Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-28, 23:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Det betyder väl ungefär att om man en gång gått med i ett gäng så är man för alltid medlem. Avänds i tal om maffian och andra kriminella organisationer. Man avger en ed eller liknande när man träder in, och skulle man svika gänget skall man dö.

Eller det som jag misstänker är vanligast: för att gå med så måste du döda en fiende, vilket ger "fiendens blod ut, ditt blod in (i gänget)".
Ungefär.

Det är ju ingen som skulle anklaga Crips och Bloods - som det väl främst handlar om - för att ha några storslagna planer bakom sitt handlande, så det blir nog inte djupare än sådär.
Carnal!

(Boktipset: läs Monster, om killen som vid 11 års ålder dödar en fiende till sitt gäng och efter en rätt vidrig misshandel blir kallad monster i tidningen, varpå han givetsvis tar det som smeknamn.
Hans bror som kommer in i gänget vid sådär 11-12 års ålder blir givetsvis kallas Lil Monster... Störda snubbar.)
Citera
2008-06-28, 23:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Det betyder väl ungefär att om man en gång gått med i ett gäng så är man för alltid medlem. Avänds i tal om maffian och andra kriminella organisationer. Man avger en ed eller liknande när man träder in, och skulle man svika gänget skall man dö.
Eller det som jag misstänker är vanligast: för att gå med så måste du döda en fiende, vilket ger "fiendens blod ut, ditt blod in (i gänget)".

Eller både och. Cassell’s Dictionary of Slang har följande definition: ”a ritual phr[ase] meaning that to join a prison or street gang you must kill, and you may leave it (other than finishing your sentence) only by being killed yourself.”
Citera
2008-06-29, 02:56
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
I was är indikativ, vilket är den enkla, vanliga formen. I were och he/she/it were, osv. är konjuktiv (irrealis). Den används för omständigheter som inte existerar, men som man önskar/vill/antar existera.

Exv: If I were king, I wish I were rich, be that as it may, long live the king osv. Jämför med vore/leve/ginge, mfl. på svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
I was motsvarar jag var och I were motsvarar jag vore. Liksom på svenska är det många som använder indikativformen där det (enligt konservativare språkvårdare eller whatever) borde vara konjunktiv.
Tack, grabbar!
Citera
2008-06-29, 18:38
Bannlyst
Hur stort fel är det att skriva I sentence you death eller calling me liar, istället för I sentence you to death och calling me a liar? Och hur stort är felet när det gäller i tal?
Citera
2008-06-29, 18:50
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppaFRAnu
Hur stort fel är det att skriva I sentence you death eller calling me liar, istället för I sentence you to death och calling me a liar? Och hur stort är felet när det gäller i tal?

8,3 på dr Oshibkas felskala för talspråk, annars ca 9.
Senast redigerad av Kryžininkas 2008-06-29 kl. 18:54. Anledning: Jag glömde halvera riktningskoefficienten.
Citera
2008-06-29, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
8,3 på dr Oshibkas felskala för talspråk, annars ca 9.

. Nä, men seriöst. Oacceptabelt eller? Sen snackar jag om informella tillfällen och inget annat.
Citera
2008-06-29, 19:10
Medlem
Citat:
. Nä, men seriöst. Oacceptabelt eller? Sen snackar jag om informella tillfällen och inget annat.

Kan nåt överhuvudtaget vara oacceptabelt vid informella tillfällen? Allt beror ju på vilka du pratar med och vilken tolerans de har för fel.
Citera
2008-06-29, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanito
Kan nåt överhuvudtaget vara oacceptabelt vid informella tillfällen? Allt beror ju på vilka du pratar med och vilken tolerans de har för fel.

Jag vet inte, men vissa folk blev visst riktigt irriterade precis för att jag just skrev utan a och to i en låttext.
Citera
2008-06-29, 20:18
Medlem
JaneCs avatar
Enligt dr Glupovoprosovs metod så kan du själv ta reda på svaret helt enkelt genom att jämföra med hur du själv tycker att "Jag dömer dig döden." låter på svenska.
Citera
2008-06-29, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Enligt dr Glupovoprosovs metod så kan du själv ta reda på svaret helt enkelt genom att jämföra med hur du själv tycker att "Jag dömer dig döden." låter på svenska.

Enligt mig fullt acceptabelt.
Citera
2008-06-29, 21:43
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Enligt mig fullt acceptabelt.
Det låter fullkomligt vidrigt ur ett humanistiskt perspektiv. Språket är
attitydernas spegel, så ordkombinationer av det slaget är vidriga.
Citera
2008-06-29, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Det låter fullkomligt vidrigt ur ett humanistiskt perspektiv. Språket är
attitydernas spegel, så ordkombinationer av det slaget är vidriga.

Haha, ja, att allas våran egon, språkgeniet inte samtycker med mig ser jag som ganska naturligt Men tack för din synpunkt.

Även om det finns många duktiga här så tycker jag framförallt du egon lyfter upp detta forumet mycket. Tack, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in