2023-12-29, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Inte så kontroversiellt tycker jag att vilja diskutera detta... Jag var ensam när jag blev nykter för snart 8 år sedan. Just nu är jag ensam igen... Fast jag är inte känslomässigt ensam längre utan jag är just nu för mig själv. Jag har en fin kontakt med mitt senaste ex. Vi passade inte ihop bara. Inget mer med det... Man lever ju i tillfrisknande om man sköter nykterheten rätt. Utvecklar mig själv och går på självhjälpsmöten ( SMART Recovery Sverige) mm med likasinnade. Så det behövs liksom ingen familj att gå tillbaka till för att bli nykter.

Känner man sig ensam bör man ju se sig om lite mer aktivt efter nya vänskaper och kanske ny kärlek. Nej, jag säger inte att det alltid är lätt... Men det går. Att sluta supa handlar om så mycket mer än att bara skruva på korken på flaskan...
Starkt jobbat. Jag tror inte jag hade kunnat bli nykter om jag inte haft min fantastiska fru som stöttade mig, och mina barn som motiverade mig. Eller det känns i alla fall som det hade varit exponentiellt svårare. Vilken styrka du har som var själv och slutade!
Citera
2023-12-29, 05:03
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Kanske lite kontroversiellt men många av er som blivit nyktra har ju haft en familj. Det är ju ganska stor skillnad om man inte har något att återvända till, dvs fru barn mm. Hur fungerar det för någon som är ensam? där alkoholen är ett substitut för ensamhet?

Det ska inte spela någon roll om du har en stor familj runt dig eller om du sitter ensam på en öde ö mitt i ingenstans. Allt är bara historier du berättar för dig själv och som blir till ursäkter för att dricka. Riktig styrka kommer inifrån och kräver arbete, du måste ta tag i och bearbeta trauman som gör att du inte litar på dig själv utan istället måste finna tröst hos något utanför dig själv (t.ex. alkohol).

Det ska heller inte spela någon roll om du är omgiven av andra som dricker eller inte. Andras åsikter spelar igen roll alls för den som vänt sig inåt då denne faktiskt hör och lyssnar på sig själv istället för vad omvärlden tycker och tänker.

Lustigt nog är det först när du vänt dig inåt som du blir helt tillgänglig för familj och andra som du håller nära. Då du inte går och ältar en massa saker i skallen längre. Att chefen är en idiot; spelar igen roll, att någon körde som en idiot på väg till jobbet spelar igen roll, m.m..
Citera
2023-12-30, 03:17
Medlem
Kanonklass avatar
Har varit nykter hela julen, och är nykter även nu. Ska inte dricka något på nyårsafton heller. Jag tar 1 timme i taget.

Fortsätt kämpa allihopa.
Citera
2023-12-30, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Har varit nykter hela julen, och är nykter även nu. Ska inte dricka något på nyårsafton heller. Jag tar 1 timme i taget.

Fortsätt kämpa allihopa.

Goda och bra beslut.... Jag hoppas du kommer att lyckas 1 timma i taget för lång tid framåt. Gott Nytt År 🙂
Citera
2023-12-30, 07:28
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det ska inte spela någon roll om du har en stor familj runt dig eller om du sitter ensam på en öde ö mitt i ingenstans. Allt är bara historier du berättar för dig själv och som blir till ursäkter för att dricka. Riktig styrka kommer inifrån och kräver arbete, du måste ta tag i och bearbeta trauman som gör att du inte litar på dig själv utan istället måste finna tröst hos något utanför dig själv (t.ex. alkohol).

Det ska heller inte spela någon roll om du är omgiven av andra som dricker eller inte. Andras åsikter spelar igen roll alls för den som vänt sig inåt då denne faktiskt hör och lyssnar på sig själv istället för vad omvärlden tycker och tänker.

Lustigt nog är det först när du vänt dig inåt som du blir helt tillgänglig för familj och andra som du håller nära. Då du inte går och ältar en massa saker i skallen längre. Att chefen är en idiot; spelar igen roll, att någon körde som en idiot på väg till jobbet spelar igen roll, m.m..

Vilka bra tankar du har det bästa jag läst på Flashback på år och dag 100% rätt i det du skriver :-)
Citera
2023-12-30, 08:36
Medlem
Citat:

Fortsätt kämpa allihopa.
Härligt att höra Kämpa på!
Citera
2023-12-30, 08:50
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Goda och bra beslut.... Jag hoppas du kommer att lyckas 1 timma i taget för lång tid framåt. Gott Nytt År 🙂

Tack detsamma.

Orkar inte dricka något mera. Min far ligger på sjukhus med skrumplever, cirros. Man tror att sådant ska vara en väckarklocka för en själv. Men icke. Nykter idag iallafall.

Gott nytt år!
Citera
2023-12-30, 08:52
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Härligt att höra Kämpa på!

Tack!

Systembolaget stänger 15.00 idag. Längtar tills det stänger.
Citera
2023-12-30, 09:47
Medlem
Citat:
Tack!

Det fixar du! Föreställ dig att suget är en gäst på besök i ditt inre värdshus. Släpp in den fan och le, han tröttnar snart och går hem igen.

PS! Är det Eazy-E på din profilbild?
Citera
2023-12-30, 10:20
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det fixar du! Föreställ dig att suget är en gäst på besök i ditt inre värdshus. Släpp in den fan och le, han tröttnar snart och går hem igen.

PS! Är det Eazy-E på din profilbild?

Ja precis, o när han har dragit kan man andas ut.

Jajamän det är Eazy-E , cool bild hehe.
Citera
2023-12-30, 19:13
Medlem
Citat:
Tack!

Hade stenkoll på när bolaget stängde innan, där man kollar på klockan hela tiden. Konstant strid om jag ska köpa innan det stänger eller inte. För några månader sedan försvann den "stenkollen" och jag tänker inte på det längre vilket är en enorm befrielse. Gick förbi bolaget idag på min promenad och reflekterade över att jag inte kände en dragningskraft. Blir nyktert till nyår med löpning, gym och nyttig mat, inte hänt senaste 20 åren.
Citera
2023-12-30, 21:13
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Hade stenkoll på när bolaget stängde innan, där man kollar på klockan hela tiden. Konstant strid om jag ska köpa innan det stänger eller inte. För några månader sedan försvann den "stenkollen" och jag tänker inte på det längre vilket är en enorm befrielse. Gick förbi bolaget idag på min promenad och reflekterade över att jag inte kände en dragningskraft. Blir nyktert till nyår med löpning, gym och nyttig mat, inte hänt senaste 20 åren.

Vilken bedrift! Skönt att komma ur det där besatta beteendet, gäller nog att sluta dalta med huvudet och faktiskt inse att man aldrig mer kan gå på bolaget något mera. Låter som du kommer få härlig nyårsafton, . All lycka till. Gott nytt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in