2009-10-10, 13:00
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt vad som tidigare skrevs i tråden så vet ingen när det gavs. Enligt övervakningsutrusningen så har det aldrig getts.
En så stor mängd som rättsläkaren har uppmätt har i alla fall inte getts under spädbarnets sista timmar. Enligt detta inlägg
somnade barnet in långsamt, vilket det aldrig hade gjort om det hade fått en sådan dunderdos tiopental. Som inte ens hade
varit möjlig att ge vid ett tillfälle.

Läs hela tråden, allt du undrar över har redan diskuterats flera gånger.

Men nu får du lägga av, jag har läst tråden men om det vore så klarlagt som du säger så borde ju inte flickan haft tiopental i kroppen. Om sen värdena stiger osv är ju en helt annan sak, d v s hur mycket som faktiskt givits.

Eller är vi tillbaka i diskussionen om att RMV har analyserat fel prover?
Citera
2009-10-10, 13:05
Medlem
eloges avatar
Det framförs en anmärkningsvärd uppgift i en kommentar till en artikel i http://edit.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/08/nya-forhor-om-misstankt-dr/index.xml

Citat:
Postad av: Syster Y., 17:55, 8 oktober 2009
I och för sig så sägs att läkare har och tar ansvar för allt som sker inom vården. Och här skulle man väl kunna statuera ett exempel på det. Om det inte vore så sanslöst inkonsistenta uppgifter som kryper fram allt eftersom.
Idag påstods (på Expressen.se) att "föräldrarna lämnade vårdrummet och när de kom tillbaka var dottern död". Jag begriper inte hur föräldrar som informerats om dotterns tillstånd, att döden var nära förestående och att ingen livräddande behandling skulle sättas in när hon slutade andas.
En större sorgekatastrof än i detta fall får man leta efter. Andra föräldrar har framträtt och berättat om hur de hanterat förlusten och sorgen med hjälp av personalen på ALB.
Jag hittar ingenting på expressen.se om det så jag undrar om någon känner igen uppgiften.
Citera
2009-10-10, 13:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Om man läser Socialstyrelsen rapport dog inte flickan av någon överdosering utan lugnt och stilla efter flera timmar. Det går att se på övervakningsutrustning.
Skulle man sprutat dessa mängder hade hon avlidit direkt och så var inte fallet.
Enligt detta inlägg kan barnet inte ha fått tiopental under de sista timmarna.
Citera
2009-10-10, 13:15
Medlem
cordelias avatar
Det framförs en anmärkningsvärd uppgift i en kommentar till en artikel i http://edit.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/08/nya-forhor-om-misstankt-dr/index.xml

.
Jag hittar heller ingenting men har hört uppgiften tidigare under våren. Minns dock inte varifrån. Här ovanför hävdar dock Hoppsann att flera var närvarande vid dödsögonblicket. Jag antar att alla dessa uppgifter finns i fu-protokollet.
Senast redigerad av cordelia 2009-10-10 kl. 13:20.
Citera
2009-10-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Men nu får du lägga av, jag har läst tråden men om det vore så klarlagt som du säger så borde ju inte flickan haft tiopental i kroppen. Om sen värdena stiger osv är ju en helt annan sak, d v s hur mycket som faktiskt givits.

Eller är vi tillbaka i diskussionen om att RMV har analyserat fel prover?

Är inte detta en del av kärnan i "problemet"? Att det inte verkar stämma överens med dödsförlopp, uppmätta doser och problemet med att veta hur provtagning två veckor efter döden kan påverka provresultatet?

Att just i detta fall är inte kunskaperna så stora då det gäller ett prematurt barn. Och detta har väl också konstaterats i tråden? Detta utgör ju en stor del av tråden t.o.m.
Citera
2009-10-10, 13:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag hittar heller ingenting men har hört uppgiften tidigare under våren. Minns dock inte varifrån. Här ovanför hävdar dock Hoppsann att flera var närvarande vid dödsögonblicket. Jag antar att alla dessa uppgifter finns i fu-protokollet.

Jag har inte hävdat att föräldrarna var närvarande vid dödsögonblicket. I så fall har jag formulerat mig oklart.

Däremot har jag för mig att det stod tidigare i tråden att de enda som under barnets sista timmar någon gång var
ensamma med barnet var just föräldrarna. Läkaren lär inte ha varit ensam med barnet. Men det är vad jag minns. Hinner inte
kolla just nu.
Citera
2009-10-10, 13:24
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Är inte detta en del av kärnan i "problemet"? Att det inte verkar stämma överens med dödsförlopp, uppmätta doser och problemet med att veta hur provtagning två veckor efter döden kan påverka provresultatet?

Att just i detta fall är inte kunskaperna så stora då det gäller ett prematurt barn. Och detta har väl också konstaterats i tråden? Detta utgör ju en stor del av tråden t.o.m.

Jo absolut men det verkar ju konstigt att man hittar tiopental öht om det aldrig getts?

Om det stämmer att föräldrarna gick ut (pga panik) kan det ha hänt något där? Vilka var i rummet, andra anhöriga, läkaren och uskan? Eller om föräldarna var kvar - hur betedde de sig? Skulle de alls ha reagerat om någon injicerar tiopental?
Citera
2009-10-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Baserat på dina förutsättningar, om du inte har dödat, dvs kortat av någons liv så håller jag med dig, det är inte straffbart som mord/dråp i alla fall.

