Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Jag fick prata med en psykolog fem gånger när jag sökte hjälp, och då handlade samtalen uteslutande om att sluta dricka. Fanns ingen vilja att gräva djupare, finns nog inga resurser för sånt.
Hade jag haft pengar (till exempel den där miljonen jag supit bort) hade jag gått till en psykolog regelbundet under lång tid för att finna roten till min självdestruktivitet. Det hade varit en dröm att göra det men jag har inte råd.
Har gått hos en psykolog i ca 2 år nu. Avverkade 2 st först via vårdcentralen som jag inte tyckte alls hjälpte. Valde en privat psykolog, 1000 spänn per besök. Gick först 2 gånger i månaden, nu bara 1 gång i månaden. Kostar galet mycket men sätter det hela tiden i kontrast mot alkoholen och vilka pengar jag la på det och hur det skadade hälsan. På så sätt är det riktigt billigt. Vi pratar om alkoholen varje besök. Handlar mest om hur jag ska förändra livet och skapa bra rutiner så att jag inte ska tänka på alkohol.
Kan säga att jag inte kommit särskilt långt i djupdykningen med psykologen, bara skrapat på ytan. Går i snigelfart men det passar mig. Det som funkar bäst är att psykologsamtalen får mig att tänka mer konstruktivt. Kan lufta konstiga tankar som jag har och prata runt om detta, saker man inte kan prata med en polare/arbetskamrater om (de få polare jag har).
Hade konstanta självmordstankar när drickandet var som värst. Tänker att all investering som går till hälsa är bra. Kostar vad det kostar vill när livet står som insats. Iofs lätt för mig att säga som ungkarl då jag bara behöver ta ansvar för mig själv.