Hallå! Svenskan fungerar ju, tillsammans med bland andra tyska, på så sätt att den med fördel kan bilda nya begrepp genom att sammanfoga två eller fler redan förefinnande ord. Till exempel kan vi lägga ihop "helikopter" och "patrull" för skoj skull och få fram "helikopterpatrull" – en troligen helt ny begreppsbildning i svenskan vilken framträdde nu, framför era ögon, för första gången i svenskan den femte i nionde, klockan nio år 2016. –
Engelskan å andra sidan kan ju inte med samma lätthet bilda nya ord genom att lägga ihop två redan existerande ord och få fram ett tredje. Men, det föreligger emellertid fall där sådant har skett. Se till exempel två ord jag funderade lite över idag, "whereabouts" och "methinks" (att "methinks" inte är särskilt vanligt i nutida engelska över kanske inte riktigt hit). Vad jag önskar med detta inlägg är att få kunskap om ytterligare sådana engelska ord, som bildats på detta vis. Det kanske finns hur många som helst som jag helt missat! Mycket tacksam för svar.