2015-08-25, 22:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag inte förstår är att media och denna tråd är negativa till Madeleine, när hon är den enda i kungahuset som utbildat sig och skaffat en partner som kan försörja sig själv.

Det verkar som, att ju mer medioker en person är, ju mer populär i kungariket Sverige.

Min uppfattning är att om man ändå ska ha monarki, så handlar det om kungliga personer och medlemmar i kungahuset. Madeleine kan inte ha det lätt när det inom familjen finns personer som beundras för att vara "folkligare" och enklare än vanliga svenskar. Det lägsta och det högsta av folk och fä inom landets snobbigaste familj blir ju en paradox.

Det är en underlig tid vi lever i. För ur led är tiden. Vad betyder då valspråket för Sverige i tiden?

Fast alla tre kungabarnen har ju någon form av högre utbildning. Det är helt fel att påstå att Madeleine är den enda som har utbildat sig, när det inte stämmer.

Daniel klarade sig bra som gymägare. Men när han gifte sig med Victoria så var han tvungen att avstå från annat arbete. Annars hade Daniel säkert kunnat fortsätta försörja sig själv och familjen. Speciellt i svenska kungahuset är inte en kunglig titel förenlig med att samtidigt bedriva affärsverksamhet.

Chris valde att fortsätta arbeta som vanligt framför att få några som helst titlar. Fast det ligger ju en viss skillnad i vilka de gifte sig med. Victoria blir drottning en dag, och Estelle blir kronprinsessa. Daniel kunde inte avsäga sig en kunglig titel för att fortsätta jobba som gymägare (eller jobba med vad som helst). Det hade inte varit acceptabelt om Daniel inte hade haft någon kunglig titel i det läget. Medan Chris kunde avstå från titlar, för Madeleine har en helt annan roll i kungahuset.

Kritiken mot Madeleine är ju mer inriktat på annat än hennes utbildning/karriär och hennes make. Madeleine har ju ett rykte om sig att vara bland annat bortskämd och lat, och det har ryktats om detta väldigt länge. Det ger knappast en bra bild utåt. Det är heller inte särskilt bra om man vill bli folklig och populär.
Citera
2015-09-02, 14:56
Medlem
Adjudants avatar
Ciggen ändrar sig och reser över dagen till riksmötets öppnande, måhända lite pressad av att det inte ser bra ut att hon uteblir när resten av Knugafamiljen närvarar? Expressenlänk
Citera
2015-09-15, 12:43
Medlem
DjPuttes avatar
Ciggen är på plats & banne mig om inte svärmoran har vart och gett henne råd ta en huvudbonad som jag så är det stil på dig, Japp och kråkboet på skallen kom fram...
Citera
2015-10-09, 14:56
Medlem
Pinsamheter i kungahuset ...

Citat:
Prinsessan Madeleine ville att bästa vännen Emma Pernald skulle bli fadder till prins Nicolas, enligt en hovkälla.
Men bara dagar före ceremonin portas Carl Philips exflickvän från kyrkan – efter prinsessan Sofias önskan, uppger källan.
– Av olika skäl har jag tyvärr inte möjlighet att vara med på dopet, säger Emma Pernald till Aftonbladet.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21554861.ab

... portar bästa väninnan.
Citera
2015-10-09, 18:53
Medlem
Adjudants avatar
Skulle nog ta uppgiften om vem som sade ifrån med en stor nypa salt då det kommer från en anonym "hovkälla" i kvällspressen. Hade Ciggen kollat med brodern eller Jokern innan hade nog Pernalden aldrig fått frågan utan det hade stannat där och kompisen hade kunnat komma som vanlig gäst. Alternativt kunde Ciggen ha kört på med kompisen som gudmor men då utan sin bror som gudfar. Nu vet vi att hon inte tänkte sig för och inte kollade med familjen och då uppstod denna penibla situation.
Citera
2015-10-09, 19:40
Medlem
P55s avatar
Jag kan nog väl tänka mig att hovet och dess personal noga gått igenom det här i flera veckor, med godkännande av både Knullkungen och hans drottning. Emma P är omtyckt av de flesta, men naturligtvis så har Slynan från Dalarna satt ner foten på ett eller annat sätt. Kan förstå henne, men å andra sidan är det ju Madeleines högtid och då är det hennes vilja som gäller. Tycker jag.
Citera
2015-10-09, 20:44
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Jag kan nog väl tänka mig att hovet och dess personal noga gått igenom det här i flera veckor, med godkännande av både Knullkungen och hans drottning. Emma P är omtyckt av de flesta, men naturligtvis så har Slynan från Dalarna satt ner foten på ett eller annat sätt. Kan förstå henne, men å andra sidan är det ju Madeleines högtid och då är det hennes vilja som gäller. Tycker jag.

