2011-01-22, 18:30
Medlem
Innan jag flyttade till ett annat Europeiskt land för 15 âr sedan drack jag väldigt gärna och mycket men typiskt svenskt blev det helger och enstaka kvällar mitt i veckan. Efter flytten blev det mer och mer och fram till för 4 âr sedan drack jag konstant under 10 âr frân morgon till kväll 7 dagar i veckan.
Alkoholen styrde mitt liv, min agenda pâ jobbet, mina helger och allt annat i livet. Jag fick gâ upp i tid
pâ morgonen sâ jag hann fâ i mig 3-4 öl innan jobbet för att mâ normalt, lunchraster användes för pubbesök, vid resor fick jag planera in stopp för intag. Jag var väl inte sâ ofta dyngrak men behövde konstant alkohol för att fungera fysiskt. Hade under dessa 10 âr försökt sluta ett antal ggr men alltid
lurat mig själv efter ett tags nykterhet genom att tro att man kan dricka en eller 2 till helgen vilket
absolut inte gâr om man är alkoholist. Efter en händelse som kunde slutat illa fick jag alternativet att
sluta dricka eller gâ ifrân jobbet och jag valde att lägga in mig pâ en klinik i 3 veckor vilket var maxtiden jag kunde vara borta. Skall tilläggas att vid den tidpunkten var det ingen självklarhet att vilja sluta dricka, sâ stark är alkoholen. Efter de 3 veckorna som inte gav mycket mer än ett kontrollerat tillnyktrande med B-vitamintillskott och mätning av blodtryck stup i kvarten beslutade jag mig för att tala om för alla i min närhet inklusive alla pâ jobbet om mitt alkoholberoende och det har satt en nyttig press pâ mig att hâlla mig nykter, man vill ju inte ses som en som misslyckas.
Det andra som varit en faktor till att jag lyckats vara alkoholfri i 4 âr är att jag bytte spriten mot en hobby som jag nu ägnar all ledig tid till. Dock, även om det är underbart att sitta vid köksbordet pâ morgonen med en kopp kaffe och mâ perfekt, slippa ângesten av att bli upptâckt när man smygdricker, alla lögner osv finns suget alltid kvar. Jag har svârt att förstâ nyktra alkoholister som
ärligt kan säga att det inte skulle vara gott med en öl, jag kommer att fâ kämpa hela mitt liv.
Citera
2011-01-22, 19:17
Medlem
twentyones avatar
har varit nykter i ett och ett halft år nu! några snesteg men dessa kan jag räkna på min ena hand. det är typ nu som det verkligen börjar släppa så jag kan koppla ner. tänker inte på drickat på samma sätt längre. har fått en medecin oxå... kan ha med det o göra men tror inte det. svettigaste jävla tiden jag varit med om! känns jävligt skönt samtidigt att allt börjar falla på plats. snart dags att ta tag i nästa grej....

Yao!
Citera
2011-01-22, 19:45
Medlem
Har inte varit nykter på ett tag, tänker kräma på ett tag itl iaf, men har inga långsiktiga planer för mitt bruk/missbruk.
Citera
2011-02-14, 01:58
Medlem
Jag får nog sålla mig till skaran som tänker bli nyktra. Har under flera år börjat dricka mer och mer och nu även på vardagar. Innan kunde jag lungt hålla mig till att endast bli full på en lördag. Sen behövde jag dricka på fredagen med, det var ju ändå helg liksom. Blev irriterad och kraftigt nedstämd om jag inte fick sänka ett sexpack som belöning för.. ja ingenting.

Sedan flyttade jag hemifrån och då var det ingen som klagade om jag tog mig en fylla mitt i veckan så det började hända alltoftare.Det har påverkat mitt arbetsliv då jag har fått ringa och sjukanmäla mig pga bakfylla. Detta är dock inget problem just nu då jag studerar.

Förutom detta så har fyllorna blivit tråkiga och meningslösa. Visst kan jag bli gladare än vanligt men jag kan aldrig sluta dricka på rätt nivå utan det är alltid "en till" som ska drickas. Detta leder till att jag blir svinfull och säger och gör saker jag inte kan stå för dagen efter. Börjar dra osmakliga skämt och säga pinsamma saker. Usch bara jag tänker på en del saker jag gjort får mig att vilja dra täcket över mig och aldrig gå upp. Skäms som en hund under bakisångesten och lovar mig själv att "nästa gång ska jag ta det lugnare" men det händer ju aldrig.

Har även fått ölmage och det är absolut inget kul att gå runt med.

Så vad ska man fylla dagarna med för att ha kul ändå? Håller på med en del fysiska aktiviteter men när jag är klar med dom så är det ju ändå x antal timmar innan jag ska slagga. Känns inte som det finns något som kan ersätta känslan som spriten ger.
Citera
2011-03-04, 18:35
Medlem
Ny portal kritik mot b.a tolvstegsmetodenhttp://missbruksportalen.blogspot.com/

Vi tar tempen på missbrukarvården
Citera
2011-03-04, 19:28
Medlem
kaspens avatar
Nu ska jag bli nykter!!

Jag är en ganska klassisk alkis, men jag har ändå väldigt bra koll på det. Jag dricker aldrig så mycket att jag blir packad och får minnesluckor etc, men jag dricker ändå varje dag. Jag smygsuper. Jag har också fått en del problem. Kan t.ex inte sova utan alkohol etc. Och värst av allt är att jag och min fru har börjat bråka om skitsaker på fyllan. Otroligt onödigt, och INGENTING är värt att förlora henne för.

