Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Jag får väl lov att rapportera lite hur det gick sen sist. Både bra och dåligt kan man säga.
Efter de fyra dagarnas uppehåll kunde jag inte hålla mig på helgen och drack fredag, lördag, söndag och måndag. Sen höll jag uppe i tre dagar, men nu sitter jag här igen.
Just helgen är en svår nöt när man är helt ensam. Man vet att alla andra har det kul och trevligt och det blir en extremt svår plåga att åka hem och sätta sig och göra ingenting. Särskilt när man är trött efter arbetsdagen och vill ha något att trösta sig med.
Det positiva är förstås att jag ändå lyckades hålla uppe några dagar väldigt snart efter återfallet. Dessutom utan större problem och jag har mått väldigt mycket bättre än på länge. Hade helgen inte kommit så hade jag utan tvekan fortsatt nyktert.
Funderar starkt på att kontakta en läkare och försöka få Antabus utskrivet, för det skulle onekligen hjälpa att veta att det inte är någon idé att ens försöka dricka. Någon abstinens är det nämligen inte fråga om, utan bara tristess och lite lagom ångest som jag innerst inne vet att den går över rätt snabbt.
Vart vänder man sig? Vårdcentralen? Jag är som sagt en sån som aldrig har kontakt med sjukvården. Det var nog 10 år sen jag sist behövde ha med den att göra.
Efter de fyra dagarnas uppehåll kunde jag inte hålla mig på helgen och drack fredag, lördag, söndag och måndag. Sen höll jag uppe i tre dagar, men nu sitter jag här igen.
Just helgen är en svår nöt när man är helt ensam. Man vet att alla andra har det kul och trevligt och det blir en extremt svår plåga att åka hem och sätta sig och göra ingenting. Särskilt när man är trött efter arbetsdagen och vill ha något att trösta sig med.Det positiva är förstås att jag ändå lyckades hålla uppe några dagar väldigt snart efter återfallet. Dessutom utan större problem och jag har mått väldigt mycket bättre än på länge. Hade helgen inte kommit så hade jag utan tvekan fortsatt nyktert.
Funderar starkt på att kontakta en läkare och försöka få Antabus utskrivet, för det skulle onekligen hjälpa att veta att det inte är någon idé att ens försöka dricka. Någon abstinens är det nämligen inte fråga om, utan bara tristess och lite lagom ångest som jag innerst inne vet att den går över rätt snabbt.
Vart vänder man sig? Vårdcentralen? Jag är som sagt en sån som aldrig har kontakt med sjukvården. Det var nog 10 år sen jag sist behövde ha med den att göra.
Har läst flera av dina inlägg och du påminner ganska mycket om mig. Du kan fixa Antabus lätt som en plätt på Vårdcentralen eller hos vilken läkare som helst. När man för första gången börjar leta efter hjälp känns det pinsamt och man vill inte att andra ska veta om det eller att andra ska se ner på en. Men det sitter bara i ditt eget huvud. Ingen bryr sig. Numera skriver läkare gärna ut Antabus eller Revia (naltrexon) Revia gör att euforin och den sköna känslan av alkohol försvinner. Man blir full men känner sig bara yr. Jag testade det en gång på en svensexa och Revia sabbade nöjet. Be således om Revia och Antabus. AA-fantasterna kallar Antabus för en "krycka" som du inte ska behöva om du går igenom stegen. AA funkar skitbra för vissa som dras in i den nyktra gemenskapen. De har alltid fester och sånt under storhelger. Men för mig kändes det inte bra. Nu har jag på egen hand hållit mig nykter i drygt fem månader och det känns kanon. Du som är intresserad av den psykologiska biten borde testa KBT: Kognitiv beteendeterapi. Där rotar de mer i skälet till att man dricker och olika "triggers". Jag vet inte var du bor, men i de större städerna kan du definitivt få proffshjälp gratis. Lycka till. Ps. De psykiska nojorna kommer från alkoholen och försvinner efter några månader. Ds