2010-03-03, 14:30
Medlem
Imperishables avatar
Satt här och provade mig fram, en eller ett, men... nej... jag kommer inte på ett definitivt svar utan använder nog båda. "Vilken guild är han med i?" "Det bästa guildet på servern"
Citera
2010-03-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är möjligt att t.ex. loota saknar en praktisk svensk motsvarighet och att det skulle kräva en del klumpiga omskrivningar. Jag slog emellertid upp loot och tycker att plundra är en bra motsvarighet, så även helt enkelt stjäla, skövla. Men då jag inte är invigd i denna spelkrets är det kanske inte det som avses. Men med connecta och joina är det en helt annan sak, som inte kräver direkta lån för att täcka en lucka, inte heller krävs omskrivningar. Jag har till och med hört shoota och andra nykonstruktioner som är befängda.

Av exemplen som har nämnts hittills ("equipa", "loota", "connecta", "joina" och "guild") tycker jag egentligen att "connecta" är det enda som skulle kunna kritiseras.

"Equipa", "loota" och "guild" används ju definitivt inte synonymt med motsvarande svenska ord, utan som termer för specifika företeelser i just vissa dataspel. Det är en lucka som behöver fyllas, och som i det här fallet fylls med ett lån. De hade kunnat fyllas av ett redan existerande svenskt ord, men hade språket blivit rikare av det? Det ser jag inga objektiva skäl att tycka.

"Joina" har jag själv använt ibland utanför dataspelssammanhang. För mig skiljer det sig nyansmässigt från "gå med", "hänga med" eller dylikt, och berikar mitt språk. Detaljer tycker jag är irrelevanta här, men om nån vill kan jag förklara...

"Connecta" däremot känner jag spontant är helt synonymt med ansluta, och ganska onödigt. Dock erkänner jag villigt att jag själv har sagt så ibland, när det stått "Connecting..." på en skärm och jag velat informera någon om att "den connectar". Kanske är det lathet, visst. Men även om jag inte kan försvara det på samma sätt som exemplen ovan, så kan jag heller inte se något objektivt negativt i det. Om jag säger det till min chef och vederbörande tycker jag verkar ointelligent så är det ju trist - men bara för mig. Och även då är problemet inte själva ordet, utan min brist på anpassning efter sammanhang. Som redan nämnts, spelar du vad det nu är för spel det gäller och pratar om ett "gille" så blir du kanske lika utskrattad. Vi behärskar alla många olika språk som vi använder i olika sammanhang. Det om något är väl berikande?

Personligen är jag övertygad om att alla människor är fullt kapabla att ta hand om utvecklingen och användningen av ett språk - annars hade det urartat för mycket länge sen - och att alla språkliga förändringar fyller någon funktion - annars skulle de inte ske. Så ytterst är kanske det här en språkfilosofisk (eller i nån mån vetenskaplig) diskussion som bäst lämpar sig för en egen tråd, för mycket av den här diskussionen bottnar nog egentligen i om man håller med om de teserna eller ej.
Senast redigerad av eldkatt 2010-03-03 kl. 16:49.
Citera
2010-03-03, 19:37
Medlem
Lifelovers avatar
Jag slår ett slag för ett guild! En guild låter lika tokigt som att säga en gameboy.
Citera
2010-03-04, 02:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En Internet Service Provider betjänar »rå« IP-transport, en väg in/ut ur det moln som är nätet.

Javisst! Tack för klargörandet. Vid närmare eftertanke så är det ju helt logiskt.
Citera
2010-03-04, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Intressant OT-diskussion utbruten härifrån till den egna tråden Är språklig evolution selektionsdriven?
/Mod.
Citera
2010-03-09, 13:08
Medlem
Diabates avatar
Bar överkropp på engelska..

Hej, sötnosar.
Jag vill kolla upp nba-spelare med bar överkropp, vad ska jag söka på google då? Engelska menar jag då, "bear upper body nba" funkar inte, då kommer endast björnar upp..
Citera
2010-03-09, 13:11
Medlem
Topless alternativt shirtless.
Citera
Medlem
Owers avatar
Det är väl bara söka på hans namn och leta efter just den bilden.
Annars får du nöja dig med björnar
Citera
Medlem
tjåppes avatar
Top-less?
Citera
2010-03-09, 13:12
Medlem
penol700s avatar
Shirtless player funkar nog.

Annars är nog uttrycket du tänker på "bare chested" som vad jag har förstått är den manliga motsvarigheten till topless.
Citera
2010-03-09, 13:13
Bannlyst
More fun with bottom-less.
Citera
2010-03-09, 13:15
Medlem
antagonistens avatar
Bare-chested.
Edit: tvåa på bollen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera