2015-08-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag kan ha fel men jag tror att alla kungligheter föds eller tilldelas någon militär grad. Kommer ihåg att CP på en del bilder haft gradbetäckningar som han inte tjänat ihop på "ärligt vis".

Men någon får gärna faktakolla det jag skriver.

Major
http://www.kungahuset.se/kungafamilj...b83ad7e12.html
Citera
2015-08-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag menade att Madeleine själv inte behöver lastas för att det är så. Ibland får man känslan av att folk tror att såna här saker är egen-bestämt vilket det såklart inte är.

Nej. Därom är vi överens.
Citera
2015-08-19, 04:18
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Jag kan ha fel men jag tror att alla kungligheter föds eller tilldelas någon militär grad. Kommer ihåg att CP på en del bilder haft gradbetäckningar som han inte tjänat ihop på "ärligt vis".

Knugen är general inom samtliga vapenslag. Gaffeln är reservofficer med gräddfil. De övriga är civilister.
Citera
2015-08-19, 15:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag tror att även de som faktiskt tilldelas någon militär grad också är födda. De flesta kungligheter vi har är födda enligt säkra källor. Undantagen är få.

Madeleine har ingen militär grad eftersom Childhood Foundation och Svenska Lottakåren är två skilda organisationer. Hon är således bara född. Jag tror inte det räcker ens för henne att sitta naken på en militär gradbeteckning för att anses ha betäckt den. Tronen får hon inte heller bestiga, om inte digerdöden eller annan valfri katastrof skulle eliminera stora delar av kungahuset.

(-Faktakollade lite.-)
Citera
2015-08-20, 20:43
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tronen får hon inte heller bestiga, om inte digerdöden eller annan valfri katastrof skulle eliminera stora delar av kungahuset.

Ciggen är nr 4 i tronföljden, på dig låter det som om det är många fler än så. Jokern, Njuren och Utviket räknas inte utan sidsteppas om deras respektive faller av pinn.
Citera
2015-08-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Ciggen är nr 4 i tronföljden, på dig låter det som om det är många fler än så. Jokern, Njuren och Utviket räknas inte utan sidsteppas om deras respektive faller av pinn.

Det är ändå rätt otroligt att hon någon gång skulle bli drottning. Möjligheten finns såklart, men risken torde ändå vara ytterst liten.
Citera
2015-08-21, 09:39
Medlem
Det jag inte förstår är att media och denna tråd är negativa till Madeleine, när hon är den enda i kungahuset som utbildat sig och skaffat en partner som kan försörja sig själv.

Det verkar som, att ju mer medioker en person är, ju mer populär i kungariket Sverige.

Min uppfattning är att om man ändå ska ha monarki, så handlar det om kungliga personer och medlemmar i kungahuset. Madeleine kan inte ha det lätt när det inom familjen finns personer som beundras för att vara "folkligare" och enklare än vanliga svenskar. Det lägsta och det högsta av folk och fä inom landets snobbigaste familj blir ju en paradox.

Det är en underlig tid vi lever i. För ur led är tiden. Vad betyder då valspråket för Sverige i tiden?
Citera
2015-08-25, 16:12
Medlem
DIEXELs avatar
Förbannade landsförrädare! När ska vår konung ta sig i kragen och tvinga Madeleine att avgå från sin post?

Vill hon bo i ett annat land så kan hon lika gärna avgå så man slipper henne och att hon inte kan göra anspråk på apanaget!
Citera
2015-08-25, 18:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Förbannade landsförrädare! När ska vår konung ta sig i kragen och tvinga Madeleine att avgå från sin post?

Vill hon bo i ett annat land så kan hon lika gärna avgå så man slipper henne och att hon inte kan göra anspråk på apanaget!

Som prinsessa var Ciggen tvungen att jobba hårt flera dagar om året, för att få sin lilla del av pappanaget.

Nu som lyxhustru åt Fyllot är hon arbetsbrist och har betydligt högre veckopeng.
Citera
2015-08-25, 19:18
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Som prinsessa var Ciggen tvungen att jobba hårt flera dagar om året, för att få sin lilla del av pappanaget.

Nu som lyxhustru åt Fyllot är hon arbetsbrist och har betydligt högre veckopeng.

Inte fan tackar de nej till "gratis" pengar från skattebetalarna oavsett hur mycket de har...
Citera
2015-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL

Vad är problemet med att hon bor utomlands, om hon fortfarande klarar av att representera Sverige och göra det hon ska göra? Apanage får hon väl bara när hon representerar Sverige vid olika uppdrag och tillfällen? Detta var i alla fall fallet när hon bodde i New York, där hon levde på privata medel/sina egna pengar. Hon fick heller ingen lön från Childhood. Antar att det kommer bli likadant nu i London, att hon får leva på sina egna sparade medel samt Chris' inkomst samt apanage när hon representerar Sverige.

Förr eller senare kommer hon troligen att flytta hem till Sverige för gott, bland annat med tanke på att barnen riskerar att bli av med sina titlar annars och bli "vanliga personer".
Citera
2015-08-25, 22:28
Medlem
TröttSvensks avatar
Ciggen har inget automatiskt apanage.
Kungen får hela högen apanagepengar och det är sen han som bestämmer om ungarna ska få något.
Ska bli kul att se sen när Hakan bestämmer över pengarna om ciggen då får något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in