2023-12-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electionday
Som det känns just nu... ja. Jag har helt enkelt vägrat gå upp i boxningsringen mot Kung Alkohol den senaste månaden.
Det är starkt jobbat! Det är verkligen en kamp när alkoholen väl satt klorna i en. Här blir det också alkoholfritt både till Jul och nyår (utan att behöva förklara sig, så man slipper tjat).

Kämpa på allihop!
Citera
2023-12-22, 23:41
Medlem
Vet inte om det varit uppe tidigare det är en väldigt lång tråd..

Men jag undrar hur ni gör när alkoholsuget börjar förhandla med förnuftet.

Hur gör man för att vinna varje gång?

Kan inte förklara det bättre men ni som vet förstår.
Citera
2023-12-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e4norr

Det som funkat på mig är
1. Aldrig ha alkohol hemma så att det blir en större process om man väl bestämt sig för att dricka.
2. Förbättra din fysik med träning
3. Minska stressen i vardagen (jag bytte jobb för att minska ner stressen bland annat)
4. Jobba in rutiner för en bra sömn
5. Försöka intala sig själv att all alkohol man dricker är ett lån av sin psykiska och fysiska hälsa. Man måste tillslut betala tillbaka och det med hög ränta. I långa loppet är det aldrig värt det.
Citera
2023-12-23, 17:11
Medlem
Citat:

Aldrig ha alkohol hemma är nummer 1.
Men sen för min del tänker jag på alla dom gånger det spårat, dom gångerna jag helst vill glömma pga all skam, när jag tänker på sånt som skadat mig i längden så klarar jag oftast att stå emot för jag vill aldrig mer vakna upp med den ångesten igen.
Citera
2023-12-23, 20:01
Medlem
Citat:

Läs på om bukspottkörtelinflammation så kanske det dämpar lite.
Citera
2023-12-24, 14:40
Medlem
God nykter jul på Er, hoppas ni mår bra allihop! Här är läget lugnt, alkoholfria glöggen smakade helt ok i år

Kämpa på!
Citera
2023-12-24, 17:45
Medlem
God Jul på er kamrater!
Citera
2023-12-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
God nykter jul på Er, hoppas ni mår bra allihop! Här är läget lugnt, alkoholfria glöggen smakade helt ok i år

Kämpa på!

Kalle Anka gör sig bäst nykter.... 🎅
Citera
2023-12-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Det som funkat på mig är
1. Aldrig ha alkohol hemma så att det blir en större process om man väl bestämt sig för att dricka.
2. Förbättra din fysik med träning
3. Minska stressen i vardagen (jag bytte jobb för att minska ner stressen bland annat)
4. Jobba in rutiner för en bra sömn
5. Försöka intala sig själv att all alkohol man dricker är ett lån av sin psykiska och fysiska hälsa. Man måste tillslut betala tillbaka och det med hög ränta. I långa loppet är det aldrig värt det.

1. Redan gjort
2. Redan gjort
3. Inte möjligt just nu, jag behöver pengarna.
4. Redan gjort
5. Jättebra. Tack. Jag ska ta med mig denna. Det är ett bra argument i förhandlingen.
Citera
2023-12-25, 04:25
Medlem
Citat:

Gör en konsekvensfilm. Här står lite om hur man kan göra

"Dämpa alkoholsug genom att göra en film - SMART Recovery Sverige" https://www.smartrecoverysverige.se/alkoholsug/dampa-alkoholsug-genom-att-gora-en-film/

Min egen sån film jag körde i mitt huvud hjälpte mig otroligt mycket när sugen kom...

Lycka till!
Citera
2023-12-29, 01:01
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Kanske lite kontroversiellt men många av er som blivit nyktra har ju haft en familj. Det är ju ganska stor skillnad om man inte har något att återvända till, dvs fru barn mm. Hur fungerar det för någon som är ensam? där alkoholen är ett substitut för ensamhet?
Citera
2023-12-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Kanske lite kontroversiellt men många av er som blivit nyktra har ju haft en familj. Det är ju ganska stor skillnad om man inte har något att återvända till, dvs fru barn mm. Hur fungerar det för någon som är ensam? där alkoholen är ett substitut för ensamhet?

Inte så kontroversiellt tycker jag att vilja diskutera detta... Jag var ensam när jag blev nykter för snart 8 år sedan. Just nu är jag ensam igen... Fast jag är inte känslomässigt ensam längre utan jag är just nu för mig själv. Jag har en fin kontakt med mitt senaste ex. Vi passade inte ihop bara. Inget mer med det... Man lever ju i tillfrisknande om man sköter nykterheten rätt. Utvecklar mig själv och går på självhjälpsmöten ( SMART Recovery Sverige) mm med likasinnade. Så det behövs liksom ingen familj att gå tillbaka till för att bli nykter.

Känner man sig ensam bör man ju se sig om lite mer aktivt efter nya vänskaper och kanske ny kärlek. Nej, jag säger inte att det alltid är lätt... Men det går. Att sluta supa handlar om så mycket mer än att bara skruva på korken på flaskan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in