2021-02-09, 12:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Vi säger ju numera ”husrannsakan” i stället för bara rannsaka, trots att det blir tårta på tårta; ”rann” betyder hus (återfinns i svenskans ord för nabo, dvs ”granne”). Husrannsakan betyder alltså ”hushussökning”

"Hus" delen av betydelsen har till stor del försvunnit i Svenskan, så vi har uttryck som "Självrannsakan" (som ju betyder att söka igenom sina egna tankar/känslor/handlingar mm) och liknande.
Citera
2021-02-09, 20:23
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Engelskans "ransack" (verb)

Betydelse 1:
Att begå inbrott, rota igenom saker, stjäla, plundra, förstöra eller liknande.
Exempel: den ökände brottslingen "Visalia Ransacker" (senare känd som Golden State Killer).

Betydelse 2:
"Gå igenom något noggrant".
(Notera: Utan den negativa klang som den första betydelsen onekligen har).

På engelska är min uppfattning att folk i första hand associerar till betydelse 1, när ordet används i vardagligt tal. Med tydlig negativ klang av ordet. Stämmer det?

Jag instämmer med en.Wiktionarys första två angivna sinnen:

Citat:
1. To loot or pillage. See also sack.

2. To make a vigorous and thorough search of (a place, person)

with a view to stealing something,

especially when leaving behind a state of disarray.

Jag ser ingen större skillnad. Ettan är ett specialfall av tvåan utvidgad till ett område eller en stad.

Om jag säger "we ransacked my cellar without finding the box" så forstår var och en att jag talar bildligt och lite humoristiskt eftersom ransack betecknar en kaotisk och antagonistisk gärning - som dessutom inte syfter till att hitta någon viss objekt utan vad som helst som är värd at stjäla.

Att gå igenom noggrant är t ex pore over, sift through, comb tbrough, go over/through with a fine-toothed comb, take apart piece by piece...

Jag tyckte alltid att det lät lustigt att polisväsendet i Sverige utför husrannsakningar, fast jag förstår att det kan i värsta fall förhålla sig bokstavligt så i ordets amerikanska betydelse.
Citera
2021-02-09, 23:27
Medlem
Finns det verkligen inga bättre ord än nykterist och teetotaller?
Citera
2021-02-10, 06:58
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

I vilka sammanhang? Och är det både svenskan och engelskan som du anser fallerar på den här punkten?
Citera
2021-02-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
I vilka sammanhang? Och är det både svenskan och engelskan som du anser fallerar på den här punkten?
blev förvånad att jag aldrig hört teetotaller, och nykterist känns gammalmodigt

annars finns väl uttrycken sluta dricka/getting sober
Citera
2021-02-10, 09:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Både teetotaller och nykterist betecknar ju folk som har tagit något slags principiell ställning, och det är kanske lite missvisande att använda orden som beteckning på dem som inte dricker av andra skäl. Det finns ju folk som inte dricker för att de helt enkelt inte är intresserade, för att de inte gillar smaken eller av medicinska skäl. Men man kanske inte behöver något speciellt ord för det. Man kan ju helt enkelt säga att de "inte dricker".
Citera
2021-02-10, 09:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

On the wagon är ju ett uttryck som används för att beskriva någon som inte dricker alkohol.
Citera
2021-02-10, 20:37
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

I nykter sakprosa kan du gott tala om drinkers och non-drinkers.

Vad menar du det är för fel på teetotallers? John Ashbery skulle säkert ha sagt nephalists, men han är svår att imitera för oss dödliga.
Citera
2021-02-10, 21:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
On the wagon är ju ett uttryck som används för att beskriva någon som inte dricker alkohol.

Intressant. Jag tänkte just invända mot detta, men bestämde mig för att kolla upp det först för säkerhets skull, och du har rätt. Jag trodde att det bara gällde dem som hade druckit tidigare men sedan slutat, men det kan tydligen också omfatta dem som aldrig har druckit.

Om man däremot är off the wagon så har man druckit tidigare och sedan slutat men så börjat igen. Det är alltid roligt med uttryck som ser ut att vara varandras exakta motsatser, men som inte är det.
Citera
2021-02-10, 23:07
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant. Jag tänkte just invända mot detta, men bestämde mig för att kolla upp det först för säkerhets skull, och du har rätt. Jag trodde att det bara gällde dem som hade druckit tidigare men sedan slutat, men det kan tydligen också omfatta dem som aldrig har druckit.

Om man däremot är off the wagon så har man druckit tidigare och sedan slutat men så börjat igen. Det är alltid roligt med uttryck som ser ut att vara varandras exakta motsatser, men som inte är det.

Detta var föremål för ett av Jerry Seinfelds kåserier:

https://www.youtube.com/watch?v=7wx77L9_D84
Citera
2021-02-13, 12:34
Medlem
Är det rätt engelska eller ska jag ändra?

Hej är det rätt engelska. Vad behöver jag ändra på?

Citat:
The Onmation online coaching platform consist of freelancers with many years of experience in training and nutrition. We are now happy to share our knowledge with you. You will get tailor- made workout and nutrition program.

By visiting our website you have taken a big step in the right direction in your journey to a healthier life. Join us now.
Citera
2021-02-13, 12:37
Medlem
trevligt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Hej är det rätt engelska. Vad behöver jag ändra på?

The Onmation Online Coaching Network consists of freelancers with several years of training and nutrition experience. We're happy to share our experience with you now. You'll get a tailor-made fitness and diet program.

By visiting our website, you have taken a big step in the right direction on your path to a healthier life. Just join us now.

Så skulle jag skrivit. Ta inspiration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in