2011-05-24, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
Aaah fyfan vad härligt. Sommaren måtte vara den bästa årstiden att vara nykter på (och den jobbigaste kanske?). Blir min första sommar helnykter. Ser fram emot det. Mycket.

Jo sinnena tar in allt klart nu det är som man blir lite hög av klarheten i huvudet sinnena tar mkt starkare intryck.

Fåglarna har tom börjat höras jag tycker dom låter väldigt högt men jag uppskattar sången
dygnet runt

Jag kan se framåt i framtiden nu det var omöjligt för ett år sen.

Nej sommaren blir bättre om man inte dricker det som kan vara svårt är trycket utifrån att man ska dricka vissa envisas ännu mer att pressa på en att dricka när man avstår.

Det är oftast dom som själva som dricker för mkt som pressar.
Citera
2011-05-29, 00:25
Medlem
Drozds avatar
En rätt intressant artikel om tjugoåriga Sarah som drack tre liter vin per dag och sedan blev nykter:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/i-fyllan-fann-sarah-sin-falska-trygghet_3441515.svd
Citera
2011-05-29, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En rätt intressant artikel om tjugoåriga Sarah som drack tre liter vin per dag och sedan blev nykter:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/i-fyllan-fann-sarah-sin-falska-trygghet_3441515.svd

Detta är bara 12-Stegspropaganda. På med bullshitfiltret.
Citera
2011-05-29, 07:22
Medlem
Daddy Staphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Detta är bara 12-Stegspropaganda. På med bullshitfiltret.

Vad snackar du om?
Citera
2011-05-30, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Staph
Vad snackar du om?
Om du varit på tolvstegsmöten känner du igen annonsen som en "delning" eller en "lifestory".

Hur det var, vad som hände och hur det blev, dessa tre ska en delning innehålla.

-Precis som i annonsen var det ju alltid misär och elände, känslomässigt och/eller fysiskt och ekonomiskt.

-Vad som hände är "kapitulationen", tolvstegsprogrammet, minnesotabehandling (samma sak) eller annat programrelaterat.

Hur det är nu, ja det är solsken och fågelkvitter, massor med vänner och blabla tack vare "programmet".

man kan urskilja några av stegen i texten, tex steg 1:
"Kapitulationen var början på tillfrisknandet. Hon var på behandlingshem i sex veckor och började gå regelbundet i självhjälpsgrupper."

Steg 11:
"Det är något jag tackar för varje morgon och kväll."
osv.

Texten förklarar grundligt att Sarah inte är som andra människor, hon förstår bara en annan alkoholist. Precis så vill tolvstegsprogrammet att medlemmarna ska tänka för att hålla dem kvar och finansiera sekten (ja, cheferna tjänar miljoner varje år).

Det är numera konstaterat att tolvstegsprogrammet är verkningslöst mot alkoholism, till och med hälsovådligt.

På med bullshitfiltret.
Citera
2011-05-30, 07:37
Medlem
brunstigs avatar
Vart nykter rätt länge nu, mår bättre för varje dag dock är vissa dagar tunga då verkligheten kommer ikapp en.

Tänkte fråga om det är någon i denna tråd som sitter på några tips på hur man bryter med sitt gamla umgänge?

Känns som de naglar sig fast o försöker dra mig in mig i missbruk igen.
Citera
2011-06-07, 16:19
Medlem
Thisblowsasss avatar
Min relation till alkohol känns så konstig. Jag har inte några större problem med att vara nykter men jag vill ändå alltid vara full. På senare tid har jag nästan alltid börjat dricka ensam för att sedan hänga med vänner högst någon timme, sedan smita iväg och fortsätta dricka själv.

Dricker ibland på vardagarna för att jag är ledsen eller till och med för att det bara är fint väder. Snor även en massa sprit eftersom jag inte är tjugo än.

Har haft hjälp förut hos en beroendemotagning och nu funderar jag på att gå dit igen. Vad tycker ni?

Jag känner mig ju inte som en alkoholist men i snitt skulle jag säga att jag dricker var tredje dag, ibland varannan. Full nu tillexempel.
Citera
2011-06-07, 18:13
Medlem
Flickidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisblowsass
Min relation till alkohol känns så konstig. Jag har inte några större problem med att vara nykter men jag vill ändå alltid vara full. På senare tid har jag nästan alltid börjat dricka ensam för att sedan hänga med vänner högst någon timme, sedan smita iväg och fortsätta dricka själv.

