Citat:
Ursprungligen postat av nanoballe
Har druckit i stort sett varje helg sedan jag var en liten skitunge på tretton år. Saker eskalerade och jag började med annat, blev en blandmissbrukare. Det som satt mig närmst mot hjärtat var opiater och cannabis, och såklart, även alkohol. Har växt upp med två alkoholister som föräldrar. De har varit nyktra en stor del av tiden men tog återfall relativt ofta.
Detta har av någon anledning resulterat i att jag inte sett alkohol som en drog, det har bara varit något normalt. Så därför, när jag slutade med cannabis och allt annat så såg jag det som en stor vinst. Självklart var det de, men när jag sitter här, aspackad klockan elva på en tisdagskväll med en halv flaska whiskey i blodet så inser jag att jag bara bytte en drog mot en annan. Jag har fortfarande ett stort problem. Går i gymnasiet fortfarande med ett halverat schema pga försummat skolarbete. Pga detta så har jag väldigt mycket håltimmar. När jag har en tvåtimmars håla i skolan drar jag direkt hem, sjunker ner framför en film och häller upp en 8a whiskey, ett par folköl, vad jag än har.
Detta har pågått i nån månad nu. När det bara var fredag, lördag+ någon vardag i veckan så kändes det inte som ett särskilt stort problem. Men nu, när jag dricker nästan varje dag i veckan och nästan alla mina besparingar som skulle gått till en resa i sommar är borta så känner jag att det har gått för långt.
Jag har för fan inte ens gått ut gymnasiet än, är knappt myndig och känner att min hjärna håller på att frätas sönder utav alkoholen. Känner verkligen att det är dags att sluta. Problemet är att jag inte vet hur fan man lever utan det. Har supit mig halvt fördärvad varje helg en tredjedel av mitt liv. Alla vänner jag har är ute och festar varje helg. Hur ska jag kunna bryta från det? Ska jag sitta inne och höka varje jävla helg i fortsättningen? Snälla ge mig lite råd och tips. Mvh, någon som inte orkar mer.
Skulle vilja rekomendera boken "Äntligen full kontroll - Lär dig behärska ditt alkohol intag" åt dig! skriven av Allen Carr
Författaren var själv missbrukare av både cigaretter och alkohol. Han förklarar närmare i sin bok varför vi egentligen dricker och hur vi kan undkomma "alkohol fällan"
Väldigt intressant läsning!
Har själv varit nykter 5 veckor och mina "vänner" festar också varenda veckoslut.
Att få vakna upp glad nykter, inte känna någon söndagsångest, inte behöva göra sig själv eller andra illa på fyllan längre, att ha massor med tid till egna fritidsintressen är guldvärt för mig och jag känner att jag har gjort ett rätt beslut för mig att avstå helt från alkohol för jag har konstaterat för mig själv att alkoholen ger mig absolut ingenting! Den har förstört redan tillräckligt för mig och jag får ta valet om jag skall fortsätta i samma takt och låta hela bygget rasa till sist eller göra det bästa utav situationen så länge det ännu är möjligt!
Under veckosluten har jag börjat ta upp gamla fritidsintressen.. Kolla runt i din omgivning, kanske du har nåt projekt liggandes någonstans du länge funderat på att ta itu med men inte haft "tid"?
Stanna upp och fundera. Tänk efter! Är alkohol så jävla viktigt egentligen? behöver vi den egentligen för att kunna överleva?
Kanske du också konstaterar efter en nykter månad eller 2 liksom jag att vissa man kallade "vänner" så var enbart såna typer man drack med och de skulle knappast inte ställa upp för en annars. Det kallar jag inte en vän, utan en person som man har som stödpelare när man var ute så de inte skulle kännas allt för obekvämt att spilla i sig stora mängder brännvin! Man var så att säga 2 som jobbade på samma linje.
Så har jag upplevt det!