2010-10-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Med reservation för det medicinska, men resonemanget verkar måttligt djupt i det avseendet. Din fria tolkning verkar vara korrekt.

Bästa översättningen för "may be determined" är nog »kan konstateras«. Här är ett försök till mera ordagrann översättning.
Dentala abnormiteter är vanligast förekommande hos patienter med flera osteom, men dentala förändringar kan konstateras även om skelettskada/förändring inte föreliggger. Dentala abnormiteter är inte en sekundär följd av benförändringar.

Tack, att jag inte tänkte på det!

Hade personligen använt mig av may be observed/seen i det aktuella fallet. Det var turkar som skrivit artikeln, får hoppas en person med engelska som modersmål skulle ha formulerat sig som jag, haha
Citera
2010-10-20, 20:20
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag vill inte låta pessimistisk, men onlinespel är inte en källa till språkkunskap.

Jag håller inte med. Till viss del är det en källa, då man ofta kommer i kontakt med dessa tre:

Citat:
- läsa:
- skriva:
- lyssna:

I vissa fall också tala.

Men självklart är det inte en komplett källa, som du säger. Det måste fyllas på med sakerna du skrev också, men att onlinespel inte kan vidga språkkunskaperna är inkorrekt
Citera
2010-10-20, 20:33
Bannlyst
Låt lite dum i huvudet ochså! Jag ville inte säga det men.. detta är ju flashback!
Citera
2010-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Jag håller inte med. Till viss del är det en källa, då man ofta kommer i kontakt med dessa tre:

I vissa fall också tala.

Men självklart är det inte en komplett källa, som du säger. Det måste fyllas på med sakerna du skrev också, men att onlinespel inte kan vidga språkkunskaperna är inkorrekt
Det låter som om det vore något fantastiskt och magiskt med onlinespel som gör att man inte behöver anstränga sig för att lära sig ett språk, som om det var ett slags nytt allt-i-ett-språkinlärningskurspaket. Så är det, som du säger, givetvis inte. Det beror väl naturligtvis på vad det är för spel, men jag tror inte att chattdialogen i Counterstrike bidrar till ett föredömligt språkbruk. I så fall skulle jag snarare säga att alla spel utom onlinespel är att föredra. Andra typer torde påminna mer om film. Det finns dock en övertro på dessa "passiva" källor, som om man skulle kunna abstrahera alla underliggande grammatiska kunskaper genom att titta på film och lyssna på musik på språket, och det ska man akta sig för.
Citera
2010-10-20, 21:43
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Det låter som om det vore något fantastiskt och magiskt med onlinespel som gör att man inte behöver anstränga sig för att lära sig ett språk, som om det var ett slags nytt allt-i-ett-språkinlärningskurspaket. Så är det, som du säger, givetvis inte. Det beror väl naturligtvis på vad det är för spel, men jag tror inte att chattdialogen i Counterstrike bidrar till ett föredömligt språkbruk. I så fall skulle jag snarare säga att alla spel utom onlinespel är att föredra. Andra typer torde påminna mer om film. Det finns dock en övertro på dessa "passiva" källor, som om man skulle kunna abstrahera alla underliggande grammatiska kunskaper genom att titta på film och lyssna på musik på språket, och det ska man akta sig för.

Det har du väldigt rätt i, jag skulle vilja ändra mig och också säga att i första hand vore singerplayer spel att föredra, för den grammatiska aspekten åtminstone, då texterna i spel oftast är grammatiskt korrekta. Det viktigaste med onlinespel är väl det att man träffar andra människor och umgås med dessa, och på så sätt lär sig att utvidga sina språkkunskaper. Nu snackar vi inte CS här utan mer åt mmorpg hållet. Men för att lära sig korrekt av denna sortens umgänge måste man först veta vad som är grammatiskt korrekt och icke korrekt. Alltså man måste förstå att allt som skrivs online av andra inte är korrekt, och se på det ur en kritisk synvinkel, inte bara tro att allt som skrivs stämmer .

Jag har själv lärt mig extremt mycket av TV, film, spel samt forums, så jag vill ändå poängtera att det faktiskt är väldigt bra för språket att vara uppkopplad till spelvärlden.

Men människor lär sig olika, och jag ska inte dra alla över en kam!
Citera
2010-10-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandrian
Hur ska man gå till väga för att på ett lyckat sätt lära sig ett språk på nytt efter att redan har lärt sig det halvdant? Jag talar om engelska. Första åren i skolan struntade jag i engelskan i tron om att den inte behövdes, i gymnasiet insåg jag hur stor betydelse engelskan har och försökte lära mig "grunderna" igen som jag missat tidigare, men hann inte lösa det utan jag läste eng A och B utan dessa kunskaper, lyckades få MVG och VG ändå men det beror nog mer på min kvinnliga charm än mina kunskaper... I alla fall, jag förstår engelska bra. Tittar jämt på filmer med bara engelskt tal eller med engelsk text och läser engelska böcker - utan problem. Mitt problem är att jag inte kan grammatiken och de grundläggande kunskaperna vilket gör att jag inte kan använda språket själv för att kommunicera.

Så jag tänkte ta tag i det där nu och lära mig det på nytt, helt från början. Men hur bör man göra? Ska jag leta upp mina gamla engelskaböcker (som jag iofs tvivlar på finns kvar..), ska man köpa sånt där lär-dig-engelska-band, finns det kurser man kan gå i grundläggande engelska (trots mina relativt höga betyg från gymn) eller har ni andra tips?

Smarthuvuden, hjälp mig

Gjorde en google-sökning åt dig, enbart .edu sidor:
http://www.google.se/search?as_q=Eng...s=&safe=images

Lycka till!
Citera
2010-10-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Gjorde en google-sökning åt dig, enbart .edu sidor:
http://www.google.se/search?as_q=Eng...s=&safe=images

Lycka till!

Tack så mycket! Ska gå igenom dem senare idag och kika vad som finns att ta del av. Stort tack!
Citera
2010-10-21, 13:44
Medlem
handtralalas avatar
Hur säger man "olla" (som i att trycka kuken mot ett valfritt objekt) på engelska?

Ber om ursäkt om tråden är felplacerad men jag gissar att "expertisen" i ämnet är störst i detta subforum...

Uttrycket "olla" verkar inte finnas på engelska, eller? Jag hittar inget, och har engelskspråkiga vänner som ställer sig helt frågande till begreppet. Dock är de tjejer så de kanske inte är så insatta. Någon som känner till ett engelskt ord, eller uttryck, som motsvarar "olla", dvs att trycka ollonet mot ett valfritt objekt eller person?
Citera
2010-10-21, 13:46
Bannlyst
Ingen aning men jag vill gärna veta
Citera
2010-10-21, 13:56
Medlem
CharismaMans avatar
Mushroom stamp.
Citera
2010-10-21, 13:56
Bannlyst
Det enda jag kan tänka mig är att man i alla språk bara tar ordet ollon och gör om det till ett verb,
så...vad heter ollon på engelska?
Citera
2010-10-21, 13:59
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Ollie_%...rding_trick%29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem