2022-03-25, 18:33
Medlem
swimmingpools avatar
Hur säger man funkishus?
Citera
2022-03-25, 19:44
Medlem
swimmingpools avatar
Hur säger man skyddsrum?
*Glöm det, shelter heter det ju.
Citera
2022-03-25, 20:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur säger man skyddsrum?

Mer specifikt "bomb shelter". Ett "shelter" kan även vara ett akuthärbärge för hemlösa exempelvis.
Senast redigerad av Merwinna 2022-03-25 kl. 20:58.
Citera
2022-03-25, 20:24
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mer specifikt "bomb shelter". Ett "shelter" kan även vara en akutbostad för hemlösa exempelvis.
Jaha, tack.
Citera
2022-03-26, 01:49
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Hur säger man skyddsrum?

Citat:
Mer specifikt "bomb shelter". Ett "shelter" kan även vara ett akuthärbärge för hemlösa exempelvis.

Citat:
Jaha, tack.

Och hur översätter man panic room eller safe room, som vanligtvis inte befinner sig i källarvåningen och brukar vara bättre utrustat än gammaldags skyddsrum?
Citera
2022-03-26, 09:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Och hur översätter man panic room eller safe room, som vanligtvis inte befinner sig i källarvåningen och brukar vara bättre utrustat än gammaldags skyddsrum?

En sökning på nätet indikerar att termerna "panikrum" och "säkerhetsrum" används. Jag har aldrig hört eller sett det tidigare. Jag skulle spontant tro att det är vanligt att man använder de engelska termerna i vardagligt tal, eftersom det är ett ganska nytt fenomen som vi främst känner från Hollywoodfilmer.
Citera
2022-03-26, 10:33
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Hur säger man funkishus?

Förslagsvis med Swedish/Nordic functionalist eller, utlånat, funkis som adjektivattribut.
Citera
2022-03-27, 21:04
Medlem
Citat:
-She's never been in a serious relationship. Maybe she's scared of commitment if she hasn't had the best experiences.
-The hitman knew how to hold in the tubes. So it worked.

Är det nån som förstår vad det är person två säger här? Jag förstår verkligen inte.
Citera
2022-03-28, 02:18
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Är det nån som förstår vad det är person två säger här? Jag förstår verkligen inte.

Källa?

Låter vettlöst och dessutom utländskt, kanske svenskt p g a hålla i någonting.
Citera
2022-03-28, 02:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut

Nu kanske min fantasi skenar, men kan det handla om att de män hon (tillfälligt) har legat med, har klarat av att undvika att hon blir med barn?
Citera
2022-03-28, 08:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Nu kanske min fantasi skenar, men kan det handla om att de män hon (tillfälligt) har legat med, har klarat av att undvika att hon blir med barn?

Om man bara talar om "the tubes" i de nedre regionerna så betyder det väl vanligen, "Fallopian tubes", det vill säga äggledare? Och en "hitman" är en professionell mördare. Det blir ändå lite svårt att få ihop något sammanhang. Bättre vore om frågeställaren kunde ge lite information om kontexten.
Citera
2022-03-28, 10:39
Medlem
Kontexten är ett program där folk gifter sig på prov. Typ "Gift vid första ögonkastet". Men jag vet inte om den informationen är till nån hjälp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in