2008-04-16, 00:00
  #1957
Medlem
hejdamans avatar
Jag menade på byn. Om det finns en motsvarighet till blomsterlandet eller liknande.
Citera
2008-04-16, 00:59
  #1958
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Har hittat en bra illustration som jag tappat bort. Man ser verkligen skillnaden mellan somniferum vs dem andra. Somniferums frökappslar är liksom bollar medan andra sorter är avlånga.

Läste nånstans att papaver somniferum aldrig har småhår på stammen, och att bladen gick mer högre upp efter stammen.
Jag har inte fattat fören nu att kapslarna sitter innanför blomman och blir kal efter att kronbladen fallat av. Stämmer det?
Då blir det väl en kapsel per blomma eller?
Citera
2008-04-16, 02:42
  #1959
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Läste nånstans att papaver somniferum aldrig har småhår på stammen, och att bladen gick mer högre upp efter stammen.
Jag har inte fattat fören nu att kapslarna sitter innanför blomman och blir kal efter att kronbladen fallat av. Stämmer det?
Då blir det väl en kapsel per blomma eller?

Bladen ser ut som sallad. Andra sorter har ormbunkeliknande blad. Andra sorter är väldigt håriga.

Det stämmer.
Citera
2008-04-18, 15:32
  #1960
Medlem
var och kikade på min jord igår och ingenting har hänt än
Citera
2008-04-19, 10:25
  #1961
Medlem
Falske_bengts avatar
Gött då var det dax att odla sin första omgång ute. Jag vet inte om det bara är jag, men mitt största problem är att hitta ett bra ställe att odla.
och då bor jag ändå ute på landet typ.
jag kan ju inte bara strö frön hur som helst på åkrarna?
någon som vet hur området ska se ut för att det ska vara optimalt för att odla vallmo?

Naturligtvis så odlar jag fjädervalmo. 1 för att på norska heter det opiumvalmo, 2 för att den är lättast att få tag på och 3 så har den rätt bra opiumhalt.
målet är ju att beställa tazzies från nätet.
Citera
2008-04-19, 11:24
  #1962
Medlem
Bläckfiskens avatar
Soligt läge, helst inte alltför varmt. Åkerjord låtewr fullt gångbart. Använd denna vackra dag att göra ditt utsäde =) Hög tid nu, min vän. Våra små Papaver-vänner vill helst ha lite svalare nattemp för att gro optimalt. Vänta inte längre =)
Citera
2008-04-19, 23:34
  #1963
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bläckfisken
Soligt läge, helst inte alltför varmt. Åkerjord låtewr fullt gångbart. Använd denna vackra dag att göra ditt utsäde =) Hög tid nu, min vän. Våra små Papaver-vänner vill helst ha lite svalare nattemp för att gro optimalt. Vänta inte längre =)

Runt 10gr då??
Citera
2008-04-20, 14:53
  #1964
Medlem
Bläckfiskens avatar
10-12 grader är en bra temperatur för Somniferum att gro. Nattemperaturen är viktigast. Det ska vara svala nätter, och sol på dagen. Mina börjar växa på allvar nu.
Citera
2008-04-21, 06:35
  #1965
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Så djävla ledsamt att man inte kan och får ta och göra the på denna underbara växt.
Citera
2008-04-21, 07:32
  #1966
Medlem
oscar1616s avatar
Vadå inte kan? för det andra får man väl ovetandes lägga växtdelarna i vatten, det är väl när vattnet kommer in i munnen som de blir olagligt? Annars så stavas det TE i sverige
Citera
2008-04-21, 08:21
  #1967
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Vadå inte kan? för det andra får man väl ovetandes lägga växtdelarna i vatten, det är väl när vattnet kommer in i munnen som de blir olagligt? Annars så stavas det TE i sverige

För det första: Gör en "QUOTE" Så att man kan se när någon svarar på inlägg. För det andra: Det är inte så kul att bli torsk på opioider (Det är skitkul, dock inte här och i denna tidsåldern). Skall jag förklara mer? Det är För det tredje: olagligt som fan att lägga växtdelarna i vatten. Varför skall man göra det om det inte är för förtäring? Så fungerar det i Sverige.
Citera
2008-04-22, 19:03
  #1968
Medlem
hejdamans avatar
I vilken månad ska man cutta dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in