2008-04-04, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Oj det där var ju bra information! jag trodde man fick ut ungefär 0.2 per kapsel.
Men är det säkert att en hektar är 10.000 m2??
Grejen för mig är att jag ser själva odlandet som det kula och resten som en trevlig bonus, så det är fortfarande värt det.

Hektar 10.000m2
Tunnland 5000m2

It´s true....
Citera
2008-04-06, 19:36
Medlem
piratkaptens avatar
Jag har inte riktigt orkat leta upp en bra plats för årets lite mer storskaliga odlande, men har ändå just tjyvstartat med ett femtiotal Hen And Chickens sådda på en djup plåt fylld med jord.

Väntar med spänning
Citera
2008-04-07, 01:39
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creed Bratton
Och ännu värre cyklar man nog runt om man på allvar tror att man ska kunna tjäna pengar på det.

Varför säger Du att man inte kan tjäna pengar på det? En flaska Laudanum går helt klart att sälja. Har läst om en del här på FB som köper relativt dyra tokade vallmo och en köpte för tusentals kronor.
Citera
2008-04-07, 20:44
Medlem
wsbs avatar
Odla med UV-lampa i garderob

Vad tror ni om detta? Några krukor i garderoben med en stark lampa (kallas de UV-lampor?) och ett frekvent vattnande. Lär det funka bra? Bör lampan släckas emellanåt eller trivs papaver somniferum i konstant ljus?
Citera
2008-04-07, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Vad tror ni om detta? Några krukor i garderoben med en stark lampa (kallas de UV-lampor?) och ett frekvent vattnande. Lär det funka bra? Bör lampan släckas emellanåt eller trivs papaver somniferum i konstant ljus?

Det ska fungera med hps iaf, men säkert mycket svårare än att odla hampa (vilket iofs är lätt så dålig jämnförelse där ).
Varför inte odla dem utomhus där D trivs? även här uppe i vårt usla klimat.
Citera
2008-04-07, 21:00
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSerpent
Det ska fungera med hps iaf, men säkert mycket svårare än att odla hampa (vilket iofs är lätt så dålig jämnförelse där ).
Varför inte odla dem utomhus där D trivs? även här uppe i vårt usla klimat.

Vad är hps?

Svårt eller inte, get high or die trying... eller nåt. Kom gärna med argument varför det skulle vara sämre att odla i garderoba med tillgång till starkt ljus och vatten kontinuerligt gentemot utomhus i Sverige. Anledningen till att jag vill odla hemma är dels för att det känns säkrare på något sätt (bortsett om det blir husransakan), samt att jag förutom produkten även vill ha plantorna här så att jag kan gosa om dem.
Citera
2008-04-07, 21:10
Medlem
Ålens avatar
Finns det andra alternativa sätt att tillgodose sig innehållet i en frökapsel ifrån opievallmo bortsett ifrån att göra rökopium? Kan man käka frökapsel direkt? Inte för att det skulle ge lika mycket rus som att röka utvunnet, torkat opium men nåt måste man ju få i sig? Kan man exempelvis hacka ner en torkad eller färsk frökapsel och svälja och vänta sig få något rus? Eller göra något te av frökapseln?

Kom gärna med tips Ni som möjligen fått något av de nämnda tillvägagångssätten att funka och vilka sorter Ni använt. Säkert har detta tidigare gåtts igenom i tråden men orkar inte gå igenom allt.

En undring till. Vid tågstationen här hemma växer en jädra massa opiumvallmo om sommaren. Men kan detta vara potenta sorter? Antar ju att det är Kommunen som satt ut dem. Någon som i sin hemkommun testat Kommunens "opiumodlingar" där Ni bor? Men man vet ju aldrig. Vore tjyst ju.
Citera
2008-04-07, 21:12
Medlem
Citat:
Kom gärna med argument varför det skulle vara sämre att odla i garderoba med tillgång till starkt ljus och vatten kontinuerligt gentemot utomhus i Sverige.
Vallmo trivs svalt. Har du svalt i din garderob över sommaren?

Å andra sidan ser du en fördel i början av tråden:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=841314&postcount=36

Du bör även få plats med fler plantor utomhus än i din garderob.. inte sant?
Citera
2008-04-07, 21:13
Bannlyst
Citat:
Vad är hps?

Svårt eller inte, get high or die trying... eller nåt. Kom gärna med argument varför det skulle vara sämre att odla i garderoba med tillgång till starkt ljus och vatten kontinuerligt gentemot utomhus i Sverige. Anledningen till att jag vill odla hemma är dels för att det känns säkrare på något sätt (bortsett om det blir husransakan), samt att jag förutom produkten även vill ha plantorna här så att jag kan gosa om dem.

Okey det köper jag.

Vallmo har (thank U piratkapten) krav på låg natt-tempratur vilket gör det svårt innomhus? något sådant.
Men jag har sett det ske (innomhus odling av vallmo då), så visst kan man om man vill.

Hps är en lampform som även kallas högtrycksnatrium (kräver en ballast), man kan inte skruva in den i en vanlig lampsockel då. Utan får köpa lampa + ballast.
Även läst att led-ljus går att använda (diodrar).
Senast redigerad av TheSerpent 2008-04-07 kl. 21:15.
Citera
2008-04-14, 09:55
Medlem
Citat:
Vad är hps?

Risken som blir när man planterar dem ute är ju försumbar. Inte som Majaplantor där frön kan kosta mellan 50-900 kr.

1000 Papaver Somniferumfrön kostar typ 15 kr.

Sen slipper man betala elkostnader ute. Vattning brukar sköta sig självt. Man slipper riskera att plantorna dör av överhettning. Slipper husransakan.
Citera
2008-04-15, 15:07
Medlem
hejdamans avatar
Jag var nere på torget i byn idag och hittade nåt som kallades orientaliskvallmo eller nåt sånt. På baksidan stod det papaver utan nåt ord efteråt och på framsidan va det bild på röda vallmoblommor. Är detta opiumvallmo? Det hade ju varit surt om man la ner tid och möda på att odla dom öch man inte fick ut nåt av det.
Citera
2008-04-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Jag var nere på torget i byn idag och hittade nåt som kallades orientaliskvallmo eller nåt sånt. På baksidan stod det papaver utan nåt ord efteråt och på framsidan va det bild på röda vallmoblommor. Är detta opiumvallmo? Det hade ju varit surt om man la ner tid och möda på att odla dom öch man inte fick ut nåt av det.

Intressant fråga. Är det ingen som kan hjälpa den stackars pojken? Jag hade hjälpt dig om jag hade kunnat.
Senast redigerad av knarko87 2008-04-15 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in