2011-03-18, 15:44
Medlem
askaninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Jösses vad kär du verkar vara i ELO, jag tycker det är helt uppenbart att det bara fungerar i 1vs1 situationer, som shack.

På vilket vis är detta helt uppenbart? För att du inte har den ELO'n du tycker dig ha rätt till? Föklara gärna...

Jag är helt övertygad om att folk i det stora hela kommer att ha samma placering även nästa sässong. Det vill säga de som är top 500 nu kommer även vara det nästa runda och det samma gäller dem under 1200rating.

Jag har nu verkligen suttit och funderat och kan inte komma fram till vad detta "uppenbara" är som jag tydligen har missat. Upplys mig gärna med någonting konkret som påvisar att detta inte fungerar i det långa loppet.
2011-03-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askaninja
På vilket vis är detta helt uppenbart? För att du inte har den ELO'n du tycker dig ha rätt till? Föklara gärna...

Jag är helt övertygad om att folk i det stora hela kommer att ha samma placering även nästa sässong. Det vill säga de som är top 500 nu kommer även vara det nästa runda och det samma gäller dem under 1200rating.

Jag har nu verkligen suttit och funderat och kan inte komma fram till vad detta "uppenbara" är som jag tydligen har missat. Upplys mig gärna med någonting konkret som påvisar att detta inte fungerar i det långa loppet.

Som sagt, varför tror du att MS utvecklade true-skill, och att WoW skrotade ELO för true-skill? För att det fanns tydliga brister i ELO systemet.

http://eu.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=131211

Edit: Jag säger inte att trueskill är bättre eller ska köras i LoL, för LoL är ett unikt spel och borde få ett unikt system som inte är baserat på ELO eller nått liknande som finns ute idag. Men det finns helt klart brister i hur ELO fungerar.

Det är ju gjort för två-spelare spel, som schack.
Senast redigerad av Dsndss 2011-03-18 kl. 16:06.
2011-03-18, 16:11
Medlem
askaninjas avatar
Citat:
Som sagt, varför tror du att MS utvecklade true-skill, och att WoW skrotade ELO för true-skill? För att det fanns tydliga brister i ELO systemet.

http://eu.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=131211

Det är ju gjort för två-spelare spel, som schack.

Och Riot har gjort en mängd korrigeringar till det ordinarie ELO systemet.
Och vad skulle tråden bevisa? Den bevisade eller förklarade inte på något sätt att ELO inte fungerar. Ska jag vara helt ärlig så är väll den ända personen som talat konkret och delger fakta inte för utan mot trueskill?

Du bevisade just ingenting med en random rant tråd från lol EU forumet. TS där säger "elo rating system is such fail" men ger ingen förklaring till vaför han tycker så.
2011-03-18, 16:12
Medlem
askaninjas avatar
Citat:
LoL är ett unikt spel och borde få ett unikt system

Detta min vän är porecis vad Riot har gjort.
2011-03-18, 16:35
Medlem
Citat:
Först och främst så är inte Katrina en bra champion. Hon är an AP nuker utan någon from av CC, ingen dissable, ingen silence, ingen slow, nada.
Det är hon ju inte, nej. Min friend som är rätt så high elo brukar lira henne ibland, men även han säger att han sällan lirar henne i rankat. Och troligen lirar han henne oftare när han kör med oss än när han kör med bara folk som är ungefär vid hans nivå. När han kör med oss kan han pubstompa en del, då vi drar ner elo-snittet och gör så att fienderna blir enklare. Han har mest kills i laget i typ 85-90% av de matcher jag kör med honom, hehe.

Sen glömde du att nämna att hennes early game är rätt svagt, att hon är väldigt itemberoende och att hennes ulti kan vara lätt att avbryta.

Citat:
Starta med Dorans sköld. Köp Sorc boots, Rylais & Deathcap. Profit
Låter som en vettig build. Void Staff kan vara bra om de stackar MR.
2011-03-18, 16:52
Medlem
Citat:
Och Riot har gjort en mängd korrigeringar till det ordinarie ELO systemet.
Och vad skulle tråden bevisa? Den bevisade eller förklarade inte på något sätt att ELO inte fungerar. Ska jag vara helt ärlig så är väll den ända personen som talat konkret och delger fakta inte för utan mot trueskill?

Du bevisade just ingenting med en random rant tråd från lol EU forumet. TS där säger "elo rating system is such fail" men ger ingen förklaring till vaför han tycker så.

Men att MS utvecklade true-skill för att de ansåg att inte ELO fungerade, det säger dig inget? De bara gjorde det för att, det var skoj?

Nu citerar jag ifrån MS själva:

In video games many of these leagues have game modes with more than two players per match. ELO is not designed to work under these circumstances. In fact, no popular skill-based ranking system is available to support these games. Many one-off ranking systems have been built and are in use for these games, but none of them is general enough to be applied to such a great variety of games.

Jag säger inte att trueskill skulle fungera bättre till LoL, men de har rätt i att systemet inte är anpassat eller gjort för spel SOM LoL. Trots modifikationer är det fortfarande ett konstigt system som jag inte ser fungerar alls.

