenden som är föremål för rättslig prövning. Problemet är vart du drar gränsen för felbehandling eller är det som du antyder felbehandlingens konsekvens som är det viktiga?
Citera
2009-04-29, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Så hur hittar vi en bra definition på att orsaka någon skada inom sjukvården?
För vi skall väl inte ha det så att bara för att man arbetar inom det område där risken är absolut störst att mänskligt beteende är skadligt skall löpa större risk att bestraffas varken civilrättsligt eller på annat sätt?

Ja, ja, resonemangen blir allt mer allmänna och vi kommer inte vidare med varför just en viss läkare anses lämplig att misstänka för mord...
Ni kan läsa tidigare i tråden så ser ni att jag är övertygad om att den här läkaren kommer att frias. Inte för att man inte ska blanda juridik och medicin som Lars365 skriver. Utan för att bevisläget är katastrofalt.
Citera
2009-04-29, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000

Vilket är en lagstiftning vi redan har idag. HSAN får som bekant inte pröva ärenden som är föremål för rättslig prövning. Problemet är vart du drar gränsen för felbehandling eller är det som du antyder felbehandlingens konsekvens som är det viktiga?
Jag vet att det i dag är så att det kan bli föremål för en rättslig prövning. Lars365 skrev ju att man inte ska blanda medicin och juridik och det tycker jag är fel. Jag tycker att man även fortsättningsvis ska kunna åtala en läkare som av grov oaktsamhet eller uppsåtligt dödar eller svårt skadar en patient.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in