2011-03-29, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goose521
Sorry Låter mycket proffsigare så.
Fast absolut bäst är om du skiter i båda två och bara börjar meningen på "Professional football players..."
Citera
2011-03-29, 19:17
Medlem
Carelesss avatar
Snabb fråga; vad menar Adele med rolling in the deep? Har googlat utan vidare resultat.
Citera
2011-03-29, 21:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Snabb fråga; vad menar Adele med rolling in the deep? Har googlat utan vidare resultat.
Det ligger hämnd i luften:
Du ska fan i mej få plågas, du ska fälla tårar i djupaste förtvivlan.
http://www.metrolyrics.com/rolling-i...ics-adele.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_in_the_Deep
Citera
2011-03-29, 22:18
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1000
Hej. Går tredje året på gymnasiet och håller på med engelska C och ska skriva en klassisk essay. Är ingen höjdare på engelska och skulle därför behöva lite hjälp med grammatiken och stavning osv. Siktar på ett VG så vore ju inga fel att få lite hjälp.

"Is it fair that footballers earn millions in their sport?

People have always been interested in money and the world of fotball is governed more by money and the professional practitioners earn more and more money. A mediocre player, a player who does not stick out too much in his team, playing in one of Europe's top leagues earn around 300 000 SEK while a star can earn up to 3,000,000 SEK, and then we talk per week (!) in just football. In addition to this salary serves many players money on different advertising campaigns and other gimmicks. The sums that many dream of a lifetime without getting.

Many contradictory consider it immoral that footballers earn huge sums of money when people in other parts of the world die of starvation. I can agree with that, to some extent. Soccer is the world's largest sport and is played over the whole world. Competition is adamant, and many are being thrown away. In order to become a professional player you have to sacrifice a lot. The social life and school may be secondary to whether you should have time to train. A huge lot of people are giving everything they got tho become a professional fotball player and that means a huge gamble. You can get hurt, after three years and never be able to play football and then you are left with no training and no job. Some manage to be reached, but most gets lost on the road. In order to even be something so takes a lot and it is not exactly a bed of roses when you become a professional but when you put up with false friends, papparazis and fame.
Is it not worth a little money then? I think so.

I mean, professional footballers have to endure great pressure from the media. They can not move around town like normal people, but have to put up with all those who want autographs, take pictures or just talk. Sure it might be fun at first but I think they get tired of it eventually.

Most may also come into contact with fake friends, people who only wants to be friend with you because of your celebrity status, in other words, use one. Many times people try to bust football player for various things, such as infidelity, sex scandals, drug stores, etc.. People who do this are generally ordinary people but in particular also journalists and paparazzi.

Many black people who plays in Europe may, in addition to the already mentioned, endure racist attacks during the games and some people are seriously injured psychologically by such.

These are many football players all day living although many are very kind-hearted and donates much of their fortune to charity."

Såhär ser det ut hitills, en avslutning ska jag skriva också. Men tänkte om någon kände sig manad att kika påt.

Jag vill inte vara taskig men jag skulle nog skriva om hela saken. Här är dock ett axplock på saker som är lätta att ändra:

"...the world of fotball is governed more by money.."
-Mer än vad då?
"...a player who does not stick out too much..."
-Stick out låter negativt. Ändra till stand out.
"The sums that..."
-The sum of it is that...
"Many contradictory consider it immoral..."
-Att kalla en grupp för contradictory funkar inte alls.
"...everything they got tho..."
-"...everything they have to..."
Citera
2011-04-01, 04:22
Medlem
Londonesques avatar
Någon som har en bra översättning på utbrytarrepublik? Tänkte själv på outbreak republic, som visserligen låter riktigt hardcore men inte särskilt korrekt
Citera
2011-04-01, 16:47
Medlem
hroobarbs avatar
"Breakaway republic" fungerar.
Citera
2011-04-03, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Om någonsin så vore väl konjunktiv motiverat här. Kanske:
You’d be very lucky to get out of life alive
Var i den meningen används konjunktiv?
Citera
2011-04-03, 10:15
Medlem
slutagnälls avatar
Någon som vet hur poängräkning fungerar på engelska? Jag som aldrig tittar på sport verkar ha missat detta, och google hjälper mig inte.

T.ex. i följande situationer:

0-0
1-0
1-1

Och vad heter matchboll (situation där ena laget vinner matchen om de vinner nästa boll, t.ex. i badminton).
Citera
2011-04-03, 10:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Om någonsin så vore väl konjunktiv motiverat här. Kanske:
You’d be very lucky to get out of life alive
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Var i den meningen används konjunktiv?
Meddela gärna korrekt term (på svenska) för konstruktioner som avser en hypotetisk framtida situation.
You would be very lucky to get out of life alive
Jag må vara okunnig men inte obildbar, vad jag minns. NE:
Konjunktiv används också ofta för att ange att satsinnehållet är kontrafaktiskt, osannolikt eller hypotetiskt, t.ex. i svenska villkorssatser och därmed besläktade satser: ... Jag vore tacksam för snart svar. ...
Tacksam för svar – skriver jag med en elliptisk konjunktiv, eller om det är en konjunktiv ellips.
Senast redigerad av Egon3 2011-04-03 kl. 11:33.
Citera
2011-04-03, 18:08
Medlem
TimGunns avatar
'Unity makes strength' är vad på svenska? Någon som kan?
Citera
2011-04-03, 19:12
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
'Unity makes strength' är vad på svenska? Någon som kan?
NE i anslutning till Sydafrika:
Den sydafrikanska statens motto lyder på latin Ex Unitate Vires. Det står för "Styrka genom enhet" och var inte minst ett av ledorden för Nelson Mandelas styre (1994–99) av Sydafrika.
Jämför det svenska slagordet: "Enade vi stå, söndrade vi falla"

Myrsamhället som princip är gammalt, men det började långt före myrorna. När flercelliga organismer började uppträda för kanske 700 miljoner år sen så var principen etablerad.
Senast redigerad av Egon3 2011-04-03 kl. 19:17.
Citera
2011-04-03, 21:22
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Någon som vet hur poängräkning fungerar på engelska? Jag som aldrig tittar på sport verkar ha missat detta, och google hjälper mig inte.

T.ex. i följande situationer:

0-0
1-0
1-1

Vad är frågan? Hur man säger siffrorna? Isf kan det variera lite beroende på sport. I badminton (och tennis: http://en.wikipedia.org/wiki/Glossary_of_tennis) som du nämner nedan vill jag dra till minnas att man säger "love" för 0, annars vanlig räkning. Kan ha fel angående det sistnämnda, men "love" är jag tämligen säker på.
[quote=slutagnäll
Och vad heter matchboll (situation där ena laget vinner matchen om de vinner nästa boll, t.ex. i badminton).[/quote]

Match point. Kom dock ihåg att det även finns game/set point osv., tänker då framförallt på tennis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in