2015-03-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agneroc
"search and seizure" vs "epileptic seizure"

Hur hänger det här ihop. Samma ord med såvitt jag förstår helt olika innebörd. Hur kan seizure användas på bägge ställen?
Seizure är en homonym. Ett ord som stavas och uttalas på samma sätt men kan ha flera olika betydelser.
Jämför ordet brott på svenska som kan betyda både en kriminell handling och avbruten (som i benbrott).
Citera
2015-03-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Seizure är en homonym. Ett ord som stavas och uttalas på samma sätt men kan ha flera olika betydelser.
Jämför ordet brott på svenska som kan betyda både en kriminell handling och avbruten (som i benbrott).
Det är diskutabelt. Båda "brott" har som gemensamt att de rör brytning (av lagen eller av ben). Man skulle nog kunna tala om samma ord i olika sammanhang, precis som båda betydelserna av seizure har något visst gemensamt.

En homonym av ett annat slag är "en" som både är 1 och ett slags träd.
Citera
2015-03-11, 04:48
Medlem
Härligt. Tack för svar!
Citera
2015-03-11, 06:23
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agneroc
"search and seizure" vs "epileptic seizure"

Hur hänger det här ihop. Samma ord med såvitt jag förstår helt olika innebörd. Hur kan seizure användas på bägge ställen?

Min första intuitiva tolkning är att den elektriska stormen "tar grepp" om hjärnan.

Men en motor kan också "seize" eller "seize up" då kolvarna kör orubbligt fast i sidorna av cylindrarna. Detta sinne är inte så långt ifrån att ta fäste eller tag men det innebär slut på funktion och rörelse. Man kan tänka sig att vanlig hjärnfunktion står till synes tillfälligt still under ett epilepsianfall fast den elektriska verkligheten är (nästan) motsatsen.

Minns jag rätt att neurologi är Hamilkars yrkesområde?
Citera
2015-03-17, 03:41
Medlem
Hur säger man nut på Svenska d.v.s. inte nöt som i nöt utan den där vita plastremsan som sitter emellan en elgitarrs första band och stämskruvarna?
Citera
2015-03-17, 10:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Hur säger man nut på Svenska d.v.s. inte nöt som i nöt utan den där vita plastremsan som sitter emellan en elgitarrs första band och stämskruvarna?

Sadel
Citera
2015-03-17, 22:47
Medlem
87anAxelssons avatar
Hur säger man "elever i årskurs 5" samt "femteklassare" på engelska?
Citera
2015-03-17, 22:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
Hur säger man "elever i årskurs 5" samt "femteklassare" på engelska?

5th grade students (students in the 5th grade), 5th grader
Citera
2015-03-17, 23:07
Medlem
87anAxelssons avatar
Tack, då översätts förstås "elever i årskurs 2" till 2nd grade students?

(eller skriver man "second" istället för 2nd? eller gäller siffrorna endast om det slutar på "th"?)
Senast redigerad av 87anAxelsson 2015-03-17 kl. 23:32.
Citera
2015-03-17, 23:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
Tack, då översätts "elever i årskurs 2" till 2nd grade students?

(eller skriver man "second" istället för 2nd?)

Lite osäker på vad som gäller i skrift mellan first/second osv vs 1st/2nd. Jag är van att andvända den kortare formen när det gäller tex placeringar och årskurser men det betyder ju på intet vis att det är korrekt
Citera
2015-03-18, 10:25
Medlem
hur översätter man ordet "verk" till engelska? och då menar jag i sammanhanget litterärt verk eller liknande. Jag tycker "work" låter lite knasigt i sammanhanget
Citera
2015-03-18, 11:57
Medlem
87anAxelssons avatar
Rubriker skrivna på engelska består ofta av adjektiv, substantiv och verb med stor bokstav.

Exempelvis:

"Population-Based Survey of Complementary and Alternative Medicine Usage, Patient Satisfaction, and Physician Involvement"

Är det felaktigt att inte använda stora bokstäver i rubriker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in