2010-10-19, 04:25
Medlem
Kolla bokhandeln pa narmaste universitet eller hogskola, dom har aven larobocker for grundlaggande engelska. Annars kan du ju alltid bestalla fran tex. Adlibris, dom brukar ha allt, ar billiga och levererar ofta innom ett par dagar.

Nagot som hjalpte mig nar jag skulle lara mig engelska som liten var barnbocker pa engelska. Dom brukar vara utformade sa att barn skall lara sig spraket ordentligt.
Citera
2010-10-19, 04:31
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandrian
Tack så mycket! Ja jag har också tänkt på det, att visst jag lär ju mig förstå engelskan av att titta men för att kunna förstå och använda språket måste jag kunna grammatiken. Annars blir det ju att man "kopierat" språket, inlärda fraser man pusslar om till nya.

Vad kan man hitta såna böcker då, några idéer?

Vet inte om jag håller med till fullo, det där med att man inte lär sig grammatik genom TV, spel, etc., men men alla lär vi oss olika!

www.bokia.se borde ha några bra böcker. Annars kan du få tag på gratis övningar online. Lär finnas oändligt med material tillgängligt online nu när jag tänker efter, med tanke på hur stort det engelska språket är. Speciellt online.
Citera
2010-10-19, 04:37
Bannlyst
Citat:
Men hur bör man göra? Ska jag leta upp mina gamla engelskaböcker (som jag iofs tvivlar på finns kvar..), ska man köpa sånt där lär-dig-engelska-band, finns det kurser man kan gå i grundläggande engelska (trots mina relativt höga betyg från gymn) eller har ni andra tips?

Smarthuvuden, hjälp mig
Vilket av dom du tycker verkar bäst. Ett annat förslag är ju att läsa om engelska på komvux så får du ju de grundläggande kunskaperna. Läs grammatik. Öva själv. Börja tänka på engelska. Tala engelska så mycket du kan.

Jag vet inte vilken nivå en grundkurs i engelska ligger på om du tar den på ett universitet, men det kan vara värt att kolla in. Eventuellt så förutsätter den att du kan engelska på samma nivå som i högstadiet redan.
Citera
2010-10-19, 10:42
Medlem
Savoys avatar
Vet någon när och hur uttrycket "being a sucker for" med sin försvenskade variant "vara en sucker för" tog sig in i Sverige och uppenbarligen ersatte "vara svag för" ?
Tre tankar om detta:
1. Det måste ha kommit in de senaste åren...när, hur?
2. Läser ett brittiskt relativt "ungdomsinriktat" forum nästan dagligen men har aldrig sett uttrycket där, så jag antar att det är amerikanskt?
3. Det låter för jävligt.
Citera
2010-10-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meikeng
Kolla bokhandeln pa narmaste universitet eller hogskola, dom har aven larobocker for grundlaggande engelska. Annars kan du ju alltid bestalla fran tex. Adlibris, dom brukar ha allt, ar billiga och levererar ofta innom ett par dagar.

Nagot som hjalpte mig nar jag skulle lara mig engelska som liten var barnbocker pa engelska. Dom brukar vara utformade sa att barn skall lara sig spraket ordentligt.
Tack så mycket, ska ta och göra det!

Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Vet inte om jag håller med till fullo, det där med att man inte lär sig grammatik genom TV, spel, etc., men men alla lär vi oss olika!

www.bokia.se borde ha några bra böcker. Annars kan du få tag på gratis övningar online. Lär finnas oändligt med material tillgängligt online nu när jag tänker efter, med tanke på hur stort det engelska språket är. Speciellt online.
Visst man får ganska bra hum om vilka ord som används i vilket sammanhang, men jag får inte samma förståelse om jag inte lär mig "reglerna". Ja jag tänkte jag ska kika lite mer på nätet och se om jag hittar någonting vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Vilket av dom du tycker verkar bäst. Ett annat förslag är ju att läsa om engelska på komvux så får du ju de grundläggande kunskaperna. Läs grammatik. Öva själv. Börja tänka på engelska. Tala engelska så mycket du kan.

Jag vet inte vilken nivå en grundkurs i engelska ligger på om du tar den på ett universitet, men det kan vara värt att kolla in. Eventuellt så förutsätter den att du kan engelska på samma nivå som i högstadiet redan.
Men kan jag läsa engelskan på komvux trots att jag har betyg från gymnasiet?
Jag försöker tala lite engelska hemma, men det är så otroligt jobbigt då jag vet att det inte går så bra men jag försöker, lyckligtvis är min mor sämre än mig på språket (ingen i min familj kan engelska) så jag får kanske göra det mer.
Tack!
Citera
2010-10-19, 17:39
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vet någon när och hur uttrycket "being a sucker for" med sin försvenskade variant "vara en sucker för" tog sig in i Sverige och uppenbarligen ersatte "vara svag för" ?
[...]
3. Det låter för jävligt.

Har det ersatt frasen "vara svag för"? Det tror jag absolut inte. Jag använder då aldrig "vara en sucker för", och har inte ens hört det blivit använt mer än ett tiotal gånger.

