Alkoholism är en sjukdom som är progressiv, den tilltar med tiden. Alltså kan man inte dra en skarp gräns mellan en alkoholist och en icke-alkoholist.
Däremot finns det erfarenhet som anger 3 tecken på tilltagande alkoholism.
1. Ju längre tid du är nykter dest sämre mår du; leda, passivitet, rastlöshet, irritation, dessa känslor förvärras med tiden.
2. Ju längre tid du är nykter desto mer förminskar du dina tidigare problem och tycker till slut att det är helt vettigt att dricka igen, även om du exempelvis var nära att dö senast du drack. Att minnen bleknar är iofs inte konstigt, men nu snackar vi dagar eller veckor.
3. När du dricker så får du sällan eller aldrig tanken att "nä, nu e jag bra dragen, nu räcker det, det finns en dag i morgon också, nu tar jag en bulle hem", och faktiskt gör det.
Jag blev nykter med aa's tolvstegsprogram efter 26 års supande, det funka för mig, hoppas ni alla hittar er väg.
Lycka till!
Ps. Jag skrev en lapp som jag satte upp på väggen; "i morgon ska jag supa, knarka, slåss". Det kändes skönt och tryggt att veta att jag skulle få supa och flippa ut totalt i morgon...