Citat:
Ursprungligen postat av Cassandrian
Jag har ju MVG i Eng A, VG i Eng B.. Så då går det nog inte.
Jag har spelat lite olika onlinespel och försökt använda språket men fegar ur. Tänka på engelska ska jag träna på, vet att jag gjorde det när jag var yngre. Tack för tipsen!
Jag vill inte låta pessimistisk, men onlinespel är inte en källa till språkkunskap. Att tänka på ett språk räcker knappast heller. Det som är att öva tennis genom att spela med en vägg. Att lära sig språk kräver hårt arbete, och många verkar ta alltför lätt på det. Det gäller att på samma gång
-
läsa: böcker och tidningar
-
skriva: vad som helst, men helst sammanhängande text
-
lyssna: tv-nyheter, radio
-
tala: helst med en samtalspartner
-
grammatik: göra övningar
-
glosor: öva och integrera i grammatiken, även med läsning och skrivning
Men allra helst:
- gå en kurs
- vara verksam i landet där språket talas
Många verkar också gå igenom listan ovan i stort sett uppifrån och ned, men det är helt förkastligt. Det är också vanligt att tro att om t.ex. kan läsa på ett språk så behöver man inte öva mer på det utan kan ”gå vidare” till grammatik. Språkinlärning är inte linjärt, och det är inte så att man betar av en bit i taget. Jag tror på att man ska arbeta intensivt med alla delar samtidigt, eftersom de stödjer och utvecklar varandra. Alltså: om man vill förbättra eller lära sig ett språk hjälper det inte att göra lite här och lite där; det krävs konstant arbete och att man verkligen kan gå in i språket.
Dessutom måste man, som någon sade ovan, tvinga sig att tala/skriva. När det gäller språkinlärning finns det inga genvägar.