Citat:
Ursprungligen postat av
Aspsusa
Du pekar på precis det jag tänkte när jag såg det förslaget - "uppvaktning" har inte den reciproka dimensionen som finns i "courtship".
Jag har ett vakt minne av att det i vissa dialekter existerat uttryck bildade från fria (som i frieri), möjligen nåt i stil med "friarfolk" el. dyl. Inte för att det hjälper, inte precis gångbart stående uttryck idag.
Om vi fortsätter på den arkaiska linjen så har vi ju också svärmeri, som inte heller det är automatiskt ömsesidigt, men kanske lättare kan passas in i ett sånt sammanhang.
Och sedan det enda uttryck som jag faktiskt själv hört/läst: "Då när jag och farfar ännu bara sällskapade, innan vi ens var förlovade, så brukade vi gå till Fiskartorpet för att dansa och dricka en halvbutelj punsch".
Om du ger oss en hel mening kanske det blir lättare att komma på något?
Jag hade i åtanke courtship i den kristna bemärkelsen. Många kristna i den engelsktalande världen anser att dating är vulgärt, kan leda till synd, hjärtan som krossas i onödan, att man "ger bort en bit av sig själv som man skulle sparat åt sin framtida make/maka".
För att undvika detta så gör man courthsip i stället. Det är lite mer gammaldags och innebär att men inte gör något mer intimt än att äta middag tillsammans på en restaurang, gå korta promenader tillsammans, ge varandra presenter, skriva brev, prata på telefonen och hålla varandras händer, och möjligen kramas och kyssas beroende på hur pass långt man bestämmer att man vill gå. Syftet är att ta reda på om man vill gifta sig helt enkelt. Känns det aktuellt så friar mannen inom en rimlig tid, och sen gifter man sig inom max ett år. Ju längre man är tillsammans utan att vara gift, destå längre är ju risken för "synd", om tycke finns, så courtships har en utgångstid på något år. Känns det inte som att äktenskap är på tapeten så avbryter man sitt courtship innan någon blivit känslomässigt indragen eller någon synd begåtts.
Detta kallas courtship och tillämpas av en hel del kristna. Det har ökat i popularitet på senaste året och jag tänkte ta upp det i min svenska blogg.