2011-09-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Jag får väl lov att rapportera lite hur det gick sen sist. Både bra och dåligt kan man säga.

Efter de fyra dagarnas uppehåll kunde jag inte hålla mig på helgen och drack fredag, lördag, söndag och måndag. Sen höll jag uppe i tre dagar, men nu sitter jag här igen. Just helgen är en svår nöt när man är helt ensam. Man vet att alla andra har det kul och trevligt och det blir en extremt svår plåga att åka hem och sätta sig och göra ingenting. Särskilt när man är trött efter arbetsdagen och vill ha något att trösta sig med.

Det positiva är förstås att jag ändå lyckades hålla uppe några dagar väldigt snart efter återfallet. Dessutom utan större problem och jag har mått väldigt mycket bättre än på länge. Hade helgen inte kommit så hade jag utan tvekan fortsatt nyktert.

Funderar starkt på att kontakta en läkare och försöka få Antabus utskrivet, för det skulle onekligen hjälpa att veta att det inte är någon idé att ens försöka dricka. Någon abstinens är det nämligen inte fråga om, utan bara tristess och lite lagom ångest som jag innerst inne vet att den går över rätt snabbt.

Vart vänder man sig? Vårdcentralen? Jag är som sagt en sån som aldrig har kontakt med sjukvården. Det var nog 10 år sen jag sist behövde ha med den att göra.

Har läst flera av dina inlägg och du påminner ganska mycket om mig. Du kan fixa Antabus lätt som en plätt på Vårdcentralen eller hos vilken läkare som helst. När man för första gången börjar leta efter hjälp känns det pinsamt och man vill inte att andra ska veta om det eller att andra ska se ner på en. Men det sitter bara i ditt eget huvud. Ingen bryr sig. Numera skriver läkare gärna ut Antabus eller Revia (naltrexon) Revia gör att euforin och den sköna känslan av alkohol försvinner. Man blir full men känner sig bara yr. Jag testade det en gång på en svensexa och Revia sabbade nöjet. Be således om Revia och Antabus. AA-fantasterna kallar Antabus för en "krycka" som du inte ska behöva om du går igenom stegen. AA funkar skitbra för vissa som dras in i den nyktra gemenskapen. De har alltid fester och sånt under storhelger. Men för mig kändes det inte bra. Nu har jag på egen hand hållit mig nykter i drygt fem månader och det känns kanon. Du som är intresserad av den psykologiska biten borde testa KBT: Kognitiv beteendeterapi. Där rotar de mer i skälet till att man dricker och olika "triggers". Jag vet inte var du bor, men i de större städerna kan du definitivt få proffshjälp gratis. Lycka till. Ps. De psykiska nojorna kommer från alkoholen och försvinner efter några månader. Ds
Citera
2011-09-10, 19:01
Medlem
Monkeyspanks avatar
Har varit full i över 20 år nu, och tänker fan inte bli nykter bara för att en 20-årig Polsk F.D. hora höjer rösten åt mig!
Jag tog min första bira innan hon ens var född!
Bajen forever!
Citera
2011-09-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Mitt hopp är att detta tag räcker för att jag ska hålla uppe så länge att det blir svårare att återfalla.

Vad ska AA eller Länkarna hjälpa mig med, om inte på ett psykologiskt plan? Jag skulle aldrig drömma om att kontakta sådana grupper. Jag vill inte vara med i nån slags sekt där man ska intala sig hur kul och trevligt livet är inför varandra.

Det märks att du har noll koll på vad AA är för något. Där finns verkligen hjälp att hämta, det är inte i närheten av vad du tror att det är. Gå!

Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Helt korrekt, jag personligen försöker leva med en "endast dricka under helg" mentalitet, vilket innebär att jag endast brukar alkohol under helgdagar. Jag ser inte det som ett problem, tvärtom. Om du endast försöker hålla dig till alkohol under helgen, kan du leva som vem som helst.
Detta kräver dock att du försöker.

Ha ha, skojar du eller är du helt dum? Tror du att man kan dricka "bara på helger" när man är alkis? Det var det dummaste jag hört på länge.
Citera
2011-09-13, 07:44
Medlem
O.Festers avatar
Det är klart att du inte vet vad ett AA möte är om du aldrig besökt något.
I AA lokalen sitter det människor och pratar (i tur o ordning) om sina liv, sina med eller motgångar. Ingenting behöver förklaras där eftersom alla är alkoholister och alla försöker att sluta supa och VET hur det är att vara aktiv på alkohol, hur jobbigt det kan vara att sluta och vilka rädslor det innebär att fejsa livet utan kemiska skydd. De delar med sig av sina erfarenheter och det enda du behöver göra är att pröva deras väg OM du finner den intressant. Nykter tid varierar från individ till individ, ngn kan vara nynykter medan andra kan ha åratal av frihet från sprit.

