2011-03-10, 15:49
Medlem
Slitages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Jag har alltid haft i mina baktankar att bli nykter och ta livet för vad det är, men allt är så otroligt tråkigt ibland och då är det perfekt att trycka i sig lite benso eller röka en holk.

Jag har ingen direkt motivation för att sluta men till er som har det önskar jag er lycka till.

Känner igen mig i det du skriver. Själv så måste jag sluta med bensodiasepinerna som varit min "krycka" i ungefär tre år nu. Jag har dragit på mig skulder och gjort idiotiska saker, jag har extremt dåligt självförtroende och är livrädd för att sluta. Jag åkte för övrigt på en reaktiv psykos då jag var "tvungen"
att sluta föra ungefär två år sedan.

Jag har alltid sett tabletterna som ett hjälpmedel då jag förutom det otroligt dåliga självförtroendet har svår social ångest (fobi). Min flickvän är gravid och det enda jag vill är att få hjälp men jag saknar motivationen och är rädd att ta kontakt med beroendeenheten som jag varit in och ut på de senaste tio åren. Är idag 24 år.

Det sorgliga är hur mycket av de pengar jag haft som jag lagt ner på mitt missbruk. Jag vill inte lägga ut pengar på tabletter då min dotter föds inom en månad. Min flickvän har inte mått bra psykiskt heller och jag misstänker att det beror på mitt missbruk.. Jag är livrädd för att tappa allt. Jobb, flickvän, min kommande dotter osv, och jag vet att om hon skulle lämna mig så skulle jag fortsätta missbruka. Jag vill verkligen ta mig i kragen.. Men det har inte gått förr och det gör mig rädd.

Jag försöker just nu trappa ner på de illegala läkemedel jag äter, men lurar mig själv innerst inne då jag precis beställt mer tabletter för att "trappa ned på". Jag är fruktansvärt olycklig,apatisk, nervig och rädd då jag inte har min medicin.

Jag måste söka hjälp men jag vet inte hur.
Citera
2011-03-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Nu är jag här. Återigen.
Vid ståndpunkten då jag bara är så less på den här skiten.

Varför dricker jag egentligen?
Jag vet inte ens själv. Det har bara blivit något som jag gör..
Varje helg sedan jag fyllde 18 år. Och efter tillträdet till Systembolaget har det givetvis blivit ännu mer.
Jag brukar säga att det är pga att jag tycker vardagen är så jävla trist och att berusa min sinnesstämning är något jag gärna gör, vilket är helt sant.

Men jag orkar inte ha det såhär.
För tillfället är jag arbetslös, dricker minst 4-5 dagar på en vecka.
Jag har ingen inkomst framöver, varken från a-kassa eller något annat, och det är ju jättebra när hälften utav dom pengar jag hade har gått till sprit.

Vad jag inte har tänkt på under åren som har flytit förbi är att alkoholets rus har totalt förändras mot vad det har varit. Från en början att vara skönt, roligt och rogivande till att bara vara en annorlunda känsla mot att vara nykter.

I början kunde jag dricka 2 folköl innan jag ut på krogen, men här sitter jag nu och har snart dragit i mig en sjuttiofemma vodka utan att känna märkbart av det.. I min ensamhet.

Jag har för tillfället vänt på dygnet helt och hållet, vaknade kl 22 idag.
Jag har tappat kontakten med min dotter och hennes mamma, pga att hon tycker att jag måste ordna upp mitt liv innan jag kan fortsätta vara pappa, vilket hon har helt jävla rätt i.

Och även om jag tycker om att festa och att ha kul med polare (naturligtvis innefattar allt sådant alkohol) så inser jag att det går fan inte att hålla på såhär. Jag mår så förbannat dåligt när jag vaknar, och det beror oftast inte på bakfyllehuvudvärk eller något annat, utan bara att jag känner mig så jävla tom och värdelös. Att jag är deprimerad i vanliga fall hjälper ju knappast till.

Jag har tänkt såhär många gånger förut, men det har alltid slutat med att någon dag efter att man har slutat må skit efter helgens överdrivna konsumtion utav alkohol, så blir man sugen på en öl eller två, vilket oftast resulterar i att allting tar slut i kylskåpet, och sedan så kommer man inte upp till jobbet eller blir sen till någon avtalad tid/sover bort hela dagen.

Jag behöver intala mig själv att detta är för mitt eget bästa, då jag hela tiden lyckas fumla bort den idén med någon simpel ursäkt. Precis som med min rökning och snusning men det får bli ett senare problem.

Jag har iallafall bestämt mig för att hålla mig nykter i ett X antal veckor/månader framöver, först och främst för att visa att jag kan och för att spara pengar, rädda min kropp och rädda mitt förhållande med min dotter.
Jag skulle inte klara av att supa bort halva hennes uppväxt och sedan plötsligt bli en pappa om 10 år eller dylikt.

