2012-10-12, 17:45
Medlem
Hej blir inte klok på följande mening, ordet "loom" är rakt översatt "vävstol" och det passar inte så bra i denna mening gällande immobilizer på en bil...
Kan det va kabelhärva??

Ive got a problem which apparently is a faulty wiring loom. Before I had the problems which were diagnosed as a faulty loom I had my factory immobiliser disabled...

Tacksam för översättning eller förklaring!

Mvh Grovsopor
Citera
2012-10-12, 18:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovsopor
Hej blir inte klok på följande mening, ordet "loom" är rakt översatt "vävstol" och det passar inte så bra i denna mening gällande immobilizer på en bil...
Kan det va kabelhärva??

Ive got a problem which apparently is a faulty wiring loom. Before I had the problems which were diagnosed as a faulty loom I had my factory immobiliser disabled...

Tacksam för översättning eller förklaring! ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_harness (wiring loom)

Man får hoppas att det inte är en kabelhärva utan ett kabelknippe / en kabelmatta / ett kablage. Uttrycket “wiring loom” kommer nog av att kabelknippet tillverkas i en fixtur som kan påminna om en primitiv vävstol. I avancerade fall går trådar in och ut från kablaget. Svenska termen »kabelmatta« tyder på att facktermen kopplats till handvävning av exempelvis mönstrade persiska mattor.

En lustig sak är att “loom” också betyder skaftet på en åra till en roddbåt. Det handlar om en sorts kraftöverföring i båda fallen.

Om själva problemet: Oftast finns elektriska problem i ena ändans kontakter genom oxidation etc. Någon gång kan det hjälpa att ta isär och sätta ihop kontaktdonen.
Citera
2012-10-13, 08:15
Medlem
Tackar och bockar!
Citera
2012-10-13, 17:14
Medlem
Stavningskontroll hjälp.

Behöver lite hjälp med stavningen hära !
Will you rise or become a slave to self righteousness open up your heart and gaze within.

Hur blir det hära korrekt skulle uppskatta någon som kan hjälpa till.
Citera
2012-10-13, 17:20
Medlem
Scotlands avatar
äntligen Någon Som Inte är Efterbliven Och Bara Kör På.
Citera
2012-10-13, 17:22
Medlem
Scotlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mtril
Behöver lite hjälp med stavningen hära !
Will you rise or become a slave to selfrighteousness open up your heart and gaze within.

Hur blir det hära korrekt skulle uppskatta någon som kan hjälpa till.

Korrekt:

Will you rise or become a slave to self-righteousness? Open up your heart and gaze within.

För övrigt tycker jag inte du ska göra det. Tatuera in en text som låter cool när man är hög, ta något personligt och seriöst, inget jävla tonårscoolt ordspråk som du gillar nu när du är ung och lever livet men kommer se ner mot när du är 50+

Ordspråk hör hemma hos fjortisstatusar på facebook.
Citera
2012-10-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Korrekt:

Will you rise or become a slave to self-righteousness? Open up your heart and gaze within.

För övrigt tycker jag inte du ska göra det. Tatuera in en text som låter cool när man är hög, ta något personligt och seriöst, inget jävla tonårscoolt ordspråk som du gillar nu när du är ung och lever livet men kommer se ner mot när du är 50+

Uppskattar hjälpen men texten blir då den har en mening bakom sig på ja nog det värsta händelse som har hänt i mitt liv och då jag inte kan se en bättre anledning för mig att göra min första tattuering med en text som har haft sån stor mening för mig.
Citera
2012-10-13, 18:29
Medlem
Qilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Korrekt:

Fast 'open up' låter som swenglish. Kör med: "Open your heart and gaze within."
Citera
2012-10-13, 18:31
Medlem
Ogdens avatar
Tatueringsmotiv -> Språk

/mod
Citera
2012-10-13, 19:11
Medlem
Scotlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qilin
Fast 'open up' låter som swenglish. Kör med: "Open your heart and gaze within."

nej det låter det inte som. Open up ska det vara, annars "look into your heart" låter bättre, om han nu bestämmer sig för att tatuera in skiten
Citera
2012-10-13, 19:33
Medlem
[quote=Qilin]Fast 'open up' låter som swenglish. Kör med: "Open your heart and gaze wit
Citera
2012-10-14, 11:25
Medlem
egon2bs avatar
För Windows finns det ett litet trevligt program Colorblind Assistant som tolkar bildskärmens färgkoder till ord, och naturligtvis till RGB- respektive LS-värden. Tidningen Computer Sweden gav tipset, så det är nog ett säkert program. Primärt är det tänkt som stöd för färgblinda personer, men just tolkningen till ord har språkligt intresse.

Trots att jag är relativt väl bevandrad i engelska så gav färgerna “rod” och “teal” en liten aha-upplevelse. Färgen “rod” som i “golden rod” är gulbeige, men jag blir inte klok på om det syftar på blomman “goldenrod” (gullris) eller en härskarstav. Rent av ett spöknippe i fascistisk stil (fasces) frågar jag mig oroligt.

Färgen “teal” är dämpat grönblå och sägas komma av färgen på halsen hos vissa änder.

Detta var alltså fakta om programmet Colorblind Assistant och en frågeställning om vad kulören “rod” avser på engelska. Ett rätt stort lexikon saknar kulörtolkningen. En ödets ironi är att “rods” i ögat svarar mot de känsliga stavarna i ögat, de som inte tolkar färg och ser alla katter i gråsvart. Tapparna (trikolorsensorerna) heter “cones” på engelska.

Källa för ev hämtning: http://www.achronism.com/indexadv.php (Software)
Senast redigerad av egon2b 2012-10-14 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in