2008-03-01, 15:12
Medlem
pimis avatar
Så när drar ni igång era odlingar iår???
Förresten en dum fråga, tror ni det går att odla i kylskåpet det är ändå 8 grader o relativt fuktigt men bara tills dem fått upp huvudet ur jorden sen kan man ju lägga ut dem
Citera
2008-03-01, 19:45
Medlem
saftad_burks avatar
Ifall jag skulle kasta ut ett par tusen frön av varierande kvalitet (Bland annat Hens and chicks, Tasmanian och purple queens.) mitt ute i skogen, i närheten av en sjö tror ni dom gror, eller att det bara är ¨Waste of frön¨

Jag kommer inte ge dom växtnäring eller något, bara låta fröna ligga där och växa som dom känner för.

Tror ni det är en dålig plan?
Borde jag kanske förbereda med lite jord som dom kan växa upp i innan dom ska trycka rötterna genom massa mossa och gammla löv?

Förplantera inomhus är någon idee, jag är för lat för det, även ifall jag inte vart så lat tror jag att dom inte fått plats!

Blir mysigt att sitta och röka brajj i ett opium fält i sommar!

En sista fråga bara:
Växer det upp mera av dom på samma ställe nästa år igen ifall jag inte nallar kapslarna från dom?
Citera
2008-03-01, 21:57
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Ifall jag skulle kasta ut ett par tusen frön av varierande kvalitet (Bland annat Hens and chicks, Tasmanian och purple queens.) mitt ute i skogen, i närheten av en sjö tror ni dom gror, eller att det bara är ¨Waste of frön¨

Jag kommer inte ge dom växtnäring eller något, bara låta fröna ligga där och växa som dom känner för.

Tror ni det är en dålig plan?
Borde jag kanske förbereda med lite jord som dom kan växa upp i innan dom ska trycka rötterna genom massa mossa och gammla löv?

Förplantera inomhus är någon idee, jag är för lat för det, även ifall jag inte vart så lat tror jag att dom inte fått plats!

Blir mysigt att sitta och röka brajj i ett opium fält i sommar!

En sista fråga bara:
Växer det upp mera av dom på samma ställe nästa år igen ifall jag inte nallar kapslarna från dom?

Jag körde på den metoden förra året att jag bara spred ut en jävla massa frön(en halv ICA-kasse) överallt, i rabbatter, åkerkanter, diken mm. och det var inte många som tog sig kan jag säga...

Därav kommer jag i år att köra på ev. uppdrivning inomhus i en lite större kruka(det blir en jävla massa små plantor om man sår för tätt och nästan omöjligt att sära på dem), sen blir det blomjord samt ev. lite sand som jag blandar i, letar efter det på någon plats där jag tror att de kanske kan trivas på (ska man gå efter hur de växer i Afghanistan så får man väl plantera i ett grustag eller på stranden liksom) såsom i en gles skog, dikesrenar på skogsvägar, i kanterna av någon åker, testar även rabatter igen samt någon typ av rullstensås där det oftast är väldrenerat, ingen lerjord, lite sandigt, glest med träd som skymmer solen osv.

Längs med husväggar växte det ofta Vallmo när jag var barn, det kanske hade att göra med att längs med grunden på ett hus är det ofta väldrenerat med sand eller singel, sen blir det ju väldigt varmt och gott längs en husfasad vilket jag tror påverkar stort. Vi hade fan en stor jävla buske hemma, den återkom år efter år, antagligen för att fröställningarna/kapslarna fick sitta kvar och ramla ner för att återföda plantan...
Citera
2008-03-01, 22:11
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Jag körde på den metoden förra året att jag bara spred ut en jävla massa frön(en halv ICA-kasse) överallt, i rabbatter, åkerkanter, diken mm. och det var inte många som tog sig kan jag säga...