Hur förklarar du annars att det finns dåligt folk uppe på 2000 ranking? Tycker du det är att systemet fungerar?
Senast redigerad av Dsndss 2011-03-18 kl. 17:00.
2011-03-18, 16:59
Medlem
askaninjas avatar
Du har tidigare i tråden sagt att LoL's ELO system "uppenbarligen inte fungerar". Du har fortfarande inte förklarat VAD det är som inte fungerar eller vad det är som gör det så uppenbart. Inlägg fram och tillbaka och fortfarande ingenting.
Jag trodde i min enfald att du kanske hade tänkt igenom detta själv, tagigt reda på fakta och kanske till och med räknat lite på det för att sedan komma fram till slutsattsen att LoL's ELO system inte fungerar. Sen visar det sig att du bara hämtat inspiration från en tråd som inte heller den har påpekat någonting som är felaktigt utan bara hävdar att så är fallet.

Jag kommer härmed ta avstånd från den här diskussionen i och med att det bara verkar bli okonkret orbajs av allt sammans.
2011-03-18, 17:06
Medlem
Jag och några polare ska lira mot varandra på Twisted Treeline, men då jag nästan aldrig lirat 3v3 undrar jag vilka laguppställningar som är att föredra. Vill helst förödmjuka mina vänner så mycket som möjligt
2011-03-18, 17:09
Medlem
Citat:
Du har tidigare i tråden sagt att LoL's ELO system "uppenbarligen inte fungerar". Du har fortfarande inte förklarat VAD det är som inte fungerar eller vad det är som gör det så uppenbart. Inlägg fram och tillbaka och fortfarande ingenting.
Jag trodde i min enfald att du kanske hade tänkt igenom detta själv, tagigt reda på fakta och kanske till och med räknat lite på det för att sedan komma fram till slutsattsen att LoL's ELO system inte fungerar. Sen visar det sig att du bara hämtat inspiration från en tråd som inte heller den har påpekat någonting som är felaktigt utan bara hävdar att så är fallet.

Jag kommer härmed ta avstånd från den här diskussionen i och med att det bara verkar bli okonkret orbajs av allt sammans.

Inlägget är luddigt och dåligt nedklottrat, men du förstår nog ändå vad jag menar:

https://www.flashback.org/p29389744#p29389744

Kolla miss fortune nu i Reginalds lag, som exempel; http://solomid.net/solomidtv.php?s=6415#6415:SoloMid.LoL
Senast redigerad av Dsndss 2011-03-18 kl. 17:12.
2011-03-18, 17:11
Medlem
askaninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InStealth
Jag och några polare ska lira mot varandra på Twisted Treeline, men då jag nästan aldrig lirat 3v3 undrar jag vilka laguppställningar som är att föredra. Vill helst förödmjuka mina vänner så mycket som möjligt

Det finns vissa champions som är extremt starka i 3v3.

Mundo bör antingen bannas eller vara first pick. Han är den isärklass starkaste hjälten i 3v3, hands down.

Mundo
Gragas
Zilean
Poppy
Udyr
Morgana
Shaco
Garen
Nunu
WW
Janna
Annie
Nya Ryze

Jag orkar inte nämna alla men de ovanstående är alla ritigt starka picks!
(Skulle tro att Irelia och renekton bör funka super också men har inte lirat TT mycket sedan de kom, eller inte alls till och med)

Picka Mundo, zilean och Gragas så har jag svårt att se att ni skulle kunna förlora.
2011-03-18, 17:15
Medlem
askaninjas avatar
Citat:
Inlägget är luddigt och dåligt nedklottrat, men du förstår nog ändå vad jag menar:

https://www.flashback.org/p29389744#p29389744

Kolla miss fortune nu i Reginalds lag, som exempel; http://solomid.net/solomidtv.php?s=6415#6415:SoloMid.LoL

Den psoten visar inte heller på att någontingär felaktigt. Hur bra eller dåligt någonhar spelat de senaste matcherna är inte relevant. Deras ELO eller Rating är basserat på alla matcher spelade inte bara de senaste tio.

Ratingen tar även hänsyn till duo Q vilket vi inte kan se i den statestik som du själv har kollat upp.
2011-03-18, 17:22
Medlem
Citat:
Den psoten visar inte heller på att någontingär felaktigt. Hur bra eller dåligt någonhar spelat de senaste matcherna är inte relevant. Deras ELO eller Rating är basserat på alla matcher spelade inte bara de senaste tio.

Ratingen tar även hänsyn till duo Q vilket vi inte kan se i den statestik som du själv har kollat upp.

Nej, men det jag menade med det var ju att det är konstigt hur man kan hamna med folk som är väldigt väldigt dåliga, på väldigt väldigt hög rating, 2000+. Reginald hamnar ju nästan konstant i dåliga lag, eller med någon i sitt lag som är dålig, samma sak med HSgg och i stort sett alla bra streamare.

Jag förstår bara inte hur du kan stödja att systemet fungerar, när man ska hamna i lag med folk som är sämre eller inte kan spela.

Hur förklar att du att det finns på som är högt rankade, som spelar väldigt dåligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in