2010-07-31, 00:04
Medlem
Nykter sedan i måndags nu, har under åtta års tid druckit i vart fall varje helg. Under sommaren när semestern och annat spelar in blir det alltid minst tre gånger i veckan. I alkoholens spår följer otroligt dekadenta vanor såsom ett otroligt amfetaminsug som alltid slutar med att man ligger och skakar på soffan på söndagsmorgon - utblottad och man minns knappt något av de senaste tre dagarna. Vid varje sådant tillfälle har man lovordat och prisat att man aldrig mer skall dricka, men så kommer fredagen, klockan närmar sig fem och man slutar på arbetet. Därefter kommer suget, ett otroligt sug.

Ibland kan jag gå igenom staden och bara gå förbi systembolaget på eftermiddagen, gå tillbaka hem och därefter försöka koppla bort tankarna på alkoholen - men i slutändan står jag ändå på systemet en timma senare och handlar "bara" åtta öl, för man skall ju ta det lugnt denna helgen. Efter dessa åtta öl, är allt förstånd som bortfluget, därefter följer; taxiresa in till stan. Otroliga mängder sprit. Man ordnar tjack alternativt kokain eller ecstasy.

Morgonen efter startas alltid med ett besök på systembolaget för att dämpa ångesten och den onda cirkeln är sluten. Söndagsmorgonen kommer alltid med löften, men någonstans innerst inne vet jag att på fredagen kommer allt tillbaka.

Idag bröt jag cirkeln, och tänker aldrig mer gå in i fördärvet. Det enda alkoholen givit mig är: ekonomiska problem, ångest i drivor, förstörda sociala relationer, våldsamheter, låtit människor uttnytja mig, blir övergenerös för att dämpa min ångest, ljuger konstant.

Nu har jag dock klarat mig ganska bra, har flickvän, bra arbete, bra bostad. Men allt detta kommer försvinna om jag fortsätter.

Idag är min femte dag, nu slår jag tillbaka mot alkoholen - och återtar min tillvaro.
Citera
2010-07-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krash25
Nykter sedan i måndags nu, har under åtta års tid druckit i vart fall varje helg. Under sommaren när semestern och annat spelar in blir det alltid minst tre gånger i veckan. I alkoholens spår följer otroligt dekadenta vanor såsom ett otroligt amfetaminsug som alltid slutar med att man ligger och skakar på soffan på söndagsmorgon - utblottad och man minns knappt något av de senaste tre dagarna. Vid varje sådant tillfälle har man lovordat och prisat att man aldrig mer skall dricka, men så kommer fredagen, klockan närmar sig fem och man slutar på arbetet. Därefter kommer suget, ett otroligt sug.

Ibland kan jag gå igenom staden och bara gå förbi systembolaget på eftermiddagen, gå tillbaka hem och därefter försöka koppla bort tankarna på alkoholen - men i slutändan står jag ändå på systemet en timma senare och handlar "bara" åtta öl, för man skall ju ta det lugnt denna helgen. Efter dessa åtta öl, är allt förstånd som bortfluget, därefter följer; taxiresa in till stan. Otroliga mängder sprit. Man ordnar tjack alternativt kokain eller ecstasy.

Morgonen efter startas alltid med ett besök på systembolaget för att dämpa ångesten och den onda cirkeln är sluten. Söndagsmorgonen kommer alltid med löften, men någonstans innerst inne vet jag att på fredagen kommer allt tillbaka.

Idag bröt jag cirkeln, och tänker aldrig mer gå in i fördärvet. Det enda alkoholen givit mig är: ekonomiska problem, ångest i drivor, förstörda sociala relationer, våldsamheter, låtit människor uttnytja mig, blir övergenerös för att dämpa min ångest, ljuger konstant.

Nu har jag dock klarat mig ganska bra, har flickvän, bra arbete, bra bostad. Men allt detta kommer försvinna om jag fortsätter.

Idag är min femte dag, nu slår jag tillbaka mot alkoholen - och återtar min tillvaro.

Otroligt starkt jobbat. Själv har jag varit nykter i 5 månader nu. Har princip druckit varje helg sedan jag var 14 år. Är idag över 30. Det är bara att kämpa emot den lilla djävulen som dyker upp emellanåt och viskar: "Ähh, det e lugnt, det e Fredag, ta en kall jävel och var en man".