Jag har en del teorier på vad jag skall göra under tiden, och som förmodligen skall hjälpa mig hålla mig på fötter.

1. Skaffa jobb.
2. Skaffa körkort.
3. Börja träna. (Har alltid haft ambitionerna att träna och må bra, vilket jag gjorde tidigare. Vill gärna ta upp det igen.)
4. Sluta slösa pengar på alkohol och köpa saker till min dotter istället.

Om denna tråd inte ligger på rätt plats så får den givetvis flyttas.
Jag vill tro att det är fler som känner likadant, och ni är givetvis välkomna att skriva av er och berätta vad och hur ni tänker.
Och själv så vill jag ha tråden som ett slags note-to-self, att titta tillbaka på när jag känner att suget kommer tillbaka. För jag vill lyckas med detta.

Har ni några frågor, så är det bara att skriva.
Pepptalk och motiveringar är givetvis välkomnat.

Och om jag tar upp denna fråga med min psykolog, som förmodligen inte är så helt på den ljusa sidan med att jag har det såhär, skulle man få någon lätt ångestdämpande såsom Atarax eller liknande?

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A

Är inte rätt person att ge dig råd då jag är i en väldigt snarlik situation själv, vill bara höra om du har börjat få några kroppsliga men/tecken på att det är dags. I övrigt får jag önska dig lycka till och hoppas jag kan ta samma vända själv
Citera
2011-03-14, 20:47
Medlem
Hang in there!!du klarar det
Citera
2011-03-16, 09:43
Medlem
Var god läs

http://missbruksportalen.blogspot.com/2011/03/du-maste-finnas.html
Citera
2011-03-19, 05:49
Medlem
kaspens avatar
Still going strong.
Citera
2011-03-19, 05:59
Medlem
Pinsamt, men jag försöker sluta röka cannabis. Innan ni skrattar - jag har inga vänner. D.v.s, inga vänner som inte BARA röker weed, hela dan, varje dag. Det finns ingenting jag kan göra, någonsin, utom att vara med folk som röker weed och är världens sämsta vänner. Trodde ni att en äkta vän som vet att en kompis vill sluta röka säger typ "Om det känns jobbigt kan jag röka när du har gått/någon annanstans?". Nä. En bra vän säger tydligen "Men vafan ta en bong då, sjukt bra weed. Jag vet att du vill. Kom igen nu, sluta vara så gay".

Alltså, det här är min största anledning till att flytta. Jävla fittor är vad dom är. Jag har EN kompis som jag vill träffa hela tiden och som stödjer mig genom allt, och hon är alltid upptagen med att spela in skivor eller turnera. Hon är dock en av dom som inte skrattat åt mig när jag säger när jag vill flytta till england, hon säger "go for it, klart du ska".

Men visst, cannabis är säkert ett jävla bög-missbruk för er, men jag har bytt att röka weed mot att dricka alkohol. Och det är något jag har gjort varje dag, alldeles för ofta (precis som jag gjorde med cannabis). Jag har varit full på KTH. Jag har sänkt en halvliter vin innan en föreläsning för att slippa vara nykter. Jag är full nu, men det är efter en veckas uppehåll. Fattar ni det, jag har inte druckit på en vecka. Ja, klart som fan att ni fattar att jag inte druckit på en vecka, men fattar ni att jag är stolt över det? Innan det har det varit fredag-lördag-söndag-tisdag-onsdag-fredag. Och då har måndag och torsdag varit dagar där jag varit stolt över att ha skippat tre liter vin.

Jag är fan en missbrukare av största rang. Jag är så jävla glad att jag inte kan fixa heroin för hade jag haft det hade jag varit så JÄVLA torsk nu.

För att göra någon sorts nedtrappning har jag gett mig två dagar att vara full på, och NOLL dagar att röka på. D.v.s. fredag och lördag. När det är under kontroll ska jag ta en nykter månad. Och jag vet att det låter patetiskt, men fattar ni att jag inte kunnat gå till skolan utan att dricka en flaska vin?

Känner mig så jävla patetisk och det är jag väl säkert, men det här är min väg mot att må bra och om ni tycker jag är sämst så sug mig. Att vara full 12h/vecka är bättre än att vara full OCH hög 24/7
Citera
2011-03-19, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Pinsamt, men jag försöker sluta röka cannabis. Innan ni skrattar - jag har inga vänner. D.v.s, inga vänner som inte BARA röker weed, hela dan, varje dag.