Sunt förnuft vet jag inte om det håller med dig eller inte. Den allmäna rättsuppfattningen vet ingen något om vad den säger och i vart fall ska man inte döma enligt den (det gjorde de där herrarna klädda i lakarn i den amerikanska södern i mitten av förra århundradet och det var ju inte så trevligt)...---.

Tack för att du gör en hedersam och klädsam helomvändning och konstaterar att det inte rör sig om mord/dråp/brott.

Det är viktigt. Jag frågade dig om källan till ditt tidigare inte så klädsamma tvärsäkra uttalande att det var mord/dråp/olagligt.

Till stöd för din initiala tvärsäkra slutsats levererade du på uppmaning de avsnitt i lagbokens brottsbalk som säger att det måste finnas ett uppsåt för att en handling skall kallas ett brott, och att det är olagligt att uppsåtligen döda någon.

Men, om du är av uppfattningen att sunt förnuft inte skall blandas in när man tolkar en lagtext, ja då blir jag dock återigen orolig.

En text, en situation, ett problem ger självfallet utrymme för en mängd tolkningar. Det tror jag du kan hålla med om.

Om tolkaren skulle bortse från sitt sunda förnuft skulle det kunna få förfärliga konsekvenser.

I min dagliga gärning använder jag mig av mitt sunda förnuft, och utan den självklara strategin hade mina råd och dåd blivit en veritabel mardröm för alla inblandade.

När en domstol tolkar en lagtext är jag dock (fullfjädrad jurist-nolla) övertygad om att sunt förnuft, individernas uppfattning om/funderingar över det det allmänna rättsmedvetandet spelar in, mer eller mindre medvetet.

Domstolen skall absolut inte döma efter vad som för stunden/tiden kan tyckas vara moraliskt rätt eller fel, det förstår jag nog.

Den skall döma efter det stöd som lagtext, förarbeten, praxis etc ger den.

Men att som du göra användade av sunt förnuft till ngt oviktigt, farligt, löjeväckande eller suspekt i just juridiska sammanhang, ja det är i mitt tycke riktigt, riktigt stolligt.

Mvh
Senast redigerad av Golgata 2009-10-10 kl. 14:25.
Citera
2009-10-10, 15:39
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt detta inlägg kan barnet inte ha fått tiopental under de sista timmarna.

Enligt detta inlägg ja men socialstyrelsen hävdar inte att övervakningsutrustningen bevisar att tiopental inte kan ha givits.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3611455.svd
Citera
2009-10-10, 15:41
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Men, om du är av uppfattningen att sunt förnuft inte skall blandas in när man tolkar en lagtext, ja då blir jag dock återigen orolig.

En text, en situation, ett problem ger självfallet utrymme för en mängd tolkningar. Det tror jag du kan hålla med om.

Om tolkaren skulle bortse från sitt sunda förnuft skulle det kunna få förfärliga konsekvenser.

I min dagliga gärning använder jag mig av mitt sunda förnuft, och utan den självklara strategin hade mina råd och dåd blivit en veritabel mardröm för alla inblandade.

När en domstol tolkar en lagtext är jag dock (fullfjädrad jurist-nolla) övertygad om att sunt förnuft, individernas uppfattning om/funderingar över det det allmänna rättsmedvetandet spelar in, mer eller mindre medvetet.

Domstolen skall absolut inte döma efter vad som för stunden/tiden kan tyckas vara moraliskt rätt eller fel, det förstår jag nog.

Den skall döma efter det stöd som lagtext, förarbeten, praxis etc ger den.

Men att som du göra användade av sunt förnuft till ngt oviktigt, farligt, löjeväckande eller suspekt i just juridiska sammanhang, ja det är i mitt tycke riktigt, riktigt stolligt.

Mvh

Tycker du att sunt förnuft ska användas inom läkarvetenskapen också?
Citera
2009-10-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Jag hittar ingenting på expressen.se om det så jag undrar om någon känner igen uppgiften.
Det här motsades väl i moderns blogg?
(Singlestar?)
Citera
2009-10-10, 17:33
Medlem
Citat:
Jo absolut men det verkar ju konstigt att man hittar tiopental öht om det aldrig getts?

Om det stämmer att föräldrarna gick ut (pga panik) kan det ha hänt något där? Vilka var i rummet, andra anhöriga, läkaren och uskan? Eller om föräldarna var kvar - hur betedde de sig? Skulle de alls ha reagerat om någon injicerar tiopental?

Om RMVs data tas på allvar så är det enda möjliga att precis mot slutet av flickans liv (de data som finns visar ju alla på svagt sluttande kurvor mot det oundvikliga under de sista timmarna) gavs en extrem volym pento - dvs hela den dos som fanns tillgänglig i rummet. Ytterligare måste provet dessutom innehållt artefakter då inte ens volymen i rummet räcker till för att förklara mätvärdet (räcker endast till ca 50% av det uppmätta värdet).

Det är det här som gör att i vart fall jag finner läkaren som den sista misstänkta. Hon vet att en mycket mindre dos gör jobbet, hon vet att volymen är fullständigt extrem osv.

Om RMVs data så tas på allvar (vilket kan ifrågasättas) är andra personer mer troliga i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in