Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Ifall jag skulle kasta ut ett par tusen frön av varierande kvalitet (Bland annat Hens and chicks, Tasmanian och purple queens.) mitt ute i skogen, i närheten av en sjö tror ni dom gror, eller att det bara är ¨Waste of frön¨
Jag kommer inte ge dom växtnäring eller något, bara låta fröna ligga där och växa som dom känner för.
Tror ni det är en dålig plan?
Borde jag kanske förbereda med lite jord som dom kan växa upp i innan dom ska trycka rötterna genom massa mossa och gammla löv?
Förplantera inomhus är någon idee, jag är för lat för det, även ifall jag inte vart så lat tror jag att dom inte fått plats!
Blir mysigt att sitta och röka brajj i ett opium fält i sommar!
En sista fråga bara:
Växer det upp mera av dom på samma ställe nästa år igen ifall jag inte nallar kapslarna från dom?
Jag körde på den metoden förra året att jag bara spred ut en jävla massa frön(en halv ICA-kasse) överallt, i rabbatter, åkerkanter, diken mm. och det var inte många som tog sig kan jag säga...
Därav kommer jag i år att köra på ev. uppdrivning inomhus i en lite större kruka(det blir en jävla massa små plantor om man sår för tätt och nästan omöjligt att sära på dem), sen blir det blomjord samt ev. lite sand som jag blandar i, letar efter det på någon plats där jag tror att de kanske kan trivas på (ska man gå efter hur de växer i Afghanistan så får man väl plantera i ett grustag eller på stranden liksom) såsom i en gles skog, dikesrenar på skogsvägar, i kanterna av någon åker, testar även rabatter igen samt någon typ av rullstensås där det oftast är väldrenerat, ingen lerjord, lite sandigt, glest med träd som skymmer solen osv.
Längs med husväggar växte det ofta Vallmo när jag var barn, det kanske hade att göra med att längs med grunden på ett hus är det ofta väldrenerat med sand eller singel, sen blir det ju väldigt varmt och gott längs en husfasad vilket jag tror påverkar stort. Vi hade fan en stor jävla buske hemma, den återkom år efter år, antagligen för att fröställningarna/kapslarna fick sitta kvar och ramla ner för att återföda plantan...