2014-06-19, 01:36
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Det är ju sant kanske... Babblar sönder öronen på mina vänner i vardagliga situationer, så det kan ju var skönt för dem att slippa det, för en gångs skull

Ja, jag pratade faktiskt med en väninna idag, om att jag funderar på att avsluta.

Men som vanligt är det inte så enkelt, pga av kärlek och praktiska saker, så det är något jag verkligen vill tänka över ordentligt... Jag tänker ju ändå att om jag väl kunde bestämma mig, så borde ju han också kunna...

Jag ska iallafall ställa ett ultimatum. Vi båda är i beroendeställning av varandra just nu. Jag får inte jobba tillräckligt mycket pga nytt jobb i ny stad, så hans inkomst är ju viktig.
Han är beroende av mig då han har betalningsanmärkning och inte står i någon bostadskö alls (jag äger vår lägenhet).

Anledningen att jag tar upp det praktiska, är att det borde skrämma honom med ett ultimatum (kanske han blir lika rädd som jag var när jag slutade?).

Det är ju iallafall värt ett försök, innan jag tar ett beslut om uppbrott.

Tack föresten!!

alltså du borde verkligen dumpa honom, han drar verkligen ner dig jättemycket. ett råd från en tjej till en annan. jag är 29 idag och hade en killkompis som i princip bodde hos mig för ett par år sen när jag drack som mest. vi försökte också sluta men han tjatade alltid om nästa gång vi skulle dricka öl och annat som var väldigt tröttsamt att höra på. han var typ beroende av mig, snyltade på mig som fan, mat, öl, pengar, cig, fimpar, you name it. allt som var gratis var gott. ruttnade totalt och kastade ut han. men det var jävligt jobbigt och just då kändes det som en omöjlig grej trots att han var så jävlig. du måste vara stark! jag håller med föregående talare, DU e viktigast i ditt liv. enough said.

*ryggdunk*
Citera
2014-06-19, 13:04
Medlem
7 veckor idag! Problemet att låta bli att dricka känns som att det nu är förbi, har inget sug eller lust att dricka. Jobbar på problem jag har med mig själv istället, som förut har maskerats med alkoholen.

Glad nykter midsommar nu alla som krigar med detta!
Citera
2014-06-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
7 veckor idag! Problemet att låta bli att dricka känns som att det nu är förbi, har inget sug eller lust att dricka. Jobbar på problem jag har med mig själv istället, som förut har maskerats med alkoholen.

Jag är i liknande situation efter ca 10 veckor. Har inget sug heller. Nu gäller det bara att parera ev sug när man börjar må bättre. Trevlig midsommar på dig med!
Citera
2014-06-19, 21:08
Medlem
Ska bli mysigt imorgon att äta lite gott och vakna utan bakfylla och ångest på midsommardagen. Trevlig midsommar alla som kämpar på!
Citera
2014-06-20, 12:33
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag är i liknande situation efter ca 10 veckor. Har inget sug heller. Nu gäller det bara att parera ev sug när man börjar må bättre. Trevlig midsommar på dig med!

Starkt jobbat! Jag har haft förmånen att få vara nykter i några år och jag har inte haft något sug efter alkohol, dock har jag haft några riktigt jobbiga perioder och tillfällen där "suget" efter att fly känslor, ansvar och döva har varit starkt men tanken på att ta till alkoholen eller någon annan drog fanns inte. Jag körde ner mig med alkoholen så jävligt i slutet och jag vet att det blir där jag kliver på igen så att avstå känns inte svårt.

Att sluta dricka alkohol är det primära men att bearbeta känslomässiga och mentala problem är jätteviktigt. Det ska vara behagligt att vara nykter och inte en plåga.

Ha en riktigt skön nykter midsommar allihopa och slipp att vakna upp imorgon med ångest, skrik och panik. Det är ni värda.
Citera
2014-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Starkt jobbat! Jag har haft förmånen att få vara nykter i några år och jag har inte haft något sug efter alkohol, dock har jag haft några riktigt jobbiga perioder och tillfällen där "suget" efter att fly känslor, ansvar och döva har varit starkt men tanken på att ta till alkoholen eller någon annan drog fanns inte. Jag körde ner mig med alkoholen så jävligt i slutet och jag vet att det blir där jag kliver på igen så att avstå känns inte svårt.

Att sluta dricka alkohol är det primära men att bearbeta känslomässiga och mentala problem är jätteviktigt. Det ska vara behagligt att vara nykter och inte en plåga.

Ha en riktigt skön nykter midsommar allihopa och slipp att vakna upp imorgon med ångest, skrik och panik. Det är ni värda.
Jag tar tag i både problem och känslor nu på ett sätt som faktisk ger stimulans på grund av styrka och högre självkänsla. Tidigare sköt man upp allting och förträngde med ölens hjälp. Du verkar ha hittat dig själv och strongt att du skriver här även fast du hållit upp i flera år.
Citera
2014-06-21, 11:56
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Jag tar tag i både problem och känslor nu på ett sätt som faktisk ger stimulans på grund av styrka och högre självkänsla. Tidigare sköt man upp allting och förträngde med ölens hjälp. Du verkar ha hittat dig själv och strongt att du skriver här även fast du hållit upp i flera år.

Det låter jättebra, fortsätt så. Det finns de som säger att de är nyktra men egentligen, i mina ögon, så är de bara promillefria. De har ingen alkohol i kroppen men har samma beteenden och leverne som när de drack och det är oftast bara en väntan på att supa till igen. Ordet nykter betyder klarsynt så det är det vi behöver bli för att bli nyktra på riktigt. Det och att göra en helomvändning i det mesta såsom att gå emot rädslor, släppa ut och agera på känslor istället för att trycka undan dom, vara ärliga, våga be om hjälp och en hel del till men det kommer med tiden.