Då kan vi bilda en klubb Ska och måste ta ett uppehåll igen, ja ett uppehåll. Alla vet lika bra som jag att det inte är sista gången jag rör nåt. Utan jag måste lämna piss så soc och hela kalaset är lugna, men det gör inget för har ändå inte annat än rökt och käkat piller senaste halvåret känns det som.

Och hur det går ska bli spännande sist jag skulle pissa i 4 månader så tänkte jag va ren, men det kom saker ivägen hela tiden så va inte ren en dag tackar gud för b-vitamin och vatten

Men nu tror jag det ska gå bra, känner mig så trött på att va "bäng" som man knappt blir,eller jo men nä.

Det blir nog bra, börjar pissa på måndag. Ska även gå Hap(Hashavänjingsprogrammet)-programet
Citera
2011-03-19, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DillKöttsSandal
Då kan vi bilda en klubb
Du och jag, kompis. Jag har klarat mig från pissprov, polisärenden, soc och gud vet vad. Med en jävla hårsmån. Jag har blivit UTKÖRD från en lägenhet med husrannsakan när jag suttit där bäng. Hon kollade allas mobiler, UTOM min. När någon fått razzia har dom gått varv runt allas hus, UTOM mitt. Om det inte är ett tecken så vet jag inte. Dom har aldrig fått mig, dom ska aldrig få mig. Inte rökt på två och en halv vecka nu. Om en månad, en och en halv, eller så... Då kan jag kanske känna mig clean för första gången på sju år. Just nu vill jag inte se en spliff igen, men jag drömmer varje natt om att jag röker och vaknar upp med sån ångest innan jag kommer på att det bara var en dröm och känner lättnad.

Det är bara alkoholen som fuckar upp mig.

"Call it what you wanna call it, I'm a fuckin alcoholic"
Citera
2011-03-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Du och jag, kompis.

"Call it what you wanna call it, I'm a fuckin alcoholic"

haha joo men jag har satt mig själv lite i skiten kan man säga på gott och ont..
blev så trött på allt och har sökt hjälp från psyks sida i drygt ett år.. och som jag skrev innan,
gick till psyk och hade varit vaken lite för länge och häver ur mig att jag dragit i mig en överdos heroin
i helgen som va..och hade ingen som helst tanke på att han kanske sätter ett LVM på mig

men men nu känns det skönt att det händer saker med terapier och gud vet vad..
är så trött på pundandet nu med, allt är värdelöst och tråkigt oavsett hur bäng,full,påtänd jag än är..

så det blir nog bra känns som att drickat kommer snart, blir alltid våralkoholist.
Sol+balkong+öl= sant
Citera
2011-03-20, 23:59
Medlem
snillet_1s avatar
Jag vill inte påstå att jag har några grövre alkoholproblem, det är det vanliga helgsupandet och yadayada. Men vad som dock har bekymrat mig något oerhört de senaste två månaderna är att jag i princip varje gång har druckit för mycket och fått minnesluckor på två-tre timmar. De flesta gångerna har det slutat väl, tack och lov, men i lördags morse vaknade jag upp på en bänk i kommunens centrala tågstation.

Hur ska man försöka att inte dricka för mycket? Jag tänkte redan i fredags att jag skulle begränsa mig till sex öl, men det slutade väl i uppåt tio stycken... Utkastad blev man också. Vad för tankeknep ska man använda när man känner att man vill ha den där ölen som man innerst inne vet kommer att driva en över gränsen?
Citera
2011-03-21, 00:33
Medlem
Mr-lalas avatar
Tyvärr mina kära mednarkomaner och alkoholister så finns det inget i det nyktra livet för oss...

Finns inget tankesätt som får en att inte dricka/knarka för mycket eller alls, förutom att bara tvinga sig själv till att inte göra det och stå ut med tristessen det vanliga livet har att erbjuda.

men om man verkligen vill ha ett roligt liv utan droger (inkl alkohol) så får man vara utan säkert 1-2 år innan man börjar vänja sig.

Har jag rätt eller är jag bara negativ ?
Citera
2011-03-22, 19:22
Medlem
kaspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-lala
Tyvärr mina kära mednarkomaner och alkoholister så finns det inget i det nyktra livet för oss...

Finns inget tankesätt som får en att inte dricka/knarka för mycket eller alls, förutom att bara tvinga sig själv till att inte göra det och stå ut med tristessen det vanliga livet har att erbjuda.

men om man verkligen vill ha ett roligt liv utan droger (inkl alkohol) så får man vara utan säkert 1-2 år innan man börjar vänja sig.

Har jag rätt eller är jag bara negativ ?

Fan vad fel du har. Men bollen ligger hos dig. Se det som en möjlighet att faktiskt göra något vettigt istället för att gå runt i en dimma. Att vara hälsosam och träna funkar för mig. Du får hitta ett sätt som funkar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in