Jag var nykter tidigare i två år så jag har bra erfarenhet. Jag slutade själv och drack inte en droppe. Jag tog ett glas vin år 2006 och har druckit sen dess. Jag har också haft hjälp av medicin etc men inget har hjälpt. Det som är skillnaden den här gången är att jag nått en punkt när jag känner att nu jävlar är det nog. Dessutom har jag erfarenhet från förra nykterheten. Det jag lärt mig är att; jag ska inte tro att det går att dricka ett glas vin. Dessutom ska jag inte göra en så stor grej av det. Tänkte faktiskt göra detta i smyg och för mig själv. Jag vill liksom inte bli den där reformerade alkisen som bara kan prata nykterhet, som jag var sist. Jag gör detta enbart för mig själv.

Det blir svårt IOM att ja är musiker och bor i LA, och alla är alkisar här. Man jag kan verkligen ha en järnvilja. Tror detta kommer gå bra.

Wish me luck!!!
Citera
2011-03-04, 19:34
Medlem
marskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Nu ska jag bli nykter!!

Wish me luck!!!

Du har varit nykter i två år så du fixar det den här gången också! /kram
Citera
2011-03-05, 23:00
Medlem
Har skrivit här i tråden tidigare. I slutet av sommaren beslutade jag mig för att bli nykter, och det höll i cirka 4 månader - därefter fick jag ett återfall då jag blev riktigt full och sa elaka saker till min dåvarande flickvän. Efter det så höll jag upp i nästan två månader till. Sen började det sporadiska "bara denna gången" - tänket smyga sig på. Det resulterade i att jag började dricka och fick tillbaka den där oroskänslan i magen när jag var nykter. Det gjorde att jag inte kunde bibehålla mitt förhållande med min dåvarande flickvän eftersom jag tog ut en del på henne genom att bli sönderstressad om ett tåg var försenat och andra småsaker. Allting handlade såklart om abstinens.

Hon gjorde slut och därefter raserades allt totalt. Värsta någonsin alla kategorier. Dricker hejdlöst. Slänger i mig enorma mängder knark och diverse piller. En orgie i dekadens helt enkelt. Jag tappar kontrollen fullständigt och en dag orkar jag inte helt enkelt. Jag får lust att avsluta allting. Som tur är så däckar jag av på golvet, hade ätit tjugofem stesolid 10 mg och druckit en 75a vodka. Vaknar två dygn senare (detta är för tre veckor sen ungefär) och då förstår jag hur jävla nära döden jag vart.
Dryga två veckor senare när jag vart nykter får jag ett nytt återfall, jag blandar då stora mängder citodon+kokain+amfetamin+stesolid+xanor+sprit, vilket är direkt livsfarligt men jag var såpass väck att jag inte förstod det själv. Återigen ramlar jag ihop och börjar spy (räddade antagligen mitt liv)

Nu har det gått ett tag sedan denna händelse och jag är livrädd för allt vad droger och sprit heter. Jag såg verkligen döden i vitögat och nu kan jag bli glad över att bara få vakna på morgonen. Jag känner mig fri och så tacksam över att jag fick en chans till. Man behöver antagligen träffa den djupaste botten för att kunna färdas uppåt.

Nu vet jag i mitt hjärta att mitt liv så länge det varar ska förbli nyktert och jag är så oerhört tacksam över att jag lever idag.
Senast redigerad av krash25 2011-03-05 kl. 23:05.
Citera
2011-03-06, 01:12
Medlem
kaspens avatar
Krash, Lycka till! Hur länge har du varit ren?
Citera
2011-03-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Krash, Lycka till! Hur länge har du varit ren?

Dryga två veckor. Men nu kan jag inte vända tillbaka. Det är liv eller död.
Citera
2011-03-10, 11:52
Medlem
resads avatar
Hej !

Jag dricker väldigt ofta och har väl druckit i princip varje helg sen jag var 13-14 . I början var de inga större problem då jag alltid spydde innan jag vart alldeles för dräggig och hade inget större sug efter alkohol. Men i somras gick de över styr helt enkelt . Jag drack cirka 3-4 ggr i veckan i hela sommaren och de slutade i vad jag tror ? (hoppas) var en alkohol avtändning . Jag fick en BRUTAL ångest som jag aldrig fått känna på tidigare . De kröp i hela kroppen , kunde inte sitta still jag bara vandrade runt i panik , skakade , frös , svettades , magen var helt paj och jag trodde seriöst att jag var på väg att dö . Efter några dagar la sig den värsta ångesten men jag kände mig fortfarande konstig typ som att mitt huvud var bedövad eller att allt kändes overkligt och annorlunda . Dum som jag är så slutade jag inte dricka efter detta . Jag fortsatte dricka minst 2 ggr i veckan och ibland så mycket som 5 ggr i veckan. Den där känslan att allt är annorlunda och overkligt har aldrig släppt och jag får nästan alltid mer eller mindre ångest på kvällarna . Jag hoppas att de är pga av alkoholen , nån kanske känner igen sig ? Jag har aldrig nånsin drabbats av ångest eller depp innan detta och jag skulle utan tvekan ge upp alkoholen om jag fick må bra igen .

Hur som helst tänker jag fan ta mig i kragen nu och sluta dricka . Har varit nykter 5 dagar nu , men imorgon är de fredag och som vanligt ska polarna ut och festa . Hoppas jag kan stå emot .
Citera
2011-03-10, 13:58
Medlem
hapdes avatar
Jag har alltid haft i mina baktankar att bli nykter och ta livet för vad det är, men allt är så otroligt tråkigt ibland och då är det perfekt att trycka i sig lite benso eller röka en holk.

Jag har ingen direkt motivation för att sluta men till er som har det önskar jag er lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in