För min del började resan in i nykterheten med ett par avgiftningar och två resor på behandlingshem och sedan ett rätt långt och omfattande arbete med mig själv på hemmaplan och fastän jag har kommit en liten bit på väg och ja, kanske har jag börjat hitta mig själv äntligen, blir jag nog aldrig klar med att utvecklas och växa som människa. Livet är rätt ballt idag faktiskt och har fått en helt ny innebörd.

Kom på mig själv att jag satt och log när jag skrev det sista i inlägget. Innan jag blev nykter hatade jag allt och alla, och mest av allt mig själv och log, det gjorde jag aldrig. Idag är det inte så längre och det är jag tacksam för.
Senast redigerad av Moparornocar 2014-06-21 kl. 11:58.
Citera
2014-06-22, 10:31
Medlem
Mickehooks avatar
Jag vill bara meddela er alla att jag hatar alkohol idag efter 3 dagars smygsupande.
Har inte varit asfull men full. Funderar på att ha en vit period som vanligt efter några dagars alkohol marinad av mig själv.

hur ska man hålla motivationen uppe då?
Jag gör inte bort mig, blir nästan aldrig asfull och har väl egentligen inte några problem som går att ta på som hänger ihop med alkohol, men jag klarar fan inte av en vit månad så då borde jag väl ha någon form av beroende även om det ännu inte eskalerat till ett missbruk...

fyfan för alkohol och bakfylleångest!
FYFAN, skriker jag i vredesmod, tyst för att inte skrämma barnen såklart.
Knyter min näve i fickan gör jag också minsann.
Citera
2014-06-22, 12:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickehook
Jag vill bara meddela er alla att jag hatar alkohol idag efter 3 dagars smygsupande.
Har inte varit asfull men full. Funderar på att ha en vit period som vanligt efter några dagars alkohol marinad av mig själv.

Jag gör inte bort mig, blir nästan aldrig asfull och har väl egentligen inte några problem som går att ta på som hänger ihop med alkohol, men jag klarar fan inte av en vit månad så då borde jag väl ha någon form av beroende även om det ännu inte eskalerat till ett missbruk...

Du får bestämma dig, bara du kan ju göra det.
Mitt råd till dig är att du innerst inne bestämmer dig för att "alkohol funkar inte för mig".
Gör det INNAN det blir för sent!
Citera
2014-06-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickehook

Jag tänkte också så hela tiden, klarar ju att jobba, betala mina räkningar osv även om jag kanske dricker lite för mycket. Men nu när jag blivit nykter märker jag att det inte bara handlar om rena misär problem, utan att man inte lever sitt liv till den maximala kapaciteten när man hela tiden dricker.

Om du skulle vara nykter i några månader så lovar jag dig att du med nyktra ögon skulle se att du hade mängder av egentliga problem under tiden som du skrev den texten.

Å sen tycker jag att när du lägger upp din vita period så tänkt inte, "nu ska jag vara nykter en månad och sen har jag varit duktig å ska supa igen!" den har man gjort, å då tar man inte tag i sig själv under tiden, utan ser det bara som en uthållighetstävling för att sen få en belöning vid slutet.

Sätt upp ett mål om att du ska vara nykter ett tag, å när du har lyckats med det så känn efter, har du mått bättre av detta? Då kanske du ska fortsätta med nykterheten helt enkelt!

Denna sidan tycker jag har fungerat bra för mig också, Karolinska Institutets onlinetjänst för att hjälpa mot alkoholproblem. https://echange.rg1.se/start
Citera
2014-06-22, 13:23
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Jag tänkte också så hela tiden, klarar ju att jobba, betala mina räkningar osv även om jag kanske dricker lite för mycket. Men nu när jag blivit nykter märker jag att det inte bara handlar om rena misär problem, utan att man inte lever sitt liv till den maximala kapaciteten när man hela tiden dricker.

Om du skulle vara nykter i några månader så lovar jag dig att du med nyktra ögon skulle se att du hade mängder av egentliga problem under tiden som du skrev den texten.

Å sen tycker jag att när du lägger upp din vita period så tänkt inte, "nu ska jag vara nykter en månad och sen har jag varit duktig å ska supa igen!" den har man gjort, å då tar man inte tag i sig själv under tiden, utan ser det bara som en uthållighetstävling för att sen få en belöning vid slutet.

Sätt upp ett mål om att du ska vara nykter ett tag, å när du har lyckats med det så känn efter, har du mått bättre av detta? Då kanske du ska fortsätta med nykterheten helt enkelt!

Denna sidan tycker jag har fungerat bra för mig också, Karolinska Institutets onlinetjänst för att hjälpa mot alkoholproblem. https://echange.rg1.se/start

Hur fungerar den onlinetjänsten? Jag blir nyfiken. Ska man bara besvara frågor eller är det någon typ av daglig kontakt om hur man ska tänka och hålla sig nykter? Utveckla gärna om hur det går till.
Senast redigerad av Muhamedsson 2014-06-22 kl. 13:32.
Citera
2014-06-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Hur fungerar den onlinetjänsten? Jag blir nyfiken. Ska man bara besvara frågor eller är det någon typ av daglig kontakt om hur man ska tänka och hålla sig nykter?

Det är blandat med faktablad, man får hjälp med tänket att se fördelar nackdelar, skapa mål, får hjälp med at upptäcka risksittuationer, krisplaner osv. Man får en övning i veckan att göra i 6 veckor och där imellan ska man registrera sug och konsumtion så ofta man kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in