Nja, Pernalden kom inte så väl överens med alla i knugafamiljen, det har vi pratat om tidigare här i tråden. Pernalden kom i gräl med Jokern på Drottningholm flera gånger och var bossig mot Gaffeln de senare åren. Här vet vi inte vad som hänt egentligen. Men att hovet och dess personal vetat och noga gått igenom det här i veckor när det ändå blev så här är tveksamt. Kanske var det så att Ciggen bara fick ett infall och frågade Pernalden vilket sen inte föll i god jord hos familjen varpå det blev pinsamt för alla vilket "hovkällan" och reportern sedan fick till att Utviket satt P för exet.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Moll-E 2015-10-09, 21:06
Avslutat konto
2015-10-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Nja, Pernalden kom inte så väl överens med alla i knugafamiljen, det har vi pratat om tidigare här i tråden. Pernalden kom i gräl med Jokern på Drottningholm flera gånger och var bossig mot Gaffeln de senare åren. Här vet vi inte vad som hänt egentligen. Men att hovet och dess personal vetat och noga gått igenom det här i veckor när det ändå blev så här är tveksamt. Kanske var det så att Ciggen bara fick ett infall och frågade Pernalden vilket sen inte föll i god jord hos familjen varpå det blev pinsamt för alla vilket "hovkällan" och reportern sedan fick till att Utviket satt P för exet.

Om nu Madeleine nu redan var medveten om denna bakgrund varför bjöd hon då in Pernalden?
Vem är det som provocerar vem i denna pinsamma historia?
Citera
2015-10-09, 21:53
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vem är det som provocerar vem i denna pinsamma historia?

Tror att fru O’Neill och Fäbodjäntan provocerar varandra hela tiden, ända sen C-P träffade henne.
Citera
2015-10-10, 09:20
Medlem
Försök inte vända det här till att de är Madde som har provrcerat Sofia. Madde och Chris har ju all rätt i världen att bestämma vilka som ska få komma till sin sons dop och eventuellt vara gudflröldrar. Det är bara för Sofia att sitta still i kyrkbänken och njuta av vetskapen att hon snart får egna barn med CP.
Citera
2015-10-10, 09:53
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saza12
Försök inte vända det här till att de är Madde som har provrcerat Sofia. Madde och Chris har ju all rätt i världen att bestämma vilka som ska få komma till sin sons dop och eventuellt vara gudflröldrar. Det är bara för Sofia att sitta still i kyrkbänken och njuta av vetskapen att hon snart får egna barn med CP.

Föräldrarna har all rätt att önska vilka som ska bli deras barns gudföräldrar och tillfråga dessa ja men det finns inga rättigheter eller skyldigheter. Det är ett frivilligt åtagande som ska kännas bra för alla inblandade. Här gick något snett.

Ciggen skapade en pinsam situation när hon ville att hennes kompis skulle få stå där framme med hennes storebror trots att de har en lång historia (nio år) bakom sig som inte slutade lyckligt. Utan att sondera terrängen ordentligt. Det här kunde ha hänt i vilken familj som helst dvs en bortskämd lillasyster som är van vid att få som hon vill gör obetänksamma saker. Ciggen har alltid varit egensinnig.

Det kan till och med vara så att Pernalden hoppade av för att hon inte kände sig bekväm med situationen (åter stå i offentlighetens ljus, behöva möta knugafamiljen etc).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in