2010-05-12, 14:25
Medlem
P102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Motsvarigheter till uttrycken kontorsråtta och slipsnisse på engelska?

Och "dras som flugor till en sockerbit" eller ngt med samma betydelse, fast helst inte alls negativt laddat, hur kan man översätta det?

Tacksam för alla förslag

Desk jockey tycker jag är ett fantastiskt kul uttryck för kontorsslav. Suit brukar användas lite föraktfullt främst om chefer och andra dryga människor som bär kostym i tjänsten.

Drawn like flies to honey är den direkta motsvarigheten, men det är ju ett rätt slitet uttryck och har du stilistiskt utrymme att vara kreativ kan du nog dra till med en egen bild som passar med textens övriga innehåll och ton. Drawn like kids to an ice cream van, like cops to a doughnut stand, like dirt to a newly-waxed car.
Citera
2010-05-12, 14:29
Medlem
SallySimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P102
Desk jockey tycker jag är ett fantastiskt kul uttryck för kontorsslav. Suit brukar användas lite föraktfullt främst om chefer och andra dryga människor som bär kostym i tjänsten.

Drawn like flies to honey är den direkta motsvarigheten, men det är ju ett rätt slitet uttryck och har du stilistiskt utrymme att vara kreativ kan du nog dra till med en egen bild som passar med textens övriga innehåll och ton. Drawn like kids to an ice cream van, like cops to a doughnut stand, like dirt to a newly-waxed car.

Toppen, nu lossnade det Tack!
Citera
2010-05-12, 15:29
Medlem
Pl1SKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P102

Pencil pusher, paper shuffler används flitigt också om Du vill ha ett par till godingar.
Citera
2010-05-12, 19:38
Medlem
Serendipity - accidental sagacity; the faculty of making fortunate discoveries of things you were not looking for.

Vad betyder Serendipity på svenska?
Citera
2010-05-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
Serendipity - accidental sagacity; the faculty of making fortunate discoveries of things you were not looking for.

Vad betyder Serendipity på svenska?

Serendipitet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serendipitet
Citera
2010-05-12, 22:03
Medlem
Gautamas avatar
Hur säger man "en lös hundralapp" på engelska? Alltså inte en hundralapp som ligger i plånboken, utan en som man har lös i fickan.

EDIT: Eller tjuga eller vad fan som helst. En sedel helt enkelt!
Citera
2010-05-12, 22:53
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur säger man "en lös hundralapp" på engelska? Alltså inte en hundralapp som ligger i plånboken, utan en som man har lös i fickan.

pocket change?

Mig veterligen så handlar "lösa" pengar inte bara om mynt, men om du kan sätta in det hela i ett sammanhang så lär du få en mer precis översättning.
Citera
2010-05-12, 23:15
Medlem
Käg Malaxs avatar
"Loose bills" bör väl funka också.
Citera
2010-05-12, 23:18
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama

Kan du tänka dig 14 dollar så finns det: http://www.google.se/images?q="a+roll+of+dollars"
Citera
2010-05-13, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Är det något slags hiphoplåt? Sådana artister brukar ta sig lite friheter med språket. Så länge texten i övrigt är väl formulerad och uttalad kan man kosta på sig några egna "tolkningar" av ord.

Ja, det är en hiphoplåt. Hade det varit på svenska hade jag haft ganska klart för mig vad man kan töja på utan att framstå som en idiot. Lite svårare i engelskan
Citera
2010-05-13, 12:45
Medlem
lodare101s avatar
arrogant
Citera
2010-05-14, 01:32
Medlem
Infinitums avatar
Hi, my name is xxx blir ju Hej, mitt namn är xxx
Men vad blir Hi, I am xxx?
Citera