Och ja, det låter för jävligt . Skulle aldrig falla mig in att använda det över gamla goda "vara svag för".
Citera
2010-10-19, 18:05
Bannlyst
Citat:
Men kan jag läsa engelskan på komvux trots att jag har betyg från gymnasiet?
Jag försöker tala lite engelska hemma, men det är så otroligt jobbigt då jag vet att det inte går så bra men jag försöker, lyckligtvis är min mor sämre än mig på språket (ingen i min familj kan engelska) så jag får kanske göra det mer.
Tack!
Ingen aning faktiskt. Man kan väl det så länge du inte har MVG i det? Börja spela något MMORPG annars och skaffa engelska vänner så att du måste använda språket mer och mer. Börja tänka på engelska om du kan. Jag brukar göra det hela tiden av någon anledning, känner mig astöntig när jag kommer på mig själv men jag antar att det är bra.
Citera
2010-10-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Ingen aning faktiskt. Man kan väl det så länge du inte har MVG i det? Börja spela något MMORPG annars och skaffa engelska vänner så att du måste använda språket mer och mer. Börja tänka på engelska om du kan. Jag brukar göra det hela tiden av någon anledning, känner mig astöntig när jag kommer på mig själv men jag antar att det är bra.
Jag har ju MVG i Eng A, VG i Eng B.. Så då går det nog inte.
Jag har spelat lite olika onlinespel och försökt använda språket men fegar ur. Tänka på engelska ska jag träna på, vet att jag gjorde det när jag var yngre. Tack för tipsen!
Citera
2010-10-20, 03:16
Bannlyst
Citat:
Jag har spelat lite olika onlinespel och försökt använda språket men fegar ur. Tänka på engelska ska jag träna på, vet att jag gjorde det när jag var yngre. Tack för tipsen!
Äh, sluta fega ur bara! Och var inte rädd att ställa frågor om du undrar något. Jag tycker bara det är kul att prata om grammatik, språknörd som jag är, och jag är knappast ensam på flashback.
Citera
2010-10-20, 09:17
Medlem
Citat:
Jag vill inte låta pessimistisk, men onlinespel är inte en källa till språkkunskap. Att tänka på ett språk räcker knappast heller. Det som är att öva tennis genom att spela med en vägg. Att lära sig språk kräver hårt arbete, och många verkar ta alltför lätt på det. Det gäller att på samma gång
- läsa: böcker och tidningar
- skriva: vad som helst, men helst sammanhängande text
- lyssna: tv-nyheter, radio
- tala: helst med en samtalspartner
- grammatik: göra övningar
- glosor: öva och integrera i grammatiken, även med läsning och skrivning

Men allra helst:
- gå en kurs
- vara verksam i landet där språket talas

Många verkar också gå igenom listan ovan i stort sett uppifrån och ned, men det är helt förkastligt. Det är också vanligt att tro att om t.ex. kan läsa på ett språk så behöver man inte öva mer på det utan kan ”gå vidare” till grammatik. Språkinlärning är inte linjärt, och det är inte så att man betar av en bit i taget. Jag tror på att man ska arbeta intensivt med alla delar samtidigt, eftersom de stödjer och utvecklar varandra. Alltså: om man vill förbättra eller lära sig ett språk hjälper det inte att göra lite här och lite där; det krävs konstant arbete och att man verkligen kan gå in i språket.

Dessutom måste man, som någon sade ovan, tvinga sig att tala/skriva. När det gäller språkinlärning finns det inga genvägar.
Citera
2010-10-20, 15:28
Medlem
"The highest incidence of dental abnormalities is found in patients with multiple osteomas, but dental changes may be determined in the absence of skeletal lesions, and the dental anomalies are not secondary to bony changes."

Hur är determined använt här? Förstår inte riktigt, står antingen still i huvudet (och då tar jag tacksamt emot tolkningshjälp) eller så finns det en förklaring på hur författaren använt determined.

Ett försök till översättning blir:
Dentala abnormiteter är vanligast förekommande hos patienter med flera osteom, men dentala förändringar kan vara bestämd/fastslagen(??) med avsaknad av skelettskada/förändring, och dentala abnormiteter är inte sekundära till benförändringar.

Vill författaren säga ungefär följande: Dentala förändringar kan förekomma trots avsaknad av skelettskada/förändringar och således är dentala abnormiteter inte en sekundär företeelse till skelettskador/förändringar.
Citera
2010-10-20, 18:05
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
"The highest incidence of dental abnormalities is found in patients with multiple osteomas, but dental changes may be determined in the absence of skeletal lesions, and the dental anomalies are not secondary to bony changes."

Hur är determined använt här? ...

Vill författaren säga ungefär följande: Dentala förändringar kan förekomma trots avsaknad av skelettskada/förändringar och således är dentala abnormiteter inte en sekundär företeelse till skelettskador/förändringar.
Med reservation för det medicinska, men resonemanget verkar måttligt djupt i det avseendet. Din fria tolkning verkar vara korrekt.

Bästa översättningen för "may be determined" är nog »kan konstateras«. Här är ett försök till mera ordagrann översättning.
Dentala abnormiteter är vanligast förekommande hos patienter med flera osteom, men dentala förändringar kan konstateras även om skelettskada/förändring inte föreliggger. Dentala abnormiteter är inte en sekundär följd av benförändringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in