Citat:
Ursprungligen postat av
Mickehook
Men kan någon förklara vad som menas med att jobba med sig själv, hur ska jag jobba med mig själv och på vilket sätt, Tips!
Det är nämligen inte så att jag saknar problem att jobba med såsom äktenskap, dålig självkänsla, allmän ångest.
Ibland går jag in i en ångestvägg som varar i flera veckor efter en redig fylla, det beror på att min fru knullade min bästa kompis för 1,5 år sedan, allting rasar och jag vill lämna henne men klarar inte av det pga, barn villa volvo osv plus att vi oftast har det bra och trivs ihop, hur fan ska jag jobba med det?
Efter en sån fylla med medföljande urflippning så framstår naturligtvis jag som en jävla idiot i min omgivning eftersom jag kanske har bett någon dra åt helvete eller slagit sönder en stol. Så jag dricker inte mycket i flera månader men problematiken finns naturligtvis kvar till nästa fylla.
Kan man hjälpa sig själv?
Tacksam för tips!
Lite sent svar kanske men ändå... Att jobba med sig själv kan man göra på många sätt. Det finns olika självhjälpsprogram, du kan gå i terapi eller läsa böcker om ämnet. Egentligen handlar det om att göra ett bra fotarbete och AGERA och sluta ducka för eller trycka undan det där som är jobbigt som situationer, känslor och beteenden t.ex. Utsätt dig för situationer som är jobbiga och gå emot dina rädslor för vad är det värsta som skulle kunna hända? Oftast är det dina egna hjärnspöken och föreställningar som sätter stopp så gå emot allt bara, hur jobbigt det än känns i början. Ta upp trollen i ljuset så försvinner dom...
Det viktigaste av allt är att prata med någon och tömma "känsloburken" inom dig. Om det är möjligt så välj gärna någon som kanske varit i samma eller i en liknande situation tidigare och kan relatera och förstå men annars fungerar en terapeut bra. Är det väldigt jobbiga saker så kan du välja någon som du kanske bara träffar någon gång och som har tystnadsplikt som en präst t.ex.
bara all skit kommer ut!!! Vi som är alkisar och vill bli nyktra behöver eliminera alla jobbiga och underliggande känslor och orsaker till att börja dricka igen och självmedicinera bort "problemen" för det är oftast det vi gör. De sista 5 åren (minst) som jag drack var det REN självmedicinering. (det och att jag blev fysiskt beroende)
Om din frus otrohet är en stor anledning till att du söker dig tillbaka till flaskan gång på gång behöver du konfrontera henne om det och hur du mår och känner....inga ursäkter eller omskrivningar, rakt på problemet bara och var
ärlig framförallt, så lägg ner det eventuella machostuket om att män inte visar känslor eller visar sig sårbara. Det vinner du oerhört på i längden.
För att lyckas med allt detta så behöver du först prioritera att sluta dricka och förbli nykter, då att uppnå ett bra resultat och mående när du fortfarande dricker blir svårt. Alkoholen dödar oss själsligen och mentalt så den måste bort först och främst.
Kom ihåg att det här är inget som löser sig över en natt och det är en lång resa, men tar du en sak i taget och det viktigaste först (klyschor jag vet, men så är det) så blir det bättre sakta men säkert och nykterheten blir allt behagligare för varje hinder du går emot och besegrar.
Sköt om dig, jag hoppas det löser sig för dig.