2009-11-04, 19:52
Medlem
Vad heter Nätverksstyrenhet på engelska?
Citera
2009-11-04, 20:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Vad heter Nätverksstyrenhet på engelska?
NCU, Network Control Unit.
Citera
2009-11-04, 20:17
Medlem
slutagnälls avatar
Någon som vet vad ledningsgrupp (VD, finanschef, etc.) heter på engelska?
Citera
2009-11-04, 20:20
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Någon som vet vad ledningsgrupp (VD, finanschef, etc.) heter på engelska?

Management Team?
Citera
2009-11-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
NCU, Network Control Unit.
Tyty.
Citera
2009-11-04, 21:46
Medlem
Dr.Gs avatar
Behöver ett snabbt svar som jag sedan ska använda till min uppsats.

Vad är skillnaden mellan en "foreign" och "non-native" speaker, om det nu finns någon större skillnad?

Foreign speaker betyder ju utländsk talare medan non-native speaker betyder icke-modersmåls talare, ungefär.

EDIT: Bara för att förtydliga undrar jag vilket av dessa som passar bäst. Ni behöver inte göra en lång jämförelse dårå. I uppsatsen förekommer "native speakers" ganska ofta så jag tänkte att "non-native speakers" som en direkt motsvarighet till den förstnämnda passar bättre än just "foreign speakers" men blev lite tveksam.
Senast redigerad av Dr.G 2009-11-04 kl. 21:48.
Citera
2009-11-04, 22:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G

Vad är skillnaden mellan en "foreign" och "non-native" speaker, om det nu finns någon större skillnad?

Foreign speaker betyder ju utländsk talare medan non-native speaker betyder icke-modersmåls talare, ungefär.

EDIT: Bara för att förtydliga undrar jag vilket av dessa som passar bäst. Ni behöver inte göra en lång jämförelse dårå. I uppsatsen förekommer "native speakers" ganska ofta så jag tänkte att "non-native speakers" som en direkt motsvarighet till den förstnämnda passar bättre än just "foreign speakers" men blev lite tveksam.
Jag vet nu inte vad det är för typ av uppsats du skriver, men om man använder en term med specifik, avgränsad betydelse så finns det ingen anledning att variera den bara för att verka mindre tjôtig. Risken finns att läsaren - som du själv - sitter och undrar om foreign speaker och non-native speaker betyder två olika saker. Bättre att vara tjôtig och precis, med andra ord.
Citera
2009-11-04, 22:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

En foreign speaker kommer inte fran landet, men en non-native speaker kan ju vara fran landet men inte ha det aktuella spraket som modersmal. Jamfor med lander som har flera sprak. En sydafrikan kan ju t ex tala engelska utan att for den delen vara en native speaker. Eller?
Citera
2009-11-04, 22:33
Medlem
Flias avatar
Citat:

Native betyder infödd. Foreign betyder boende utomlands. Om jag flyttat in som vuxen är jag varken native eller foreign.
Citera
2009-11-04, 22:37
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flia
Native betyder infödd. Foreign betyder boende utomlands. Om jag flyttat in som vuxen är jag varken native eller foreign.

Då är du väl en s.k. non-native.
Citera
2009-11-04, 22:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flia
Du menar alltsa att en britt som flyttar till Frankrike och talar engelska ar en foreign speaker eftersom att han bor utomlands? Eller att en boer som lar sig zulu i vuxen alder per automatik ar native speaker?
Citera
2009-11-04, 22:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Då är du väl en s.k. non-native.
I Belgien anses ju bade flamlandare och valloner vara belgare, men valloner anses ju definitivt inte vara native speakers av flamlandska bara for att de ar belgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in