Dricker ibland på vardagarna för att jag är ledsen eller till och med för att det bara är fint väder. Snor även en massa sprit eftersom jag inte är tjugo än.

Har haft hjälp förut hos en beroendemotagning och nu funderar jag på att gå dit igen. Vad tycker ni?

Jag känner mig ju inte som en alkoholist men i snitt skulle jag säga att jag dricker var tredje dag, ibland varannan. Full nu tillexempel.

Tjaa, mina varningsklockar ringer rätt bra när jag läser din text! Om du fortsätter såhär som du gör nu, hur tror du då ditt liv ser ut om 10-15 år? Började i princip lite som dig när jag var runt 19-20 år. Började dricka hemma själv, dricka lite öl på vardagar, förkröka innan förkrökat osv, till att efter några år övergå till ett ensamdrickande dagligen. Krökade på tills för 8 månader sen. Missat sjukt jävla mycket under åren i fylledimman! Tretton år! Bortsupna! så, ju tidigare du inser problemen och är villig att ta tag i dem desto bättre. Och jag anser att du verkar ha problem med alkohol.
Citera
2011-06-07, 18:18
Medlem
Flickidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Vart nykter rätt länge nu, mår bättre för varje dag dock är vissa dagar tunga då verkligheten kommer ikapp en.

Tänkte fråga om det är någon i denna tråd som sitter på några tips på hur man bryter med sitt gamla umgänge?

Känns som de naglar sig fast o försöker dra mig in mig i missbruk igen.

Byt mobilnr.
Flytta.
Lägg ned facebook.
Be dom dra åt helvete.
Svara ej när dom ringer.

Alltså, om dom vet att du har problem med spriten och ändå försöker få dig att kröka så be dom dra åt helvete. Inga polare som gör så... Om det är så att dessa personer oxo har problem med alkoholen kanske det även där är dags att dumpa dem. Har ni något annat gemensamt än att dricka
Citera
2011-06-09, 08:39
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
Byt mobilnr.
Flytta.
Lägg ned facebook.
Be dom dra åt helvete.
Svara ej när dom ringer.

Alltså, om dom vet att du har problem med spriten och ändå försöker få dig att kröka så be dom dra åt helvete. Inga polare som gör så... Om det är så att dessa personer oxo har problem med alkoholen kanske det även där är dags att dumpa dem. Har ni något annat gemensamt än att dricka

Nej, jag har inte insett det själv under min tid i dimman men det är bara alkoholen som förenar oss. Jag försöker vara rak och tydlig mot dem men ändå inte otrevlig.
Har bytt nr nu iaf så får hoppas det hjälper sen byter jag bostad i Augusti(visserligen av en annan anledning men det passar ju rätt bra).
Citera
2011-06-09, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Texten förklarar grundligt att Sarah inte är som andra människor, hon förstår bara en annan alkoholist. Precis så vill tolvstegsprogrammet att medlemmarna ska tänka för att hålla dem kvar och finansiera sekten (ja, cheferna tjänar miljoner varje år).

Menar du att det är en falsk historia? Sarah Linderoth och Happymess finns ju iallafall på riktigt... Det är bara att googla
Citera
2011-06-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldirith
Menar du att det är en falsk historia? Sarah Linderoth och Happymess finns ju iallafall på riktigt... Det är bara att googla

Jag säger inte att historian är falsk, vad jag säger är att Sara bajsar ur sig programfloskler, dogmer i media. Hon utövar det tolfte steget som lyder enligt följande:

"När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett inre uppvaknande försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter." Alldeles bredvid annonsen finns länkar till AA, Alanon osv.

Hon tror säkert att det hon säger är sant men vad hon säger är inplanterade dogmer. Du kan läsa om mental styrning, mind control här:
http://missbruksportalen.blogspot.com/2011/02/vad-ar-mind-control.html

Vad som är skönt att se är att det inte längre står utskrivet i annonserna att "AA räddade mitt liv" eftersom det blir mer och mer känt bland gemene man att AA är just Bullshit. På med bullshitfiltret.

Ps. Jag såg att hon ska dela sin lifestory eller vad hon nu ska säga i radio också. Vi kan ju roa oss med att bocka av dogmer. Ds
Senast redigerad av fullgubben 2011-06-09 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in