Personligen har jag barit nykter i ca 12 år och jag försöker att gå på ett eller två möten i veckan, inte för att jag skall sluta supa utan för att jag inte vill börja igen. De vänner jag hittat i AA är de mest fantastiska människor, de har samma erfarenheter som jag har och om jag stöter på ett problem så har någon där varit med om samma sak och säger: Så här gjorde jag, prova det om du vill. Sedan är det fritt fram att göra som man själv vill, prova eller avstå.
Mitt liv är mycket enkelt nuförtiden och mina sämsta dagar idag är mycket bättre än mina bästa dagar då jag söp.
Var o en gör ju som den vill, jag respekterar alla som fortsätter att supa, respektera mig som valt att sluta. Live and let live
Citera
2011-09-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasher
Haha, är du alkoholist på riktigt eller försöker du retas med de stackars grabbarna här?
Keep it up, grabbar, håll er nyktra! Måste bara fråga, använder ni andra droger och liknande för att dämpa abstinensen? Så som cannabis eller benzodiazepiner.

Under min tid som alkoholist var alltid kombinationen, alkohol - tjack - trappa ner på benso. Sen alkohol igen. Så höll det på i ett par år.
Citera
2011-09-22, 20:20
Medlem
Jag är alkoholfri sedan fem år tillbaka. Ibland känns det som ett misstag att jag slutade. Jag varnar för psykiska bieffekter om man lägger ner drickandet. Men man har kanske inget annat val.
Citera
2011-09-23, 11:43
Medlem
Jag hoppas och ber att du kommer ur ditt helvete, ingen människa är värd att befinna sig i det tillståndet. Om det fanns någonting jag kunde göra för att hjälpa dig skulle jag göra det, för jag vet hur det är. Och tyvärr är möjligheten att få hjälp nuförtiden närmast obefintlig om man inte är förmögen. Behandlingshem? Vad jag vet finns det inga behandlingshem kvar längre. Jo, det finns behandlingshem för de rika, men för vanliga människor finns det inga behandlingshem eller behandling värd namnet när det gäller alkohol.
I slutet av 1980-talet låg jag själv inne på Eksätra behandlingshem utanför Uppsala. Där arbetade man med TA (transaktionsanalys) och jag tror att behandlingen var relativt verksam, man lyckades få "hyfs" på många missbrukare, men det tog tid, minst ett år. Och det får man väl räkna med. Jag tror inte på "kognitiv behandling" på 2-3 veckor när det gäller att behandla någon som supit kanske 30-40 år. Högern har hållit på att nedmontera samhället ganska länge nu. Den människosyn dom ger uttryck för är skrämmande.
Spriten förstörde 35-40 år för min del. Nu är jag nykter sedan flera år och jag hoppas jag aldrig någonsin hamnar i det helvetet igen. För ett helvete är det. Ingen människa borde ens prova på att dricka, borde ALDRIG ens smaka på alkohol, för man vet aldrig hur man kommer att reagera. Kanske kan man hålla sig till ett glas vid något tillfälle, men risken finns att man raserar inte bara sitt eget utan också andra människors liv. Till alla ungdomar vill jag säga: AKTA ER, för ni leker med något som är farligare än elden!
Lycka till, Cancertid, jag tänker på dig, vad det nu är värt.
Citera
2011-09-26, 13:01
Medlem
Har snart varit nykter i tre månader, men nu ska jag ta mig en jävel
Citera
2011-09-27, 00:16
Medlem
mzrs avatar
har gått på antabus i 4v nu..skönt.. hoppas bara jag kan gå tillbaka till cannabis igen, alkoholen förstöre allt, jobb flickvän ekonomi
Citera
2011-10-07, 21:55
Medlem
Återigen en nykter fredag, suget är något enormt och ångesten oövervinnlig. Men det är bara att härda ut, man var trots allt inte född med etanol i kroppen.
Citera
2011-10-08, 21:28
Medlem
friendofthedevils avatar
fy fan vad svårt det är att stå emot just nu. har inget att göra, föräldrarna har massa sprit och öl, har inte druckit på över en vecka. känns bättre att läsa lite här dock.
Citera
2011-10-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friendofthedevil
fy fan vad svårt det är att stå emot just nu. har inget att göra, föräldrarna har massa sprit och öl, har inte druckit på över en vecka. känns bättre att läsa lite här dock.
Starkt jobbat. Även jag tycker att det är skönt att läsa lite om hur andra har det när suget är som värst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in