Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-01, 14:58
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Oberoende av hur bokstavligt och varför man sätter i halsen så är ordet "court" intressant i uttryck som "to court disaster". Hade det varit tvärtom så hade vi kallat det för en anglicism, nu kan det tolkas som en swedicism.¹

Engelska "court" i detta sammanhanget kan svara mot »ge upphov till«. The Royal Court är också ett hov.

¹ Nej, det är bara en tillfällighet att "court" betyder inbjuda till. Engelska "court" kommer snarare av en romersk cohort, en avgränsad grupp/styrka.

Omständigheterna kurtiserar ihalssättningen.
Citera
2010-01-01, 18:48
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
... Därav ”förlora målföret”.
När en golfare chokar så kan man kanske säga att hon/han förlorar hålföret.

I ett aktuellt fall vitsade The Boston Globe nästan på ren svenska med en chokande svart katt som trots allt lyckades med ihålsättningen.
Citera
2010-01-01, 19:58
Medlem
Citat:
Något som strider mot intuitionen, alltså visar sig vara på ett annat sätt än man först trodde. Till en början trodde man (intuitivt) att det var bäst att ta god tid på sig, men sedan kom man fram till att det inte stämde utan att det är bättre att bara köra på.

tackar!

För övrigt en mycket intressant artikel eller vad säger ni?

Det här var särskilt intressant (inte inkluderat i den version som postades i tråden): http://i.imagehost.org/view/0261/memory
Citera
2010-01-01, 21:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tror sammanhanget är det här:

http://hpl.uchicago.edu/Popular%20Press/Pop%20PDFs/How%20to%20Avoid%20Choking%20under%20...pdf

Därav ”förlora målföret”.
Där ser man vilket fattigt språk engelskan kan vara, som inte skiljer på att kvävas och förlora målföret.
Citera
2010-01-02, 00:39
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamie_L
... För övrigt en mycket intressant artikel eller vad säger ni?

Det här var särskilt intressant (inte inkluderat i den version som postades i tråden): http://i.imagehost.org/view/0261/memory
Ja, och ändå inte så väldigt "counterintuitive" om man betänker att vår logiska förmåga har byggts ovanpå den perception och kognition som ökar överlevnaden minut för minut. Genom att göra rutin av de resonerande processerna minskar man risken för att frågan fly-eller-fäkta avbryter en mera intellektuell process. För många år sen medgav någon pistolskytt i elitklass att han tog ett par centiliter alkohol för att lugna nerverna. Idag kan man ta beta-blockerare för att i varje fall minska de fysiologiska effekterna av anspänning.

Ett exempel på att anspänning kan mötas med rutin är dirigenten framför symfoniorkestern. I många fall svettas kroppen ymnigt, men rutinen ger full säkerhet i den professionella situationen.

Akronymen SAT kan betyda Stanford Achievement Test.

Sekundärt tekniskt tips: För "screen shot" där texten är viktigast så är oftast GIF eller PNG skarpare än fotoformatet JPG, som har en mystisk ställskruv för kompressionsgrad och därmed ökande läckage i textens konturer.
Citera
2010-01-02, 01:47
Medlem
"And you, Marcus, __ invited to Cynthia's house this evening"

Ska det vara is eller are?
Citera
2010-01-02, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peachzor
"And you, Marcus, __ invited to Cynthia's house this evening"

Ska det vara is eller are?

are
Citera
2010-01-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ja, och ändå inte så väldigt "counterintuitive" om man betänker att vår logiska förmåga har byggts ovanpå den perception och kognition som ökar överlevnaden minut för minut. Genom att göra rutin av de resonerande processerna minskar man risken för att frågan fly-eller-fäkta avbryter en mera intellektuell process. För många år sen medgav någon pistolskytt i elitklass att han tog ett par centiliter alkohol för att lugna nerverna. Idag kan man ta beta-blockerare för att i varje fall minska de fysiologiska effekterna av anspänning.

Ett exempel på att anspänning kan mötas med rutin är dirigenten framför symfoniorkestern. I många fall svettas kroppen ymnigt, men rutinen ger full säkerhet i den professionella situationen.

Akronymen SAT kan betyda Stanford Achievement Test.

Sekundärt tekniskt tips: För "screen shot" där texten är viktigast så är oftast GIF eller PNG skarpare än fotoformatet JPG, som har en mystisk ställskruv för kompressionsgrad och därmed ökande läckage i textens konturer.

Jag tror att de syftar på den amerikanska motsvarigheten till högskoleprovet?

Scholastic Aptitude Test eller Scholastic Assessment Test

http://en.wikipedia.org/wiki/SAT
Citera
2010-01-05, 22:17
Medlem
Privatpers0ns avatar
Vad betyder Disneyesque?

Lånar tråden,
Citera
2010-01-05, 22:20
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Vad betyder Disneyesque?

Det var den värsta "jag vill inte googla"-frågan jag har sett faktiskt
Citera
2010-01-05, 22:20
Medlem
Egon3s avatar
Kan man tänka sig att Webstra då?

http://www.merriam-webster.com/dictionary/Disneyesque
Citera
2010-01-05, 22:27
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Det var den värsta "jag vill inte googla"-frågan jag har sett faktiskt

Haha jo du har så rätt, jag googla en snabbis men ledsna, hade på känn att de hade med media att göra, men jag är otroligt stressad just nu så ville ha svart direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in