Därav kommer jag i år att köra på ev. uppdrivning inomhus i en lite större kruka(det blir en jävla massa små plantor om man sår för tätt och nästan omöjligt att sära på dem), sen blir det blomjord samt ev. lite sand som jag blandar i, letar efter det på någon plats där jag tror att de kanske kan trivas på (ska man gå efter hur de växer i Afghanistan så får man väl plantera i ett grustag eller på stranden liksom) såsom i en gles skog, dikesrenar på skogsvägar, i kanterna av någon åker, testar även rabatter igen samt någon typ av rullstensås där det oftast är väldrenerat, ingen lerjord, lite sandigt, glest med träd som skymmer solen osv.
Längs med husväggar växte det ofta Vallmo när jag var barn, det kanske hade att göra med att längs med grunden på ett hus är det ofta väldrenerat med sand eller singel, sen blir det ju väldigt varmt och gott längs en husfasad vilket jag tror påverkar stort. Vi hade fan en stor jävla buske hemma, den återkom år efter år, antagligen för att fröställningarna/kapslarna fick sitta kvar och ramla ner för att återföda plantan...
Men jag orkar inte riktigt förplantera alla inomhus, det finns varken tillräckligt med krukor eller plats till dom
Tror du man kan leta upp något passande ställe med mycket sol pch nära till någon sjö och kasta ut massa blom/såjord där så att man slipper dra upp dom inomhus?

Jag testar nog att dra upp några hemma, resten slänger jag ut i skogen!

Tack för svaren!
Citera
2008-03-01, 22:11
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity

Dom växer faktiskt mest vid väggar eftersom inte mycket annat tar sig där

Men testa att blanda ut jorden med 50/50 sand. Det gillar dom. Jag skulle rekommendera att du sår dom i rader i en jordsäck, du kan blanda ut jorden med sand i säcken. Mycket lätta att sära på dom och dom får lite mer space samtidigt som du sparar space och får bra plantor
Citera
2008-03-01, 23:15
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Dom växer faktiskt mest vid väggar eftersom inte mycket annat tar sig där

Men testa att blanda ut jorden med 50/50 sand. Det gillar dom. Jag skulle rekommendera att du sår dom i rader i en jordsäck, du kan blanda ut jorden med sand i säcken. Mycket lätta att sära på dom och dom får lite mer space samtidigt som du sparar space och får bra plantor
Det låter riktigt schysst det med säcken...
Jag kör nog på det!
Tackar!
Citera
2008-03-02, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Ifall jag skulle kasta ut ett par tusen frön av varierande kvalitet (Bland annat Hens and chicks, Tasmanian och purple queens.) mitt ute i skogen, i närheten av en sjö tror ni dom gror

Jag skulle gissa på att det blir sämst.. men prova, Det är väl en smaksak förmodar jag..
Personligen tror jag inte på på jordbar mark..
Citera
2008-03-03, 19:24
Medlem
oscar1616s avatar
Har en fråga om sorter - är blommorna mer potenta om de heter "opium" (http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=15404250) istället för exempelvis Pionvallmo, eller är det samma sak fasst de av någon anledning kallat det "opiumvallmo" ?

Sen undrar jag om ni har någon speciel sort att rekomendera? -eller är det saksamma så länge det heter pionvallmo?

Sen har jag sett att det står att de är giftiga på många fröpåsar, det är väl bara ett sett att avskräcka från att smaka?
Senast redigerad av oscar1616 2008-03-03 kl. 19:27.
Citera
2008-03-04, 09:09
Medlem
pimis avatar
Sen har jag sett att det står att de är giftiga på många fröpåsar, det är väl bara ett sett att avskräcka från att smaka?[/quote]

Ja det e bara avskräckningsmetod som fröhandlarna kör med

Sverigedemokrat aha är inte er politik lite väl ute ur modet nu när hela världen sakta men säkert håller på att bli ett o utan gränser ps jag e ingen politiker men jag ser vad som sker
Citera
2008-03-04, 10:38
Medlem
HFisBacks avatar
Några hundra små dubbelvingar börjar titta upp
Citera
2008-03-04, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Några hundra små dubbelvingar börjar titta upp

Är det altså fyra vingar??

Citat:
Ursprungligen postat av pimi
Sverigedemokrat aha är inte er politik lite väl ute ur modet nu när hela världen sakta men säkert håller på att bli ett o utan gränser ps jag e ingen politiker men jag ser vad som sker

Jo men sän finns det dom som vill stoppa den utvecklingen..
Men som jag ser det, ser jag inget fel att värna om sina egna.
Men NATIONALISM är ALLTID fel! Det är ett jävla simpelt koncept att gå politiska vägar.
Nationalister är slavar med en gemensam övertygelse...
Citera
2008-03-04, 12:20
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Är det altså fyra vingar??

Nej, det är två ( 2 ) blad som tittar fram i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in