Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det låter som om det vore något fantastiskt och magiskt med onlinespel som gör att man inte behöver anstränga sig för att lära sig ett språk, som om det var ett slags nytt allt-i-ett-språkinlärningskurspaket. Så är det, som du säger, givetvis inte. Det beror väl naturligtvis på vad det är för spel, men jag tror inte att chattdialogen i Counterstrike bidrar till ett föredömligt språkbruk. I så fall skulle jag snarare säga att alla spel utom onlinespel är att föredra. Andra typer torde påminna mer om film. Det finns dock en övertro på dessa "passiva" källor, som om man skulle kunna abstrahera alla underliggande grammatiska kunskaper genom att titta på film och lyssna på musik på språket, och det ska man akta sig för.
Det har du väldigt rätt i, jag skulle vilja ändra mig och också säga att i första hand vore singerplayer spel att föredra, för den grammatiska aspekten åtminstone, då texterna i spel oftast är grammatiskt korrekta. Det viktigaste med onlinespel är väl det att man träffar andra människor och umgås med dessa, och på så sätt lär sig att utvidga sina språkkunskaper. Nu snackar vi inte CS här utan mer åt mmorpg hållet. Men för att lära sig korrekt av denna sortens umgänge måste man först veta vad som är grammatiskt korrekt och icke korrekt. Alltså man måste förstå att allt som skrivs online av andra inte är korrekt, och se på det ur en kritisk synvinkel, inte bara tro att allt som skrivs stämmer

.
Jag har själv lärt mig extremt mycket av TV, film, spel samt forums, så jag vill ändå poängtera att det faktiskt är väldigt bra för språket att vara uppkopplad till spelvärlden.
Men människor lär sig olika, och jag ska inte dra alla över en kam!