Lycka till, och kom ihåg att dom tre första månaderna är jobbigast. Efter det blir kullen mindre brant.
Citera
2010-07-31, 13:25
Medlem
Jag är bara på sidan 10 än så länge, men det peppar mig ordentligt till att hälla ut resterande vin från bag-in-boxen rätt ner i vasken!
Citera
2010-07-31, 13:52
Medlem
ktorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krash25

LYCKA TILL OCH GRATTIS TILL RESAN!!!
Citera
2010-07-31, 20:08
Medlem
storm72s avatar
Ni som inte kan hålla er från alkohol och andra droger på helgen, vad får er att inte ta de på vardagarna?
Citera
2010-07-31, 20:13
Medlem
valle20s avatar
Jag dricker och har druckit mer eller mindre varje helg i 6 år nu, under sommaren blir det inte sällan 4-5 gånger i veckan. Har jag ett problem? Nej, jag tycker inte det. Jag dricker för att jag VILL dricka, inte för att jag måste. Pengarna det kostar betalar jag gärna för det välmående alkoholen ger.

Så kan någon nykterhetsguru förklara för mig varför jag ska behöva känna att jag har alkoholproblem?
Senast redigerad av valle20 2010-07-31 kl. 20:16.
Citera
2010-07-31, 20:23
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20
Jag dricker och har druckit mer eller mindre varje helg i 6 år nu, under sommaren blir det inte sällan 4-5 gånger i veckan. Har jag ett problem? Nej, jag tycker inte det. Jag dricker för att jag VILL dricka, inte för att jag måste. Pengarna det kostar betalar jag gärna för det välmående alkoholen ger.

Så kan någon nykterhetsguru förklara för mig varför jag ska behöva känna att jag har alkoholproblem?

Mår du bra annars så ser jag inga problem med det. Problemet kommer väll när de finns en bakomliggande orsak till man dricker. Man måste dricka för att kunna somna, man prioritera alkohol framför andra aktiveteter osv.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar att dricka. Tre groggar på kvällen eller 1/2 flaska brännvin.
Citera
2010-07-31, 22:38
Medlem
ktorums avatar
Citat:

Allt e ju relativt, eller hur!
Citera
2010-07-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Ni som inte kan hålla er från alkohol och andra droger på helgen, vad får er att inte ta de på vardagarna?

Det gäller att vara stark och stå emot alla frestelser. Själv har jag börjat träna och motionera. Varje gång jag får ett infall så tänker jag att jag vill inte må likadant igen som jag gjorde den dagen jag bestämde mig att sluta. Man ska alltid tänka på sin sista fylla, inte den första som var så kul och skön.

Citat:

Du dricker knappast normalt. Fortsätter du så garanterar jag dig att du kommer få problem förr eller senare.
Citera
2010-08-01, 00:09
Bannlyst
Citat:

Oj, 6år? Själv har jag supit mig dyngrak varje helg i 20 år. Min lever har jag redan kastat ut genom fönstret. Så sup på du men håll dig till Öl och gärna bara helger för annars blir det lätt en vana att ta sig en pilsner lite titt som tätt och det är ju mindre bra.
Senast redigerad av Toledomahn 2010-08-01 kl. 00:13.
Citera
2010-08-01, 00:19
Medlem
Bangar_intes avatar
Inte tagit en opiat på två veckor nu på tisdag och det känns som ett helvete fortfarande. Men någonstans där i tortyren så börjar livet komma tillbaka sakta, sakta. Som att själen väcks på nytt och jag känner mig glad ibland för första gången på massor med år vilket är det enda som ger mig motivation.

Så jag tror faktiskt det kommer gå bra i fortsättningen, men jag kan inte säga mer än att jag kommer vara nykter inatt. Får ta dag för dag, annars kommer det aldrig gå..

Mitt längsta uppehåll från subutexen och metadonet på två år, och längsta uppehållet på opiater på säkert 4-5 år... så jag är ganska stolt
Senast redigerad av Bangar_inte 2010-08-01 kl. 00:50.
Citera
2010-08-01, 00:48
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Det gäller att vara stark och stå emot alla frestelser. Själv har jag börjat träna och motionera. Varje gång jag får ett infall så tänker jag att jag vill inte må likadant igen som jag gjorde den dagen jag bestämde mig att sluta. Man ska alltid tänka på sin sista fylla, inte den första som var så kul och skön.

Så du försöker hålla dig sysselsatt på vardagarna men inte på helgerna eller så missuppfattade du kanske mig. De jag inte förstår är hur man kör ner sig helt på helgerna men klarar vardagarna. De man gör på vardagarna varför kan man inte göra de på helgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in