Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Nå Hamilkar, hur kan du veta vilket gärningsbeskrivning åklagaren kommer att anföra vid ett eventuellt åtal?
Den framgår implicit men tydligt av rättsläkarens utlåtande. Rättsläkaren utgår från att det har givits en sen jättedos därför att det finns jättemängder i lårblod och mycket små mängder i urin. Problemet är att denna sena jättedos skulle ha varit så stor att den inte hade varit möjlig att tillföra.
Citat:
jag tycker hon har sitt jobb bra hittills. Och är det så glasklart, som du säger, att inget brott begåtts så kommer heller inget åtal att väckas.
Vi får se. Egentligen skulle jag vilja se Petra Råsten försvara sitt intyg mot en initierad utfrågare. Jag kanske skulle erbjuda Hurtig mina gratistjänster?
Citat:
Men just nu finns tyngden i att det har begåtts ett brott.
Fast det brott som åklagaren anser ar begåtts, kan alltså inte begås öht.
Citat:
Frågan är då vem som utfört brottet. Där kan också en bedömning leda till att man inte kan väcka åtal.
Jo, det var ju det jag sa. Även om försvaret inte kan klarlägga att inget brott har begåtts, så kommer åklagaren inte att kunna binda just den misstänkta till brottet. Och då är det kört.
Citat:
Kanske blir dte inget sådant, men det finns ingen anledning att idiotförklara pklagaren.
Idiotförklara och idiotförklara. Hon har låst sig i en position som iofs var förståelig när hon tog den, men där hon har utgått från att allt som har kommit fram från läkarhåll har varit trams. Och det här med att släppa en häktad men påstå att misstankarna kvarstår oförändrade har inte trovärdighet. Man bara släpper inte någon häktad för dråp om inte misstankarna har försvagats. Det fanns ingen som helst anledning för åklagaren att dra tillbaka häktningsframställan utom att hon visste att hon skulle få stryk på den av hovrätten. Och att påstå att hon satt häktad enbart för att inte påverka undersköterskan var ju också löjligt. Om undersköterskans vittnesmål var så kritiskt, så skulle hon naturligtvis ha förhörts skyndsamt - inte en vecka senare. Hon hade isåfall bort förhöras redan under den tid då läkaren bara var anhållen,och någon häktning skulle enligt det resonemanget då inte ha behövts. Åklagaren körde helt enkelt en "shock and awe"-taktik och hoppades på att den misstänkta skulle bryta ihop, ovan vid rättsliga tvångsmedel som hon var, och erkänna. Men det flög inte. Det kom inget erkännande. I stället blev en väldig massa människor inom vården fly förbannade.
Vilket var fullkomligt förutsebart - för någon med koll.
Men i och med offentiggörandet av obduktionsprookollet kommer en betydande del av Karolinskas blåslampa riktas mot rättsläkaren i stället.