Citat:
Ursprungligen postat av O.Fester
Antabus hindrar dig ju bara från att dricka ett kort tag, eller så lär du dig några sätt att dricka på Antabus och har åter igen lurat dig själv.
Mitt hopp är att detta tag räcker för att jag ska hålla uppe så länge att det blir svårare att återfalla.
Citat:
Du har ju problem, sök hjälp hos AA eller Länkarna eller någonstans där det sitter nyktra alkisar, de fattar vad du pratar om, en läkare, psykolog eller socialassistent kan inte dessa problem. Vad skall du med en hjärnskrynklare till? Du har ju inte problem med psyket, du är ju beroende av alkohol. Att det inte är abstinens det är frågan om bevisar att din kropp "klarar av" alkohol, tristessen går över... Varför börjar du om med alkohol då?
Jag har skrivit annat inlägg på FB och klistrar över det hit...
Vad ska AA eller Länkarna hjälpa mig med, om inte på ett psykologiskt plan? Jag skulle aldrig drömma om att kontakta sådana grupper. Jag vill inte vara med i nån slags sekt där man ska intala sig hur kul och trevligt livet är inför varandra.
Alkohol är mitt
substitut för ett socialt liv. Det är alltså knappast något jag behöver om jag har det bra i övrigt.
Citat:
"Jag har supit i 25 år, först kontrollerat och socialt sedan okontrollerat och osocialt.
Jag har fått sparken från vartenda jobb jag haft och mitt konto hos kronkalle var oändligt stort. Jag fick tuppjuck och slog mig halvt fördärvad när kramperna kom, jag hade inget jobb, körkort, ingen bostad och inget egenvärde. Varje dag tackade jag Gud för att det finns alkohol i den här jämmerdalen, annars hade jag inte pallat att leva, så pissigt var mitt liv. Jag var helt styrd av alkoholen och började snegla på amfetamin när den enda molekylen sunt förnuft jag hade kvar frågade om jag ville ha mer problem eller om jag ville ha något annat... Allt annat var bättre än det jag hade! Jag har varit nykter och drogfri i 12 år nu och jag jobbar med missbrukare/beroende i behandling, ingen av de jag jobbar med kan sluta själva, en del tar återfall men många får ett bättre liv än de hade med alkohol/droger.
Jag läser trådarna här och blir mörkrädd hur naiva en del inlägg är, alla tror att det är en lek att supa o knarka och att ALLA kan lägga av den dag det inte är roligt längre, när det inte är roligt längre är det försent! Då sitter man fast i skiten och livet blir som mitt, det jag beskrivit. Det är lixom därför det är illegalt att droga, hade de hittat på alkohol idag hade det klassats som narkotika det också, gäller ju nikotin också. Ta en riktig funderare på hur du vill att ditt liv skall se ut, gör sedan det val du finner mest attraktivt och var beredd på att leva med det valet. BTW, jag har jobbat i behandling i sex år och varit med på 18 begravningar på jobbet sedan jag börjat, sedan är det mina gamla polares begravningar också som är många fler. Skulle inte byta en minut nyktert liv mot tio år med alkohol/droger idag!"
Jag har aldrig trott att det skulle vara lätt att sluta med alkohol. Jag har bara inte haft någon större anledning förut. Det är dock jävligt surt att det inte finns något vettigt ställe att vända sig till eftersom det är så enormt stigmatiserat att vara beroende av alkohol. Bryter man benet behöver man inte smyga med det. Det är bara att åka till sjukan och få det gipsat utan att någon frågar vad som hänt. Vill du sluta röka så går du till apoteket och inhandlar nikotintuggummin (om du inte har psyket att sluta rakt av), men vill du sluta dricka så måste du få eventuella mediciner utskrivna. Jag fattar verkligen inte detta. Det är som gjort för att man ska skjuta på det så länge så att det blir omöjligt att sluta. Man SKA tydligen skämmas. Hur jävla smart är det om man vill undvika att folk förblir alkoholister?