Citat:
Ursprungligen postat av Taoiseach
Jag försöker få kontakt med släktingar i USA men det är sällan de svarar tillbaka så jag gissar på att min hälsningfras och avslutning möjligen har något med det att göra.
Jag brukar starta med "Hi!" eller "Hello!"
Och avsluta med "I would be very happy if you reply" och "Regards"
Är det bra sätt att skriva? Eller hur ska jag formulera mig till någon som är släkt med mig men ändå hålla det på en neutral nivå så de inte blir avskräckta. Vill ju inte låta som en säljare och på det sättet få dom att klicka bort mina mejls.
Tror du verkligen att dina släktingars ickerespons främst beror på inlednings- respektive avslutningsfraser i dina mejl? Jag tror nog att deras benägenhet att svara är kopplad till andra faktorer oaktat just den språkliga inramningen av ditt meddelande. Det finns inget konstigt med dina formuleringar. Personerna du skriver till är förvisso okända, men ändå dina släktingar, så jag tror inte att det skulle kunna gå fel om du inte gör några extrema och flagranta övertramp - och det har du inte gjort. "Hello" låter lite väl ropande och hetsigt, så det anser jag förvisso att du inte ska använda i fortsättningen. "Hi" är informellt och kan fungera bra. "Dear" är neutralt (går inte som du gör att jämföra med "Kära X", det upplevs inte så kärleksfullt och starkt på engelska). "Regards" är en neutral avslutning som ska fungera perfekt i detta och de flesta andra sammanhang, kanske du t.o.m. kan dra till med "Best regards", så blir det ännu vänligare.