2007-06-08, 18:48
  #1345
Medlem
desperathemmafrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Nepp, visst har vallmon liknande försvarsekanismer, men det är släktet Somniferum som vi högre stående varelser medvetet vill "förgiftade"

Växer Somniferum vilt runt om i Sverige? I halland?
Citera
2007-06-08, 19:09
  #1346
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desperathemmafr
Växer Somniferum vilt runt om i Sverige? I halland?

99% av den vallmo som växer vilt i sverige är kornvallmo, en lite röd variant. Och den är inte somniferum dvs inget morfin, kodein m.m.

MEN, det finns mer eller mindre vild somniferum, som troligtvis spridit sig från tomter. Hittade härom dagen lite info om att man hittat vild somniferum på nån gammal avfallsstation/sopberg i stockholmsområdet, det var dock gammal info.

Så, det finns säkert vild somniferum lite här å där, men den vanligaste "vilda" vallmon i sverige är nog ändå kornvallmo.
Citera
2007-06-09, 19:09
  #1347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
99% av den vallmo som växer vilt i sverige är kornvallmo, en lite röd variant. Och den är inte somniferum dvs inget morfin, kodein m.m.

MEN, det finns mer eller mindre vild somniferum, som troligtvis spridit sig från tomter. Hittade härom dagen lite info om att man hittat vild somniferum på nån gammal avfallsstation/sopberg i stockholmsområdet, det var dock gammal info.

Så, det finns säkert vild somniferum lite här å där, men den vanligaste "vilda" vallmon i sverige är nog ändå kornvallmo.

Till min stora besvikelse har jag aldrig sett vild valmo.. inte bra somniferum.
Helt enkelt för att dom bra sorterna aldrig fröar av sig, deras kapslar öppnar sig aldrig och kastar ut fröna.. dom behöver helt enkelt våran hjälp

om någon kastar ut massa vallmofrön eller bröd med somniferum frön..så kanske det gror, men det är ju inte samma sak..
Citera
2007-06-09, 22:24
  #1348
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Vart köper man större mängder av följande sorter: Tasmansk, Turkish commercial, Persian white, till icke rövarpriser?
Citera
2007-06-09, 22:38
  #1349
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vart köper man större mängder av följande sorter: Tasmansk, Turkish commercial, Persian white, till icke rövarpriser?
Vad anser du vara "icke rövarpris"? Själv tycker jag de är rövarpriser på alla vallmofrön. Den enda stället jag vet som säljer de frön du efterfrågar är etnobotanik.se Går kanske få billigare om du ska köpa stora mängder. Killen där är riktigt schyst.
Citera
2007-06-09, 22:51
  #1350
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Vad anser du vara "icke rövarpris"? Själv tycker jag de är rövarpriser på alla vallmofrön. Den enda stället jag vet som säljer de frön du efterfrågar är etnobotanik.se Går kanske få billigare om du ska köpa stora mängder. Killen där är riktigt schyst.

Tyvärr det dyraste jag sett. Hade länkar för några år sedan men glömt bort sedan länge. 14g persian $19.99 då är det ju inte från Eu.

Men tack ändå
Citera
2007-06-10, 20:03
  #1351
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tyvärr det dyraste jag sett. Hade länkar för några år sedan men glömt bort sedan länge. 14g persian $19.99 då är det ju inte från Eu.

Men tack ändå

Beställer från etnobotanik ändå. Dyrt men svensk iaf
Citera
2007-06-11, 02:02
  #1352
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Beställer från etnobotanik ändå. Dyrt men svensk iaf
Jag beställde ett 30 apck(tror jag) tasmansk men fick 100 pack så det blev fint ändå
Citera
2007-06-12, 19:53
  #1353
Medlem
en liten fråga bara till någon här!? vad händer om man skördar i förtid? blir det något Opium då eller blir det inte lika mycket!? Jag är lite osäker om jag hinner odla börja odla nu eller? någon som vet om det är för sent?
Citera
2007-06-12, 20:25
  #1354
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarn
en liten fråga bara till någon här!? vad händer om man skördar i förtid? blir det något Opium då eller blir det inte lika mycket!? Jag är lite osäker om jag hinner odla börja odla nu eller? någon som vet om det är för sent?

Borde vara hellugnt, iaf om du bor i södra delarna av svedala, då ljuset och värmen oftast hänger kvar en bra bit i september.
Citera
2007-06-12, 20:50
  #1355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Borde vara hellugnt, iaf om du bor i södra delarna av svedala, då ljuset och värmen oftast hänger kvar en bra bit i september.

Jag bor i Norrland ska kasta ut några hundra frön och hoppas på det bästa
Citera
2007-06-12, 21:23
  #1356
Medlem
bcss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarn
Jag bor i Norrland ska kasta ut några hundra frön och hoppas på det bästa
bara du inte skålar i samband med förtäringen av dina små knoppar i höst
kan gå riktigt illa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in