Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Baserat på dina förutsättningar, om du inte har dödat, dvs kortat av någons liv så håller jag med dig, det är inte straffbart som mord/dråp i alla fall.
Sunt förnuft vet jag inte om det håller med dig eller inte. Den allmäna rättsuppfattningen vet ingen något om vad den säger och i vart fall ska man inte döma enligt den (det gjorde de där herrarna klädda i lakarn i den amerikanska södern i mitten av förra århundradet och det var ju inte så trevligt)...---.
Tack för att du gör en hedersam och klädsam helomvändning och konstaterar att det inte rör sig om mord/dråp/brott.
Det är viktigt. Jag frågade dig om källan till ditt tidigare inte så klädsamma tvärsäkra uttalande att det var mord/dråp/olagligt.
Till stöd för din initiala tvärsäkra slutsats levererade du på uppmaning de avsnitt i lagbokens brottsbalk som säger att det måste finnas ett uppsåt för att en handling skall kallas ett brott, och att det är olagligt att uppsåtligen döda någon.
Men, om du är av uppfattningen att
sunt förnuft inte skall blandas in när man tolkar en lagtext, ja då blir jag dock återigen orolig.
En text, en situation, ett problem ger självfallet utrymme för en mängd tolkningar. Det tror jag du kan hålla med om.
Om tolkaren skulle bortse från sitt sunda förnuft skulle det kunna få förfärliga konsekvenser.
I min dagliga gärning använder jag mig av mitt sunda förnuft, och utan den självklara strategin hade mina råd och dåd blivit en veritabel mardröm för alla inblandade.
När en domstol tolkar en lagtext är jag dock (fullfjädrad jurist-nolla) övertygad om att sunt förnuft, individernas uppfattning om/funderingar över det det allmänna rättsmedvetandet spelar in, mer eller mindre medvetet.
Domstolen skall absolut inte döma efter vad som för stunden/tiden kan tyckas vara moraliskt rätt eller fel, det förstår jag nog.
Den skall döma efter det stöd som lagtext, förarbeten, praxis etc ger den.
Men att som du göra användade av sunt förnuft till ngt oviktigt, farligt, löjeväckande eller suspekt i just juridiska sammanhang, ja det är i mitt tycke riktigt, riktigt stolligt.
Mvh