2008-04-15, 17:24
  #1945
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Jag var nere på torget i byn idag och hittade nåt som kallades orientaliskvallmo eller nåt sånt. På baksidan stod det papaver utan nåt ord efteråt och på framsidan va det bild på röda vallmoblommor. Är detta opiumvallmo? Det hade ju varit surt om man la ner tid och möda på att odla dom öch man inte fick ut nåt av det.

Skit. Eller skit och skit. Skitfrön i det syfte Du tänker så dem för.
Citera
2008-04-15, 17:29
  #1946
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Skit. Eller skit och skit. Skitfrön i det syfte Du tänker så dem för.

Så dom fungerar inte till det jag hade tänkt att använda dom till eller?

Det fanns en till sort som hette sibirisk vallmo också. Nån som känner till dessa?

Tack för omtanken, knarko87.
Citera
2008-04-15, 17:35
  #1947
Medlem
oscar1616s avatar
Om du ska lägga ner tid på en odling är det lika bra att du ser till att det blir rätt, åk till vilken blom/trädgårdsaffär som hällst där har de garanterat för en billigt penning. Vilka sorter som funkar kan du hitta i första inlägget på tråden
Citera
2008-04-15, 17:36
  #1948
Bannlyst
Kolla upp en massa bilder på massa olika papaver somniferum sorter så lär du ju hitta den där nån stans.
Citera
2008-04-15, 17:42
  #1949
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Om du ska lägga ner tid på en odling är det lika bra att du ser till att det blir rätt, åk till vilken blom/trädgårdsaffär som hällst där har de garanterat för en billigt penning. Vilka sorter som funkar kan du hitta i första inlägget på tråden

Saken är denna att jag bor i Oslo och jag har ingen aning om var man ska köpa dessa fröerna. Jag va runt i byn idag och hittade vallmo frön på ett ställe bara och det är dom två sorterna som jag skrivit tidigare. Är det nån som vet hur det är med vallmo och lagen i Norge? Det kanske är därför dom inte säljer några bra vallmosorter.
Citera
2008-04-15, 18:05
  #1950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Saken är denna att jag bor i Oslo och jag har ingen aning om var man ska köpa dessa fröerna. Jag va runt i byn idag och hittade vallmo frön på ett ställe bara och det är dom två sorterna som jag skrivit tidigare. Är det nån som vet hur det är med vallmo och lagen i Norge? Det kanske är därför dom inte säljer några bra vallmosorter.

Det ska nog inte vara några problem tror jag.
Citera
2008-04-15, 18:06
  #1951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Kolla upp en massa bilder på massa olika papaver somniferum sorter så lär du ju hitta den där nån stans.

Dom ser ju likadana ut allihop tycker jag.
Citera
2008-04-15, 18:44
  #1952
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
De gror iaf. Nu har man gått runt i trädgården som en Afghansk bonde och sått.

Mina små som kom upp som jag sådde inomhus som ett test har dött. Det är riktigt svårt att hålla dem vid liv inomhus.
Citera
2008-04-15, 18:59
  #1953
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarko87
Dom ser ju likadana ut allihop tycker jag.

Har hittat en bra illustration som jag tappat bort. Man ser verkligen skillnaden mellan somniferum vs dem andra. Somniferums frökappslar är liksom bollar medan andra sorter är avlånga.
Citera
2008-04-15, 19:18
  #1954
Medlem
Charlie Chickens avatar
Är det någon som känner till vilka som är de bästa platserna och lämpligaste förhållandena om man vill odla opium utomhus?
Bor för övrigt i Mälardalen och har tillgång till både ängsmark och skog med möjlighet till att odla nära vatten.
Citera
2008-04-15, 23:39
  #1955
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Chicken
Är det någon som känner till vilka som är de bästa platserna och lämpligaste förhållandena om man vill odla opium utomhus?
Bor för övrigt i Mälardalen och har tillgång till både ängsmark och skog med möjlighet till att odla nära vatten.

Jag tror att det går bra nästan överallt.

Finns det nån norrman här på fb som vet var i Oslo jag kan köpa papaver somniferum/opievallmo-frön?

Jag undrade också om det är några speciella lagar angående vallmo här i grannlandet?
Citera
2008-04-15, 23:52
  #1956
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Jag tror att det går bra nästan överallt.

Finns det nån norrman här på fb som vet var i Oslo jag kan köpa papaver somniferum/opievallmo-frön?

Jag undrade också om det är några speciella lagar angående vallmo här i grannlandet?

impecta.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in