Citat:
Ursprungligen postat av Iderik
Jag har själv slutat och det funkar hur bra som helst. Jag tror man behöver förstå hur farligt och onödigt det är för att kunna sluta och hålla sig ifrån det helt och hållet.
Jag har nästan tappat kontakten med alla mina vänner för det ända dom gör på helgerna är att dricker och det går inte att umgås med onyktra personer när man själv är nykter.
Synd att hela Sveriges befolkning stirrar sig blinda på missbruket. Man drar ju sin egen gräns till missbruk, min gräns har sjunkit rejält sen jag började tänka utanför lådan och förstå hur trångsynt man var.
Folk tycker att till exempel: hosta, feber eller lätt förskylning är farligt och borde ta det försiktigt framöver tills det är över, men när man spyr, vilket är en MYCKET allvarligare och synligare signal som även ger mera konsekvenser ifrån kroppen att något är snett; "Det som alla andra gör, är normalt".
Det är ju som sagt ett gift!
Kan ju tillägga att mitt bank konto har blivit fet samtidigt som att jag inte missat NÅGOT som hänt på fest när jag stannat hemma eller gjort något annat, det händer ju bara samma sak varje gång, kanske någon ny tjej eller någon ny som däckar, nu pratar jag inte om dom som aldrig kommer ihåg något. Det kommer ju knappast att hjälpa mig i framtiden.
Ursäkta om du går vilse i texten, jag redigerade lite hit och dit.
Väldigt bra inlägg.
Jag har aldrig känt att jag har haft ett alkoholmissbruk. Jag har inte känt att jag behöver dricka. Däremot kan jag inte hantera alkoholen när jag väl dricker, och har jag alkohol hemma så dricker jag upp den. Ett barskåp hade jag inte klarat av att ha. Detta har givetvis lett till en del problem. Under min värnplikt vaknade jag upp på logementet en lördag utan att ha något minne alls av kvällen innan. Hur jag tog mig till logementet från staden har jag ingen aning om. Nån gång då jag jobbade var jag på fest en söndag och trodde jag kunde hålla drickandet på en nivå så jag skulle vara nykter inför nästa dag, så blev det inte. Jag har vandrat förvirrad genom en stad och ut på en leråker (förmodligen korsade jag då ett par väldigt trafikerade vägar, lite pinsamt sätt att dö på) utan att ha någon aning om var jag var. Jag var på fest i en lägenhet ett par trappor upp en gång och fick nån jävla fylleångesttanke om att hoppa från balkongen. Jag har rätt många mer händelser att nämna, men de skäms jag mer över och jag tror poängen går fram.
Jag har aldrig känt att alkoholen har varit till min fördel då jag gått ut. Ändå har jag druckit.
I början av februari i år tog jag beslutet att sluta dricka helt. I mars drack jag ett sexpack under en veckas tid (så en öl om dagen). Nu känner jag att jag kan hålla mig från alkohol, men i början av uppehållet insåg jag att jag kanske var mer beroende av alkohol än vad jag tidigare trott. Jag är glad över att jag kom till denna insikten innan det eskalerade.
Jag vill inte döma andra. Det finns säkert männikor som kan hantera alkohol, jag är inte en av dem. Jag hoppas att jag om ett par års tid kan se tillbaka på tiden som gått och säga att jag lyckades hålla mig från alkoholen. Förhoppningsvis dricker jag aldrig igen, men den typen av löften har jag kommit med tidigare. Nu känns det dock annorlunda på något sätt.
Jag har en polare som avstått alkoholen i ett par år nu. Han har varit något av en förebild för mig. Att se att någon annan i min närhet har självdisciplin och klarar av det har motiverat mig mer.
Det här kändes bra att skriva

Jag önskar alla er som vill sluta, lycka till. Efter att ha läst denna tråden inser jag hur illa det kunde gått om jag fortsatt i samma mönster som tidigare. Denna tråd har givit mig mer motivation till att vara nykter. Återigen, lycka till!