Jag hänvisar igen, med en dåres envishet, till patientsäkerhetsutredningen som faktiskt har klurat ganska mycket på de här frågorna och kommit fram till riktigt bra svar.
I förslaget till ny lag finns följande definitioner som är av intresse:
Citat:
5 § Med vårdskada avses i denna lag lidande, kroppslig eller psykisk skada, sjukdom eller död som inträffat i samband med hälso- och sjukvård och som inte är en oundviklig konsekvens avdet tillstånd för vilket patienten sökt vård eller de åtgärder som patientens tillstånd motiverat.
Sådan vårdskada som lett till att patienten fått en bestående skada som inte är ringa eller sjukdom eller medfört ett väsentligt ökat vårdbehov eller att patienten har avlidit betecknas som allvarlig.
6 § Med negativ händelse avses i denna lag händelse som medfört vårdskada.
7 § Med tillbud avses i denna lag händelse som hade kunnat medföra vårdskada.
8 § Med risk avses i denna lag att det föreligger en möjlighet att en negativ händelse ska inträffa.
9 § Med patientsäkerhet avses i denna lag skydd mot vårdskada.
10 § Med patientsäkerhetsarbete avses i denna lag åtgärder som syftar till att identifiera, analysera och så långt möjligt reducera risker samt minska antalet tillbud och negativa händelser.
Av intresse är också följande siffror.
3 000
630 000
110 000
Jag låter er gissa lite innan jag berättar vad det är för siffror.
630 000 är antalet extra vårddygn
varje år som orsakats på grund av vårdskador.
110 000 är antalet vårdskador per år.
3 000 är antalet dödsfall till följd av vårdskador per år.
Dessa siffror är fullständigt oacceptabla. Fullständigt oacceptabla, och det är helt ofattbart att det inte är ett pågående ramaskri ute i befolkningen på grund av dessa siffror.
Siffrorna kan jämföras med att samma år som dessa siffror gäller (2007) var antalet inkomna ärenden till HSAN 4 525. Dessa slutade i att 380 personer ålades en påföljd, 146 varningar och 234 erinran, 31 återkallade legitimationer, 31 beslut om prövotid och 8 fick inskränkt förskrivningsrätt.
54 av dessa beslut överklagades, 48 av de överklagade besluten fick ändrade beslut i förmildrande riktning