Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-26, 16:08
Medlem
GulaFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boii
De flesta Europeiska språken kommer ju från två olika "träd" - Det Latinska trädet och det Germanska trädet.

Från det Germanska trädet kommer språk som t.ex.:
Tyska
Svenska
Holländska
Engelska
Danska
Norska
Isländska

Från det Latinska trädet kommer språk som t.ex.:
Franska
Spanska
Italienska
Portugisiska
Rumänska
Latin

Men nästan alla språk har ju "låneord" från andra språk. I engelskan så finns ju ord som "amity", "awe", "universe", "memory" och "deodorant" som alla kommer är Latinska eller "Roman words".

Det är lite svårt att veta vart vissa ord kommer ifrån. Är de latinska, eller är de germanska? Om du har läst ett romerskt språk, t.ex. franska, så känner du igen vissa av orden. Även vissa ord som slutar på "-um" (universum, medium, seminarium) är direkt härstammade från latin.

Tack! Precis detta jag var ute efter, men inte begrep hur jag skulle formulera, då jag hade noll koll på vad bergreppen innebar. Jag har läst franska, men enbart på högstadiet, och jag hade problem med det. Språk är det svåraste jag vet, men jobbar nu på att bli bättre. Lite tråkigt att jag har problem med just språk, och har väldigt lätt för allt annat(med fina betyg).

Mina syskon däremot har väldigt lätt för språk och är fyr, respektive femspråkiga, medans dem har problem med matematik, som jag personligen har väldigt lätt för. Konstigt det där
Citera
2010-09-27, 23:54
Medlem
Hur säger man "Pekar på dig" på engelska?

Om man ska säga: pekar på dig, på engelska. Hur säger man då om det ska vara korrekt?
Alltså t ex jag pekar på dig, eller pilen pekar på dig.
Citera
2010-09-27, 23:55
Medlem
anooonyms avatar
I am pointing at you.

Stavfel kanske, men är dessa två samma sak/korrekta?
The arrow is pointing at you
The arrow points at you.
Citera
2010-09-27, 23:55
Medlem
Dr_Dollars avatar
"Im pointing at you"
"The arrow is pointing right at you"
Citera
2010-09-27, 23:57
Medlem
Stort tack!
Citera
2010-09-27, 23:58
Medlem
Justlinks avatar
Tror det går fortare i framtiden om du använder translate.google.com
Citera
2010-09-28, 00:03
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
"Im pointing at you"
"The arrow is pointing right at you"
Om man skall vara noga: "I’m pointing at you". Presens particip "pointing" är alltså idiomatiskt om man antar att pekandet är väsentligen statiskt. I ett sammanhang kan det bli vanlig presens av svensk typ, om pekandet är villkorligt exempelvis:

www.google.se/search?q="the+arrow+points+at+you"

Citat:
Ursprungligen postat av Justlink
Tror det går fortare i framtiden om du använder translate.google.com
Quick but dirty, Google translate:
pilen pekar på dig => arrow is pointing at you
Utan bestämd artikel alltså.
Senast redigerad av Egon3 2010-09-28 kl. 00:07.
Citera
2010-09-28, 07:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Quick but dirty, Google translate:
Utan bestämd artikel alltså.
Fast det är bara för att du inte skrivit versal:

Citat:
Ursprungligen postat av Google
Pilen pekar på dig => The arrow is pointing at you
Utan markering av ny mening tänker Google att det kan finnas ett utelämnat "den/denna/den där" på svenska och då kan även "that" utelämnas på engelska.
Citera
2010-09-28, 17:23
Medlem
Mathematics1s avatar
Vad menas exakt med What was that period in history characteristic of? How did it influence this gender movement?
Citera
2010-09-28, 17:58
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Vad menas exakt med What was that period in history characteristic of? How did it influence this gender movement?
Exakt vore att ta i, särskilt inom ett område där semantiken är en minerad kvaggmyr (quagmire) för de missförstådda patriarkala strukturerna. Hon verkar alltid så arg, Gudrun Schyman. Suffragetterna vet jag inget om. Här är ändå ett försök:
För vad gjorde sig den perioden känd [inför framtiden]? Hur påverkade perioden denna jämställdhetsrörelse?
Citera
2010-09-28, 18:11
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Exakt vore att ta i, särskilt inom ett område där semantiken är en minerad kvaggmyr (quagmire) för de missförstådda patriarkala strukturerna. Hon verkar alltid så arg, Gudrun Schyman. Suffragetterna vet jag inget om. Här är ändå ett försök:
För vad gjorde sig den perioden känd [inför framtiden]? Hur påverkade perioden denna jämställdhetsrörelse?
Tack!
Citera
2010-09-28, 18:12
Medlem
Mathematics1s avatar
Hur säger man man fick inte ett skit när man... på engelska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in